Újabb 125 ezer diák kap laptopot
A tanulói laptopok mellett intézményi eszközök is érkeznek az iskolákba.
Az Etalon vagy pontosan eTalon – mint mérce és mint sok más e kezdőbetűvel ellátott szó– úttörő kezdeményezés, holisztikus megközelítésű budapesti oktatási szakkör. Lényege, hogy 10 és 14 év közötti gyerekek 3D animáción és modellezésen keresztül sajátítsanak el természet- és majd társadalomtudományi fogalmakat. Működőképes alternatíva és figyelemfelkeltő kiegészítő a még mindig tábla-kréta-tankönyv háromságon alapuló hivatalos oktatás mellé.
Már-már közhely, de attól még szomorú igazság, hogy ezer és egy sebből vérzik a magyar oktatás. Egyik legfőbb lemaradás az infokommunikációs technológiák tanításában és használatában tapasztalható. Szerencsére léteznek és gombamód szaporodnak úttörő kezdeményezések, hogy a diákok a tágabban értelmezett infokomon segítségével, kreatívan sajátítsanak el hagyományos módszerekkel egyre unalmasabbnak tűnő tananyagokat, valamilyen módon „meghackelik” azokat. E kezdeményezések egyike a tavaly indult, magát nem iskolaként, hanem egyelőre „csak” szakkörként definiáló eTalon School. A tervek szerint tovább bővülnének, és a természettudományok mellett humán diszciplínák felé is elmozdulnak. Akadt már rá példa: a Szépművészeti Múzeummal közös workshopban az ókori görög kultúrával ismerkedve, vázát modelleztek.
Trójai faló a 3D animáció
Az eTalon két alapítója 3D animációval, modellezéssel foglalkozó szakember és a főként tanulás-módszertanra specializálódott pszichológus-gyógypedagógus. Szenvedélyükké vált, teljesen önerőből dolgoznak, jelenleg együttműködési lehetőségeket keresnek.
Mindketten felismerték: a 3D animáció ideális módszer gyerekek érdeklődésének felkeltésére, a tananyag izgalmassá tételére. Több okból is: szeretik, számítógép előtt ülnek, nagyon jól megismertethetők vele fogalmak, például a térfogat, amelyet teljesen más kétdimenziós képek alapján, illetve bűvös kockát térben kirakva megtanulni. Ha a gyerekek otthon, metróban, bárhol és bármikor gombokat nyomogatnak, eredményesebb, ha kreatív céllal nyomkodják azokat. Alapvetés, hogy nem elvenni kell tőlük, hanem oda kell adni nekik a mobiltelefont, számítógépet, aztán pedig használják jól, rajtuk keresztül fedezzék fel a világot. Szintén alapelv, hogy a kurzuson olyan dolgokat tervezzenek, amelyeket otthon is el tudnak készíteni, mert így átélik az alkotás élményét.
A 3D élmény mellett hagyomány és modernitás, megfelelő motiváció, örömteli, érdekes és hatékony tanulás a kulcsszavak. Persze előtte ismertetniük kellett, mi is az a 3D. Készítettek remek kiterjesztett valóságos (Augmented Reality, AR) plakátot, de senki nem érdeklődött, mert a társadalom és a célszegmens zöme nem tudja, miről van szó. Az érdeklődők viszont szerencsére megtalálták…
Az alapítók 2015 őszén kezdtek el gondolkozni a kurzuson, kidolgozták a módszertant, animációs részt, nem számítógépes elemeket (naprendszer arányos kirakása stb.). Lényege, hogy sokrétűen, interaktívan mutassanak be például a fizika könyvben csak egy ábrával szemléltetett jelenségeket. Multimodális rendszert képzelnek el, a 3D animáció a rendszer egyik eleme, „trójai faló”, mert lényegében nem 3D animációról, hanem DNS-ről, sejtekről, földtanról, vulkánokról, univerzumról stb. tanulnak a technológia közvetítésével.
Az eddigi tapasztalatok nagyon pozitívak.
Kurzus, workshop, nyári tábor
Az első 3D animációs kurzus 2016. februárban kezdődött, és a tanév végéig tartott. Pozitív tapasztalat, hogy a (10 és 14 közötti) gyerekek abszolút értik a 3D-t, de még a kevésbé jártasak is gyorsan felszedik a tudást. 12-15-en járják végig, míg a workshopokon alkalmanként kb. 30-an vesznek részt. A tavalyi eggyel szemben jelenleg már két kurzust (15 alkalom, alkalmanként 3 óra) tartanak: péntek délután a Számalkban és szombat délelőtt a Rózsa utcai eTalon Schoolban. Ketten tanítanak, de mások, például korábbi kurzusban részt vett gyerekek is lelkesen besegítenek. A szülőkkel szintén jó viszonyt ápolnak. Próbálnak az iskolákba is „beszivárogni”: jelentkeztek az áprilisi Digitális Témahétre – amelyen az oktatási intézmények eltérhetnek az aktuális tanmenettől –, és két témában (térfogat/felszínszámítás, fénytan) tartanak 3D animációs órát lézerekkel, lencsékkel, kísérletekkel stb. Az eTalon sikerét jelzi, hogy nemcsak a hetük van már most tele, hanem előtte és utána szintén rendeznek bemutatókat. Az iskoláknak számítógéptermen, egyszerű programtelepítésén, 20-25 diákon kívül semmi mást nem kell tenniük hozzá.
Hamarosan gyermekotthonban, például Kalocsán is tartanak bemutatót, hogy a valamilyen oknál fogva a társadalom perifériájára szorult gyerekek is megismerjék a technológia lehetőségeit. Nagy az előzetes érdeklődés.
Kurzusok és workshopok mellett 3D nyári tábort is szerveznek. Tavaly hétfőtől péntekig minden napra kijelöltek valamilyen célt, például a Szeizmológiai Intézet meglátogatása után vulkánokról beszélgettek, és építettek is egyet 3D-ben. Délelőttönként a számítógépek előtt modellezte, animáltak a gyerekek, délutánonként 3D animációhoz kapcsolódó külső programokon vettek részt. Filmstúdióban, játéktervezőnél, digitális nyomdában jártak, ahol például a nyomdai technológiákat is megismertették a résztvevőkkel. Ellátogattak a 3D nyomtatószolgáltató és akadémia FreeDee Printing Solutions-höz is, ahol kulcstartókat printeltek nekik emlékbe. Az idei tábor iránt nagy az érdeklődés, 20 fő az ideális létszám, így valószínű, hogy többre kerül sor.
Holisztikus megközelítés
Holisztikusan gondolkoznak: a tudás egészére egyfajta rendszerként, és nem elszigetelt tantárgyakként tekintenek. Például a csillagászat a második epocha (egy epocha 3x3 óra), Galileivel a középpontban – a gyerekek kisfilmet is látnak arról, hogy az olasz tudós hogyan hozta létre a távcsövet. Mindez 5 percig tart, majd jön a következő epocha, a fénytan, lencsékkel. Milyen eszközökben találhatók lencsék, milyen lencserendszerek léteznek, és ezen a ponton visszaköszönnek a távcsövek, Newton, Kepler, Galilei. Rendszerré áll össze az egész.
Az Etalon kifejezetten arra törekszik, hogy a gyerekek felismerjék: minden mindennel össze van kapcsolva. A biológia epochára váltva pedig, az emberi testet az univerzumhoz kötve emlékeznek a naprendszer korábban szemléltetett ürességére, ebben az esetben is érzékeltetni próbálják az arányokat a hidrogénatomtól az ember teljes szervezetéig. A hagyományos oktatásban eszköz- és részben együttműködés-hiány miatt nem érvényesíthető ez a szemlélet.
Ismeret helyett inkább későbbi tanulmányokba beépíthető élményt, attitűdöt adnak át, mert „minden megszerzett információval érdekesebbé válik a világ” – hangsúlyozza a motivációt szintén kulcstényezőnek tartó pszichológus.
„Küldetésünk mélyebb vonatkozása szemléletet adni a gyerekeknek, hogy az informatika egy eszköz. Egyeseknek természetesen cél, mert a szakmájuk lesz, de még akkor is az emberiség egyik eszköze, amit nem kell túlmisztifikálni. A gyerekeknek legyen benne jó jártasságuk, erről szól az eTalon” – fogalmaz az ezzel a területtel foglalkozó szakember.
Közelebbi célok között a mennyiségi növekedést, kurzusadó tanárok képzését (sok az érdeklődő) és természetesen a szemlélet minél pontosabb átadását jelölik meg. Idővel egész iskolát fel tudnának építeni az eTalon alapján.