A Pinterest az a közösségi média, ami össze akarja kötni a világot a felhasználói által fontosnak tartott képek segítségével. Hogy ez mekkora üzlet azt jelzi, hogy az oldalon már több, mint 60 millió terméket árusítanak. Jön a Fekete Péntek, amikor is kiderül mennyire működik majd ez a metódus az online vásárlásban. Vásárolunk, tehát vagyunk, ma ez a kötelező meghatározása a földi siralomvölgybe belevetett létünk önigazolásának.
2015. november 13. 11:16
p
0
0
0
Mentés
Közösségi média „X-Y-ZS generációs” fiataloknak
Nincs a fősodorban a Pinterest a médiában, ezért sokan még ma is női Facebook-klónnak tartják. Már magyarul is tud, a felületet a „feltalálói” érdemesnek tartották arra, hogy a hazai közönséget is meghódítsák és vásárlásra biztassák. Mellesleg ez az inspirációs portál mára megelőzte a LinkedIn-t: havonta több, mint 23 milliónyian használják. Első pillantásra a Pinterest egy kép- és fotómegosztó virtuális faliújságnak tűnik, de nem szabad összetéveszteni az Instagrammal. Nem a szelfizők paradicsoma, hanem a felhasználók által kedvelt képek alapján szervez közösséget maga köré. Indulásakor a női lapok színes és szagos oldalain felnőtt generáció volt a célközönsége. Alapja a „pin”, vagyis feltűzünk a virtuális oldalunkra egy kedvelt fotót, melyet a többiek re-pinelhetnek (elég jól látszik, hogy az alapötlet a Twitterből ered), de kommentálhatjuk is ezeket, igaz csak 500 karakter erejéig. Az egész Pinterest erre a minimalista ötletre épül, hiszen a forgalom 80 százalékát a képek újra megosztása adja. Mivel minden mobilban van kamera, és képalapú virtuális társadalomban élünk, borítékolható volt a siker. Sokan fanyalogtak a kezdetekor, de már a legtöbb Facebook-ismerősünk is szépen lapozgatja ezt a nagy kifestőkönyvet. Nem véletlen, hogy már 2011-ben, a hivatalos indulása után két évvel, a világ 50 legjobb weblapja közé választotta a Time magazin. Mivel okosan rögvest beüzemelték mobil alkalmazásként is, 2012-ben az év startupjának nevezték egyes online orgánumok. Az egyszerű (női) felhasználók közösségi médiájából így vált az egyik legsikeresebb közösködős megoldássá 2015-re.
Az egyszerűség öröme
Nem a semmiből termett elő hirtelen a Pinterest, voltak már hasonló próbálkozások. Ilyen volt a Color vagy a Path is, de nem lettek ennyire népszerűek. A közösségi média alapelve, az „oszd meg és uralkodj” itt érvényesül a legegyszerűbben, mivel a képekkel való közösködés hatékony kommunikációs aktus. Egy olyan világban, ahol a tévé, a YouTube a legnépszerűbb médiaformátum, és mindenkinek van legalább fényképezőgépe a mobilján, a kép alapú kommunikáció egyszerűbben kivitelezhető, mint a szöveges (és sok eseten olvasni sem kell tudni hozzá). A képmegosztásokkal hamarabb szerezhetünk követőket és ismerősöket, mint a „hagyományos” közösségi médiás megoldásokkal. A képek ugyanis sok olyan meta-információt tartalmaznak, amelyet könnyebben fel tud dolgozni az emberi agy, mint a szövegest. Egy képet vagy rögvest megkedvelünk, vagy átsiklik felette a tekintetünk. Pontosan ezért működik annyira jól az ötlet, hogy a képeket azonnal bele is tegyük egy virtuális emlékezetbe.
Egy próbát megér
Legegyszerűbb a Pinterestet kipróbálására, ha tényleg használni is akarjuk majd a mindennapokban, a böngészőnkre telepíteni a „Pin It” beépülő modult. Ezután pedig, ha bármilyen oldalon elénk kerül valamilyen gusztusos kép, csak erre kell kattintanunk, hogy felkerüljön a képgyűjteményünkbe. Ha nagyon lusták vagyunk, akkor pedig végignézhetjük közösségi médiás ismerőseink mit raktak ki már a virtuális falukra. De választhatunk érdeklődési körünk szerint is a milliónyi tematizált fotó közül. A Pinterest alapból nem szól bele, mit teszünk fel, sőt cégként is használhatjuk. Mindenesetre a pinjeinket a Facebookon és a Twitteren is megoszthatjuk, arra késztethetjük ismerőseinket, hogy ide is kövessenek minket, vagy nézzék meg termékeinket.
Neked is a divat mondja meg...?
Nem véletlen, hogy a Pinterestet divatszakma fedezte fel elsőként magának, hiszen így sokkal könnyebben lehet az éppen aktuális évszak trendjeit eljuttatni és bevezetni a célközönségéhez. Érthető tehát, hogy a kezdetben direkt a női felhasználókat célozták meg vele. A másik fő terület a művészet, nemcsak galériák, de kezdő vagy profi művészek is megtalálhatják itt a számításaikat, mivel eléggé masszív közösséget lehet alkotásainkkal vagy kiállításainkkal becélozni (targetálni, hogy a marketingesek is örüljenek). A Pinterest-ismerősök szerzése meg sokkal egyszerűbb, gyakorlatilag egy jól elkészített fotó a műalkotásról már azonnal gyűjti magának a rajongóit. A másik trendi dolog az „ételpornó", hiszen a gasztronómia új életre kelt, mióta ennyire megizmosodott a közösségi média. Egy-egy remek ételfotó el tud adni egy még ismeretlen éttermet is, a megfelelő elégedettségi fokkal rendelkező re-pinek pedig csak fokozzák az érdeklődést. Ne felejtsük el, itt egy jól felépített marketinggépezetről van szó elsősorban, a „közösség” pedig a fogyasztók halmaza ebben az esetben is.
I Shop, therefore I Am
Mire jó tehát leginkább? Az egyszeri képnézegetésen túl sok témakör (divat, technológia, természet stb.) közül választhatunk meglévő webboltunk népszerűségének növelésére. A vásárló árérzékenységét azzal elégíthetjük ki, hogy már a Pinteresten feltüntethetjük az árakat. A megfelelő termékfotókkal és jó(l ápolt) közösségi médiás háttérrel sokkal könnyebben tudjuk reklámozni, népszerűsíteni virtuális boltunkat – majdnem ingyen. De egy ideje már működik a Pinterest profi Shop-ja is, amelyen a termékeket pinek formájában vehetjük meg. Az oldalon jelenleg 60 millió pint árulnak. Ez kétszerese a szolgáltatás júniusi indulásakor elérhető 30 milliónak. A funkciót olyan cégek használják már, mint a Bloomingdale's vagy a Wayfair. Több e-kereskedelmi felületet is becsatornáztak a szolgáltatásba, így a Shopifyon és a Demandware-en fent levő kereskedők termékei gyarapítják a pinek kínálatát. Az oldalon már egy ideje árusító Spool azt tapasztalta, hogy a felületen a vásárlói 84 százaléka nem ismerte a tranzakció előtt a márkát. „A Pinteresten leginkább új vásárlókat lehet szerezni” - mondta Michael Yamartino, a közösségi oldal kereskedelmi vezetője. „Hiszen ide azért járnak fel az emberek, hogy új dolgokat lássanak. 100 millió felhasználónk van, akiknek az a leghőbb vágyuk, hogy minél több mindent megvehessenek nálunk. Még mindig az út elején járunk." Nem a Pinterest az egyetlen piacosodó közösségi oldal. A Twitterre már felkerült a Buy Now gomb, a YouTube-on most már bármelyik videóban lehet reklámozni (csak a Red változatban nincs ez, de azért meg fizetni kell), és a Facebook is egy vásárlás gombbal kísérletezik. A fenti kezdeményezéseknek ugyanaz a célja: kitalálni, hogyan lehetne megdobni a mobilos konverziós rátákat. Reklámozok, vásároltatok,tehát vagyok, közben pedig döbbenten tapasztaltuk kisebbet ugrik a pannon puma, mint gondoltuk volna még az interneten is. De előbb utóbb mindenki az online felületre kényszerül majd, ahol mindennap Fekete Péntek lesz egyszer.
Korábban személyesen, az üzleteket járva választottuk ki az ajándékokat, ma ez már jobbára a digitális térben zajlik. Mindeközben új dimenziók nyíltak: egyre fontosabbak az élményajándékok és a környezeti tudatosság.
A gödi Búzaszem iskolában évek óta a táskák mélyén lapulnak az okoseszközök. A tanulóknak egészen nyolcadik osztályig még odahaza sincs megengedve a használatuk. Helyette néptánc- és népzeneórákat vesznek, cserkészkednek, a fiúk még a szablyavívás fortélyait is elsajátíthatják.
Miközben a Nyugat még mindig az Oroszország elleni energiaszankciók működőképességéről beszél, Moszkva újabb és újabb kereskedelmi útvonalakat talál a kiesés pótlására. A napokban Indiával kötött akkora üzletet, ami tíz éven át biztosít neki évi 13 milliárd dollárt.