Nem nagyon tudtam mit kezdeni ezzel a történettel, ami elég zavaros, és részletekbe menően értekezik érdektelen dolgokról, miközben érdekeseket egy mondattal elintéz. Mindenesetre: Narodny az utolsó költő, aki tíz társával együtt föld alatti barlangokban éli ki művészeti hajlamait, nem törődve az emberiséggel. Művészetükbe azonban belezavar valami, ezért kénytelenek mégis megmenteni az emberiséget az őket leigázó robotoktól – persze csak azért, hogy eztán is zavartalanul művészkedhessenek. És hogy hogyan? Hát a zene erejével.
Paul Ernst: The Microscopic Giants (1936)
X-akták felütéssel indul Ernst novellája, amelyben egy bányamérnök meséli el, mire bukkantak, miközben eddig ismeretlen mélységben bányáztak rezet. A történetet eltüntették egy acél irattárolóban, de szerencsére a szemtanú minden horrorisztikus részletre emlékszik: a sziklában felbukkanó miniatűr lábnyomokra, és a betonban közlekedő miniatűr emberekre, akik titokban a föld alatti mélységekben élnek. A novella az előszó szerint jó példa az egy időben rendkívül népszerű „üreges Föld”-elméletek irodalmi megjelenésére, és egyébként horrornak sem utolsó.
Jorge Luis Borges: Tlön, Uqbar, Orbis Tertius (1941)
Itt az első olyan történet, ami nem volt újdonság számomra, sőt: a Tlön, Uqbar, Orbis Tertius Borges teljes munkásságával együtt az örök kedvenceim között van. Az argentin szerző védjegye, hogy teljesen tárgyilagosan, valós, illetve valósnak ható, de fiktív szerzőket, könyveket, hivatkozásokat vegyítve ír fantasztikus eseményekről. Ebben az esetben egy párhuzamos univerzumról, ami teljesen máshogy működik, mint a miénk, és csak egy enciklopédia kalózkiadásában van róla szó. Vagy mégsem? Előkerül egy enciklopédia-kötet, amit abban a világban írtak. Aztán…