Magyar Péter, az újságírók, meg a kínos emlékű Erzsi néni
Mit tenne kiélezett történelmi helyzetben? Jó lenne tudni. De még jobb lenne őt már elfelejteni.
A taxisblokád végső célja a kormány megbuktatása volt – vélekedett Bíró Zoltán, a Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet és Archívum főigazgatója, aki a taxisblokádról szóló, kétkötetes munka bemutatóján beszélt erről.
Kétkötetes, hétszáz oldalas összefoglaló műben elemzi az 1990. őszi taxisblokád történéseit és hátterét a Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet és Archívum (Retörki).
Bíró Zoltán főigazgató a kiadványt bemutató szerdai, budapesti sajtótájékoztatón az MTI-nek arról beszélt, teljesen új képet nem festettek a negyedszázaddal ezelőtti eseményekről, amelyeket a munkában gondosan dokumentáltak.
„Itt a kormánybuktatás volt a program” – jegyezte meg, hozzátéve, azon lehet vitatkozni, hogy eredetileg is ez volt-e a cél, vagy a szerencsétlen kormányzati kommunikációra ráépülve jelent meg ez a szándék.
Közölte, az SZDSZ így akarta elérni azt, amit a választásokon nem sikerült, az eseményekbe pedig „sajátosan avatkozott bele” a szabad demokraták által jelölt köztársasági elnök is. Mint mondta, azokban a napokban hajszálon múlott, hogy polgárháborús helyzet alakuljon ki Magyarországon.
Nehézségek, zárt anyagok
Az MTI érdeklődésére Bíró Zoltán arról beszélt: Horváth Balázs akkori belügyminiszter levéltári hagyatékában kutatva M. Kiss Sándor, a Retörki tudományos főigazgató-helyettese által fellelt anyagok alapján döntöttek úgy, hogy az összefüggések feltárásába kezdenek.
Megemlítette: bő fél esztendeig gyűjtötték az anyagot a Szekér Nóra és Nagymihály Zoltán által szerkesztett kiadványhoz, és nehézséget jelentett, hogy külön kellett kikérni a budapesti és az országos rendőr-főkapitányság máig zártan kezelt anyagait, és engedélyt szerezni a publikálásukra. Hozzátette: ezeket az anyagokat egészítették ki az egykori résztvevőkkel készített interjúkkal, sajtóválogatással, valamint a témát áttekintő tanulmányokkal.
Elemi élmény
Szekér Nóra, a kiadvány egyik szerkesztője az eseményen azt mondta: az 1990. őszi négynapos eseménysorozat „a magyar társadalom elemi élménye volt”, amely a rendszerváltozás számos problémáját hozta felszínre, ehhez kívántak munkájukkal újabb szempontokat, megközelítéseket adni.
1990-ben átlagosan 65 százalékkal drágult a benzin, ezért a taxisok október 25-én tiltakozásba kezdtek, amely országos akcióvá terebélyesedett. Az érdekegyeztető tárgyalások eredményeként október 28-án a kormány az energiaár liberalizálásának parlamenti megvalósításáig elfogadta az árcsökkentést. Ezután megszűnt a blokád, és helyreállt a közlekedés.