Cikket elkezdeni még könnyű eredményhirdetéskor sem egyszerű, de az Assassin’s Creed eljuttatott a mélypontra. A vetítésről kiszabadult nézők véleménye a skála mindkét végletén megtalálható, sőt, én még saját magammal is nehezen tudok megegyezni a végső verdiktet illetően, ami szépen kirajzolja, milyen maga a film: bizonyos részeiben szélsőségesen szuper, másokban meg szélsőségesen rossz. A prekoncepcióm tulajdonképpen bejöttek, bár akkor még arra gondoltam, vagy az egész film lesz borzasztó, vagy minden ízében tökéletesre sikerül, és amúgy az utóbbira nagyobb esélyt láttam azok alapján a hírek, trailerek és egyéb apróságok alapján, amik az utóbbi félévben szállingóztak felénk erről a projektről.
Essünk túl a fájdalmakon, és kezdjük azzal, hogy mi nem működik. Hát például az a teljesen profán dolog nem működik, amit úgy nevezünk, hogy dialógus, magyar nevén párbeszéd. Minden szép és jó egészen addig, amíg valaki ki nem nyitja a száját, és a vászonra nem köp valami elképesztően pátoszos és sablonos tőmondatot, ami, ha leírjuk és macskakörmöt rakunk köré, nagyjából ötven másik filmből idézete is lehetne. Nem is csoda, hogy ezekkel nagyon kínos a szereplők közti verbális kommunikáció, bár most így visszagondolva, szerintem ezt a film mintha tudná is, mert Fassbender szájában néha olyan szituációt megtörő mondatokat adnak, hogy azt kell gondolnom, kínjukban már tenni akartak valamit. Az is kellemetlen, hogy mennyire nem kötődik senki senkihez, ezt továbbgörgetve pedig az lesz kínos, hogy az utolsó néhány jelenetsor egyikében mit lép Marion Cotillard karaktere, de ezt nem mondom el, a felfedezés élményét meghagyom mindenkinek. Az egész terem lefagyott. Ledobtuk tőle az ékszíjat.
Ezek a dolgok a röhej határáig rosszak, de rá szeretnék mutatni, hogy mind egy irányba koncentrálódnak: a forgatókönyv felé. Az tartalmaz vagy hagy ki megbocsáthatatlan dolgokat, és nagyon nagy kár érte, mert a sztori egyébként korrekt. Nem apró, esetleg mondatokról van szó, hanem egymásra rakodódó, folyamatos dramaturgiai szennyeződésekről. Rosszul van megírva, rosszul pörgeti egymás körül a karaktereket, és emiatt rossz és légből kapott a befejezés is. Viszont az adaptációk – illetve ahogy most kicsit találóbb: „adaptációk” – lehetővé tesznek egy sor olyan értelmezési lehetőséget és szempontot, amit az eredeti forgatókönyvvel rendelkező filmek nem. Ez egyszerre átok és áldás. Most áldás, mert bár furcsa módon azt rontotta el, amit bármelyik másik filmnek is jól kellett volna megoldania, a játékhoz, az alapanyaghoz kötődő pontok nagyon szépen sikerültek.
Isten ments, hogy bárki azt gondolja, fel akarom menteni bármi alól is a filmet, mert nem, ami rossz, az rossz, az már úgy maradt, azt már a szentelt víz se mossa le, de túlzásba sem kell esni: van, ami megmenti az Assassin’s Creedet. Bár a játékokból ismert alapanyagból, szabályokkal és sablonnal dolgozik, ez a film sokkal inkább egy kiegészítőnek, ha úgy tetszik, egy DLC-nek felel meg, mint „az Assassin’s Creed játék megfilmesítésének”. Az alapkonfliktust pontosan vették át, minden mást viszont rugalmasan, friss szemmel kezeltek anélkül, hogy csorbulna bármi, amit szerettünk a játékokban. Amit leginkább kiemelnék ezek közül, az az Animus újraértelmezése – eszméletlenül sült el. Érthetőbb, látványosabb és logikusabb lett a működése, mint a játékokban valaha volt.