Az elsők között készítettünk komoly szárazbort a muskotályból, amit sokan csak nemtelen csemegeszőlőnek tartanak, mesélte a Mandiner.bornak a VinCE-n Kardos Gábor. A Szeremley Birtok kereskedelmi vezetője elárulta, szíve szerint nagy B-vel írná ezt a bort, sőt: nagy M-mel, mivel muskotályról van szó. „Csodaszépen megmutatja a badacsonyi vulkanikus termőhely erényeit, ezt a majdnem sós mineralitást. Nagyon száraz a bor, ám az extraktédességen és a gyümölcsös fajtajellegen túl is komplex, virágos, jázminos, sőt én azt is mondanám, hogy animális, és most sokkolok ezzel: gyöngytyúkos karaktere van. Igazi apéritif, ami szó szerint azt jelenti, hogy kinyit. Kóstoláskor felteszi a kérdést az érzékeknek, becsenget hozzánk: van-e itthon valaki?”
Minek varázstalanítani a varázst
Kardos szerint az csupán marketingszöveg lenne, ha a birtok elkezdene dicsekedni, hogy ők pontosan tudják, mitől lesz ilyen jó egy bor. „Nem kamuzzuk, hogy mi milyen jók vagyunk. Az a lényeg, hogy Badacsony ilyen jó, a szőlő ilyen jó. A nagyságával leigáz, mi ezt adjuk át, illetve ennek adjuk át magunkat. A nagyságnak ez nem átka, hanem áldása, amit ezzel a borral megkapunk. Hogy mitől ilyen? Nem tudom. De nem frusztráltan, hanem boldogan mondom, hogy nem tudom. Akár a szerelemben, itt sem szerencsés varázstalanítani a csodát. Ha elkezdenénk magyarázni a technológiát, teljesen félreértenénk a bort, és egy olyan furcsa szituáció jönne létre, mintha egy gyertyafényes vacsora közben látnám, hogyan emészti a partnerem az ételt. Az ember nem ezt akarja látni és nem azért, mert egy illúzióhoz ragaszkodnánk. Épp ellenkezőleg: sokkal inkább az illúzió, hogy a technológiai magyarázat, az elemzés által szétszedett csoda révén jöhetne létre a megértés, a megismerés. Nem azzal ismerem meg, ha tönkreteszem, ha csak elfogyasztom” – véli a borkereskedő-filozófus.
Milyen egy nagy bor, tesszük fel a kérdést Kardos Gábornak, aki meglepő választ ad erre is. „Egy nagy bor minket minősít, nem mi őt. Közel enged magához, és enged tanulni az élet misztériumából.” Az ember tökéletlenségét, tudáshiányát látja abban is, ahogy egy idő után az alkohol hatása alá kerülünk: „A nagy bor kóstolgat minket. Fölöttünk van. Sokak figyelmét elkerüli az egyszerű tény: nem a bor részegül meg tőlünk, hanem mi a bortól. Nagyobb erő, nagyobb tudás birtokában van a bor. Ez a tudás egy formája, de nem tudálékos, sznobkodó tudás ez, hanem ennél mélyebb valami, tulajdonképpen élet.”