Önvezető autók: mit tegyünk az emberi természettel?

2016. július 11. 14:00

Két csoportra oszthatók az önvezető autók fejlesztői: az egyik a mindig, a másik a csak bizonyos körülmények között teljesen autonóm járműveket támogatja.

2016. július 11. 14:00

Egyes autógyártók, például az e területen is komoly szereplővé nőtt Google célja, hogy minél előbb az utakon száguldjanak a mindenféle emberi beavatkozás, humán input nélkül, teljesen autonóm módon működő, az Egyesült Államok Nemzeti Autópálya Közlekedésbiztonsági Igazgatása (NHTSA) besorolásában 4-es szintű autók. Komoly erőfeszítéseket tesznek elképzeléseik valóra válásáért.

Mások viszont nem erőltetik annyira a 4-es szintet, az emberi beavatkozás teljes kiiktatását, inkább a 3-asért, egyes körülmények között önvezető, de humán sofőrrel működő autók mellett kardoskodnak. A sofőrnek az alkalmi irányításhoz kell rendelkezésre állnia, és biztosítani kell, hogy ne kapkodjon, azaz kényelmesen (relatíve) hosszú legyen az átmeneti idő.

A Virginia Műszaki Intézet és az Automatizált Járműrendszerek Állami Egyetemi Központjának igazgatója, Shane McLaughlin szerint nincs szükség a 3-as szint túl gyors meghaladására. Ezekben a rendszerekben beépített videó- és infravörös készülékek monitorozzák a vezető figyelmét, elektronikus horizonttechnológiák (egymással „beszélgető” autók stb.) pedig a reakcióidejét növelhetik.

A 4-es szint egyik komoly kihívása, hogy az autóknak például korábban soha nem tapasztalt helyzeteket is pontosan kell kezelniük. A 3-as szint szószólói az autonóm járművek, az ipari szabványok és az ember-gép interakció lépésről lépésre történő fejlődését támogatják.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
gabor7th
2016. július 12. 01:43
Csak netre ne kössék őket, mert akkor a hackerektől úgyse tudják megvédeni és súlyos balesetek lesznek.
cutcopy
2016. július 11. 23:09
Önvezető autókhoz külön utak kellenének amin csak ilyen járművek közlekedhetnek a teljes biztonság érdekében, talán harminc év múlva lehet hasonló szabályozás..
lynx
2016. július 11. 19:22
Ezekbe nem lehet majd etanolt sem tankolni. Vagy át kell írni a KRESZt.:)
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!