Ne hallgasson mindig a navigációra, még akkor sem, ha a dugóban reked

A Spiegel által megkérdezett szakértő szerint is vannak olyan helyzetek, amikor nem érdemes letérni „a járt útról”.

Az Egyesült Államok kormányzati szervei irányelveket dolgoztak ki az önvezető autókra. Gyártók, államok, kormányzati intézmények egyaránt elégedettnek tűnnek.
A Fehér Ház közölte, hogy az autonóm járművekre vonatkozó, szeptember 20-án bejelentésre kerülő, hosszú hónapok munkája során kialakított irányelvekkel az amerikai szövetségi hivatalok példátlan lépéssel igyekeznek felügyelni az önvezető autókat működtető szoftvert. A szövetségi kormánynak ez az első kísérlete a feljövőben lévő, részben már az országutakon is működő technológia szabályozására. Hivatalos szervek dicsérték a technológiában rejlő életmentő potenciált, a kevesebb karambolt.
„Azt a részt szándékozunk szabályozni, amikor a szoftver működteti a járművet. Amikor ember irányítja, maradnak a hagyományos törvények” – nyilatkozta Anthony Foxx, közlekedési államtitkár.
A szabályozók elmondták, hogy mostani jogkörüket használva vizsgálják és vonják ki a forgalomból a biztonságra veszélyt jelentő automatizált járműveket.
Az irányelveket azért dolgozták ki, mert Michigan és más államok szabályozásmódosításokkal igyekeznek lehetővé tenni, hogy techcégek, például a Google teszteljék és végül működtessék vezető nélküli autonóm járműveiket.
Foxx megjegyezte, hogy az új keretek között, a jármű-működtetés „emberi” oldalával, például jogosítvány kiadásával, autók regisztrálásával stb. továbbra is az államok foglalkoznak. Szövetségi hivatalnokok szabályozási területekre hívják fel az államok figyelmét, hogy a járművek tesztelésében és működtetésében is egység legyen köztük. Az irányelvek a biztonságos tervezés, fejlesztés és tesztelés kereskedelmi forgalmazás és közúti használat előtti legjobb gyakorlatára hívják fel a figyelmet. A gyártóknak 15 alaposan kiértékelt pontban, az adatrögzítéstől és információ-megosztástól a cyberbiztonsági protokollokig definiálják a biztonságot.
A Nemzeti Autópálya Szállításbiztonsági Hivatala szintén fejlesztő-barátabb próbál lenni. A törvényhozó hatóság ezentúl hat hónapon és nem éveken belül válaszol meg mentességi kérvényeket, és igyekszik 60 napra csökkenteni a jelenlegi szabályozás autonóm járművekre alkalmazható értelmezésével kapcsolatos beadványok megválaszolását.
Jonathan Allen, az Autóinformáció Megosztás és Elemzőközpont ügyvezetője szerint az új szabályozás megerősítheti az iparági szereplők közötti cyberbiztonsági fenyegetésekkel kapcsolatos információ-megosztást.
Az autógyártók erős nyomást gyakoroltak a hatóságokra, hogy dolgozzanak ki az államok által követhető tesztelési és kivitelezési szabályokat, illetve kerüljék el a különféle állami szabályozásokból összehozható fércművek gyártását.
A Ford szerint az irányelvek segítenek a nemzeti keret autonóm járművek biztonságos üzembe helyezését biztosító alapjainak lerakásában. Egyes területeken várakozással tekintenek az államokkal való együttműködésre, amellyel kiegészítenék a nemzeti keretet.
A gyorsan változó technológia kulturális változást idéz elő, a szabályozók másként közelítik meg a felügyelet kérdését.
„Tipikusan azt mondanánk, hogy egy autónak valamilyen módon meg kell felelnie X szabványnak. De elismerjük, hogy különféle innovációkkal találkozunk, és mindegyik külön-külön, saját feltételei közti kiértékelését tervezzük” – jelentette ki Foxx, hangsúlyozva, hogy az államtitkárságnak lesz még hozzászólása az önvezető autók további szabályozásához.
Amennyiben szükséges, évente aktualizálják az irányelveket. Az aktualizáláshoz az ipari szereplők visszajelzéseit és a gyakorlati tapasztalatokat veszik figyelembe. A mostani anyagot júliusban tervezték kiadni, de a Tesla autonóm járműve által okozott halálos balesetet követő viták miatt kivártak vele.