Bourne a Bond filmek tökéletes ellentéte, aki nem nemes(nek gondolt) ügyekért, hanem saját magáért öl, akit a saját felettesei akarnak levadászni, és akinek a hazafisága nem egy külső fenyegetéssel szemben érvényesül, hanem saját kormányának szennyesének a kiteregetésével – bár ehhez idomulva a hangvétel is teljesen eltérő, sokkal szikárabb, szárazabb, mint a valóságtól külsőségeiben joggal elrugaszkodó Bond.
Az amnéziával magához térő Jason Bourne az első pillanattól kezdve menekül, és amikor úgy érzi, hogy sikerült elrejtőznie, szépen félre is áll. Az igazi paranoia-maraton azonban csak a második résszel veszi kezdetét, amiben kirángatják őt az idilli vidéki életből, megölik a szerelmét, és innentől fogva a személyes bosszú és a polgári kötelezettség (nevesül hogy a hatalom nem csak korlátozható, hanem bármikor lecserélhető, felelősségre vonható is) kéz a kézben járnak.
A negyedik rész erre húzott még egy – kifejezetten lapos – lapot, Alex Crosst első körben ugyanúgy nem érdekeli az igazság, csak hogy végre békén hagyják, de hogy az ő története hogyan folytatód(hat)na, azt már nem nagyon fogjuk megtudni, mivel az következő felvonásban visszatér az Obama elnökségét követően a szériától visszavonult Matt Damon-Paul Greengrass páros, hogy a kollektív paranoiát kirobbantó/tápláló Bush-éra után a demokraták sunyi lehallgató rendszereivel és drónjaival is felvegyék a harcot.