Olyan lázadás volt Amerikában, ami mindenki életét meg fogja változtatni
Így vagy úgy, de sikerült újra olyan helyzetbe hozni magunkat, hogy alkalmazkodnunk kell. Varga Mátyás Zsolt írása.
Virtuális valóság, mesterséges intelligencia és 3D nyomtatás egy projektbe integrálva: az autógyártás forradalmát készíti elő egy los angelesi startup.
Autógyártás hálószobában
Óriási a hype az önvezető autók körül, nem telik el nap, hogy a média ne foglalkozna a Google, a Tesla vagy valamelyik más fejlesztő járműveivel. Egyesek szerint a felfokozott várakozás ellenére, hosszú idő telik el a tesztek, megvalósulási példák és hasonlók tényleges közúti valósággá válásáig. Sokak eleve kizárják, közeli és középtávú jövőben csak hibridmegoldásokat tudnak elképzelni. Megint mások viszont pont a vezetőtechnológiai tesztekből következtetve teszik néhány évre, maximum egy évtizedre a teljesen automata járművek széleskörű használatát, ami alapjaiban írná át a közlekedést.
De nemcsak a vezetési szokások, hanem a járműgyártás is drasztikusan átalakulhat. Mindkét esetben az automatizáció, a mesterségesintelligencia-megoldások, legalábbis „okos” technológiák játsszák a kulcsszerepet.
„Alapíthat-e három srác egy hálószobában autócéget?” – teszi fel a kérdést az autós kaszkadőrből, autóversenyzőből, mérnökökből és egy korábbi kreatív igazgatóból verbuválódott los angelesi Hack Rod startup.
Rögtön meg is válaszolják: „szerintünk igen. Most indítjuk az ezt bizonyító kutatási projektet.”
Nagyratörő célokkal vágtak neki – az iparág „legjobb és legfénylőbb elméit” akarják összegyűjteni, hogy meghatározzák, még pontosabban újradefiniálják az amerikai gyártás jövőjét.
Generatív tervezés
De mit is takar a negyedik ipari forradalomra, az egyén kezébe korábban soha nem látott kreativitást adó technológiákra és hasonló szépen csengő fogalmakra hivatkozó szöveg?
Olvastunk már ilyeneket, gyakran rekedtek lózungszinten.
A startup a világ első virtuális környezetben és mesterséges intelligenciával tervezett, lényegében saját magát megtervező autóján dolgozik. A koncepció jövőbe vetítve: a teljesen VR- és MI-alapú gyártással nagy cégek helyett hamarosan személyek és kisvállalatok tervezhetnek autókat. Elvileg különösebb tervezői ismeretek sem kellenek hozzá.
Eddig az elmélet. Jelenleg úgy tűnik, hogy a Hack Rod esetében meg is valósul – a startup a szoftver-, a gyártó- és terjesztőszektor több élenjáró cégével felvette a kapcsolatot, például a Lockhead Martin is igent mondott. A jövőre nézve szintén bíztató, hogy az autó tervezésében és fejlesztésében az Autodesk is részt vesz.
Különösen az utóbbi kísérleti platformja, a Dreamcatcher generatív tervezőrendszer jön jól: lényege, hogy a számítási felhő szinte végtelen kapacitását kiaknázva, a speciális inputokat (funkcionális kívánalmak, anyagtípus, gyárthatóság, teljesítménykritériumok, árkorlátok stb.) adó felhasználó magas szintű elvárásait kielégítő többtíz, száz vagy akár ezer opciót generál. Az input alapján a szoftver maga dolgozza ki a végeredményt, kvázi szabad kezet kap.
A Hack Rod autótervezésében az NVIDIA grafikus feldolgozóegységgel (GPU) turbósított Dreamcatcher az alap.
Autodesk és 3D nyomtatás
A munkafolyamat előregyártott váz szkennelésével és a számítási felhőbe való feltöltésével kezdődött. Ezt követően közönséges sportautóval tettek pár tesztkört, gondosan ügyelve, hogy lehetőségei határaiig menjenek el vele. A járműre és a sofőrre egyaránt szenzorokat tettek. Az érzékelők nyomatékot, erőt és hasonló fizikai jellemzőket mértek.
Itt jött képbe a Dreamcatcher: az adatokat gyorsan elemezte, majd az elemzés alapján több tervezési opciót generált. Mindegyik a tesztautó feljavítását, észlelt hibáinak korrigálását célozta.
A szoftver ajánlásait maximálisan szem előtt tartva, az Autodesk 3D vizualizáló VRED programja elkészítette az autó virtuális prototípusát. Mihelyst kiválasztottak egy tervet a Dreamcatcher ajánlásaiból, a Design Graph a kritériumoknak megfelelő részjavaslatokkal áll elő, a Fusion 360 pedig finomhangolja a tervet.
„Az általunk elképzelt jövőben a tervező/mérnök a szkeccsből egyetlen szoftvercsomaggal dolgozza ki a teljes aerodinamikus megoldást. Az Autodesk Fusion 360-ban tervezett járművet az Autodesk Flow Analysisba importáljuk, és ott kezdjük el az aerodinamikai teszteket” – nyilatkozta a fotorealista VR-t mágiához hasonlító és a gépi tanulás szerepét kiemelő Mouse McCoy alapító és kreatív igazgató.
A virtuális prototípus valódi tárggyá formálása a gyártás demokratizálódását és jövőjét jelentő 3D nyomtatással történik.
Akár egy pici makertérben, három srác hálószobája mellett.