Ódivatú társasjátékokra dől a legtöbb pénz a Kickstarteren

2016. május 22. 12:00

A legnépszerűbb közösségifinanszírozó-platformon sem videojátékokra, sem technológiai projektekre nem kalapoznak össze annyit, mint társasjátékokra.

2016. május 22. 12:00

A Kickstarter már nem annyira az Oculus Riftről, hanem inkább az Emberiség elleni kártyákról szól. A 2009-es kezdet óta 549 millió dollár gyűlt össze játékkategóriában, amivel a technológiát és a designt megelőzve, ez a közösségi finanszírozó (crowdfunding) platform leggazdagabb szegmense.

Idetartoznak, de kisebbségben vannak a videojátékok. 2015-ben a kategória támogatásainak begyűjtötték ugyan a negyedét, viszont ez nem jelenti azt, hogy tényleg ennyi pénz folyt be a projektekbe. Egyes projektek ugyanis nem szedik össze az óhajtott anyagiakat, és soha nem lesz belőlük semmi. 2015-ben kb. 10 millió dollár különbség volt a játékokra beígért és a sikeresen támogatott projektekre befolyó összeg között.

A társasjátékok kickstarteres felemelkedése egybevág a táblás játékok általános berobbanásával. Piacuk hetedik éve növekszik, az ICv2 piackutató szerint egymilliárd dolláros iparrá vált.

Az ICv2-t működtető Milton Griepp elmondása alapján a táblás játékok fellendülésében közrejátszik, hogy a játékosok megcsömörlöttek attól a digitális képernyőtől, amellyel egész munkanap vacakolnak: „hazatérve, kevésbé érdekli őket az online játék, mint a szemtől szembeni interakció. A szabadidős tevékenység alapvető változása irányítja ezt a folyamatot.”

A Kickstarter besegít a társasjáték-robbanásba. A Griepp becslése szerint a tavaly összegyűjtött pénzösszeg az összes észak-amerikai hobbijáték eladások közel ötöde. A Kickstarter projekteket nem számítják ezeknél az eladásoknál.

A társasjátékok támogatásához képest más kategóriákat, például a technológiát sovány összegekkel finanszírozzák.

„Nagy szükségük volt a Kickstarterre, mert nagyjából haldoklott a terület” – jelentette ki a videopiac-kutató ICO Partnerst vezető Thomas Bidaux.

Úgy tűnik, a Kickstarteren támogatott játékok a kifinomult játékosoknak szólnak. A „borzalmas emberek partijátéka”, az Emberiség elleni kártyák 15 ezer dollárral kezdett 2011-ben. A pár napja zárt Sötét lelkekre, egy videojáték adaptációjára 3,7 millió fontot (5,4 millió dollárt) kalapoztak össze.

Adrian Martino, a Days of Wonder gyártó társasjáték veteránja alternatív filmfesztiválhoz hasonlítja a platformot: „a megszokott játékcégek olyanok, mint Hollywood, a Kickstartert viszont a társasjátékok Sundance-ének hívhatjuk.”

Kivételesen jól mennek a közösségi finanszírozáshoz. A digitális kütyük katasztrofálisan bonyolult ellátási láncával vagy a videojátékok előrejelezhetetlen fejlesztési menetrendjéval ellentétben, az összetevők és a kiadások egyaránt jól meghatározhatók. A kickstarteres tömegek megszólításakor elő tudják adni, pontosan hogyan is működik a játék. Csak pénz kell a zsetonok, táblák és dobozok kifizetésére.

„A támogatók a gyártást és nem a fogamzást finanszírozzák” – magyarázza Bidaux.
 

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!