Virtuális valóság, mesterséges intelligencia és 3D nyomtatás egy projektbe integrálva: az autógyártás forradalmát készíti elő egy los angelesi startup.
2016. július 28. 08:30
p
0
0
7
Mentés
Autógyártás hálószobában
Óriási a hype az önvezető autók körül, nem telik el nap, hogy a média ne foglalkozna a Google, a Tesla vagy valamelyik más fejlesztő járműveivel. Egyesek szerint a felfokozott várakozás ellenére, hosszú idő telik el a tesztek, megvalósulási példák és hasonlók tényleges közúti valósággá válásáig. Sokak eleve kizárják, közeli és középtávú jövőben csak hibridmegoldásokat tudnak elképzelni. Megint mások viszont pont a vezetőtechnológiai tesztekből következtetve teszik néhány évre, maximum egy évtizedre a teljesen automata járművek széleskörű használatát, ami alapjaiban írná át a közlekedést.
De nemcsak a vezetési szokások, hanem a járműgyártás is drasztikusan átalakulhat. Mindkét esetben az automatizáció, a mesterségesintelligencia-megoldások, legalábbis „okos” technológiák játsszák a kulcsszerepet.
„Alapíthat-e három srác egy hálószobában autócéget?” – teszi fel a kérdést az autós kaszkadőrből, autóversenyzőből, mérnökökből és egy korábbi kreatív igazgatóból verbuválódott los angelesi Hack Rod startup.
Rögtön meg is válaszolják: „szerintünk igen. Most indítjuk az ezt bizonyító kutatási projektet.”
Nagyratörő célokkal vágtak neki – az iparág „legjobb és legfénylőbb elméit” akarják összegyűjteni, hogy meghatározzák, még pontosabban újradefiniálják az amerikai gyártás jövőjét.
Generatív tervezés
De mit is takar a negyedik ipari forradalomra, az egyén kezébe korábban soha nem látott kreativitást adó technológiákra és hasonló szépen csengő fogalmakra hivatkozó szöveg?
Olvastunk már ilyeneket, gyakran rekedtek lózungszinten.
A startup a világ első virtuális környezetben és mesterséges intelligenciával tervezett, lényegében saját magát megtervező autóján dolgozik. A koncepció jövőbe vetítve: a teljesen VR- és MI-alapú gyártással nagy cégek helyett hamarosan személyek és kisvállalatok tervezhetnek autókat. Elvileg különösebb tervezői ismeretek sem kellenek hozzá.
Eddig az elmélet. Jelenleg úgy tűnik, hogy a Hack Rod esetében meg is valósul – a startup a szoftver-, a gyártó- és terjesztőszektor több élenjáró cégével felvette a kapcsolatot, például a Lockhead Martin is igent mondott. A jövőre nézve szintén bíztató, hogy az autó tervezésében és fejlesztésében az Autodesk is részt vesz.
Különösen az utóbbi kísérleti platformja, a Dreamcatcher generatív tervezőrendszer jön jól: lényege, hogy a számítási felhő szinte végtelen kapacitását kiaknázva, a speciális inputokat (funkcionális kívánalmak, anyagtípus, gyárthatóság, teljesítménykritériumok, árkorlátok stb.) adó felhasználó magas szintű elvárásait kielégítő többtíz, száz vagy akár ezer opciót generál. Az input alapján a szoftver maga dolgozza ki a végeredményt, kvázi szabad kezet kap.
A Hack Rod autótervezésében az NVIDIA grafikus feldolgozóegységgel (GPU) turbósított Dreamcatcher az alap.
Autodesk és 3D nyomtatás
A munkafolyamat előregyártott váz szkennelésével és a számítási felhőbe való feltöltésével kezdődött. Ezt követően közönséges sportautóval tettek pár tesztkört, gondosan ügyelve, hogy lehetőségei határaiig menjenek el vele. A járműre és a sofőrre egyaránt szenzorokat tettek. Az érzékelők nyomatékot, erőt és hasonló fizikai jellemzőket mértek.
Itt jött képbe a Dreamcatcher: az adatokat gyorsan elemezte, majd az elemzés alapján több tervezési opciót generált. Mindegyik a tesztautó feljavítását, észlelt hibáinak korrigálását célozta.
A szoftver ajánlásait maximálisan szem előtt tartva, az Autodesk 3D vizualizáló VRED programja elkészítette az autó virtuális prototípusát. Mihelyst kiválasztottak egy tervet a Dreamcatcher ajánlásaiból, a Design Graph a kritériumoknak megfelelő részjavaslatokkal áll elő, a Fusion 360 pedig finomhangolja a tervet.
„Az általunk elképzelt jövőben a tervező/mérnök a szkeccsből egyetlen szoftvercsomaggal dolgozza ki a teljes aerodinamikus megoldást. Az Autodesk Fusion 360-ban tervezett járművet az Autodesk Flow Analysisba importáljuk, és ott kezdjük el az aerodinamikai teszteket” – nyilatkozta a fotorealista VR-t mágiához hasonlító és a gépi tanulás szerepét kiemelő Mouse McCoy alapító és kreatív igazgató.
A virtuális prototípus valódi tárggyá formálása a gyártás demokratizálódását és jövőjét jelentő 3D nyomtatással történik.
Akár egy pici makertérben, három srác hálószobája mellett.
Afrika is igyekszik bekapcsolódni a mesterségesintelligencia-versenybe a hiányos infrastruktúra és finanszírozás ellenére. A kutatók azonban leszögezik, hogy semmiképpen sem úgy, ahogyan azt a Nyugat szeretné.
A volt alkotmánybíró arra reagált, hogy az ELTE Média és Kommunikáció Tanszékének docense kikérte magának, hogy Orbán Balázs náluk szerezzen PhD-fokozatot.
A németek a fizetésük 11 százalékát rakták befőttesüvegbe az első félévben, pedig az infláció rendben van, a reálbérek pedig folyamatosan növekednek. A csökkenés 34 milliárd eurós kiesést okoz a gazdaságban.
p
1
0
3
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 7 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Szúnyog
2016. július 29. 01:17
Baromság. Maximum dizájnkodás.
Valaki mutasson már nekem egy 3D-ben nyomtatott csapágyat!
Hát ha már autótervezőkre sem lesz szükség a jövőben, akkor nem tudom, hogy mit fognak dolgozni az emberek.
Az önvezető járművek nem csupán a közlekedést változtatják meg, hanem a munkaerőpiacot is.
Nem fognak kellene busz- kamion- és taxisofőrök. Sem mozdonyvezetők, sem pilóták.
A gyárakban sem fognak kelleni munkások. De ezek szerint márt mérnökök sem igen.
Nem tudom, hogy mi lesz a jövő munkája, amelyhez meg fogja érni sok emberi munkaerőt is alkalmazni.