Szigetelőszalaggal a falra ragasztottak egy banánt: hatmillió dollárért azonnal lecsapott rá egy „műgyűjtő”
Újra kitett magáért a világhírű olasz művész.
A Pinterest az a közösségi média, ami össze akarja kötni a világot a felhasználói által fontosnak tartott képek segítségével. Hogy ez mekkora üzlet azt jelzi, hogy az oldalon már több, mint 60 millió terméket árusítanak. Jön a Fekete Péntek, amikor is kiderül mennyire működik majd ez a metódus az online vásárlásban. Vásárolunk, tehát vagyunk, ma ez a kötelező meghatározása a földi siralomvölgybe belevetett létünk önigazolásának.
Közösségi média „X-Y-ZS generációs” fiataloknak
Nincs a fősodorban a Pinterest a médiában, ezért sokan még ma is női Facebook-klónnak tartják. Már magyarul is tud, a felületet a „feltalálói” érdemesnek tartották arra, hogy a hazai közönséget is meghódítsák és vásárlásra biztassák. Mellesleg ez az inspirációs portál mára megelőzte a LinkedIn-t: havonta több, mint 23 milliónyian használják. Első pillantásra a Pinterest egy kép- és fotómegosztó virtuális faliújságnak tűnik, de nem szabad összetéveszteni az Instagrammal. Nem a szelfizők paradicsoma, hanem a felhasználók által kedvelt képek alapján szervez közösséget maga köré. Indulásakor a női lapok színes és szagos oldalain felnőtt generáció volt a célközönsége. Alapja a „pin”, vagyis feltűzünk a virtuális oldalunkra egy kedvelt fotót, melyet a többiek re-pinelhetnek (elég jól látszik, hogy az alapötlet a Twitterből ered), de kommentálhatjuk is ezeket, igaz csak 500 karakter erejéig. Az egész Pinterest erre a minimalista ötletre épül, hiszen a forgalom 80 százalékát a képek újra megosztása adja. Mivel minden mobilban van kamera, és képalapú virtuális társadalomban élünk, borítékolható volt a siker. Sokan fanyalogtak a kezdetekor, de már a legtöbb Facebook-ismerősünk is szépen lapozgatja ezt a nagy kifestőkönyvet. Nem véletlen, hogy már 2011-ben, a hivatalos indulása után két évvel, a világ 50 legjobb weblapja közé választotta a Time magazin. Mivel okosan rögvest beüzemelték mobil alkalmazásként is, 2012-ben az év startupjának nevezték egyes online orgánumok. Az egyszerű (női) felhasználók közösségi médiájából így vált az egyik legsikeresebb közösködős megoldássá 2015-re.
Az egyszerűség öröme
Nem a semmiből termett elő hirtelen a Pinterest, voltak már hasonló próbálkozások. Ilyen volt a Color vagy a Path is, de nem lettek ennyire népszerűek. A közösségi média alapelve, az „oszd meg és uralkodj” itt érvényesül a legegyszerűbben, mivel a képekkel való közösködés hatékony kommunikációs aktus. Egy olyan világban, ahol a tévé, a YouTube a legnépszerűbb médiaformátum, és mindenkinek van legalább fényképezőgépe a mobilján, a kép alapú kommunikáció egyszerűbben kivitelezhető, mint a szöveges (és sok eseten olvasni sem kell tudni hozzá). A képmegosztásokkal hamarabb szerezhetünk követőket és ismerősöket, mint a „hagyományos” közösségi médiás megoldásokkal. A képek ugyanis sok olyan meta-információt tartalmaznak, amelyet könnyebben fel tud dolgozni az emberi agy, mint a szövegest. Egy képet vagy rögvest megkedvelünk, vagy átsiklik felette a tekintetünk. Pontosan ezért működik annyira jól az ötlet, hogy a képeket azonnal bele is tegyük egy virtuális emlékezetbe.
Egy próbát megér
Legegyszerűbb a Pinterestet kipróbálására, ha tényleg használni is akarjuk majd a mindennapokban, a böngészőnkre telepíteni a „Pin It” beépülő modult. Ezután pedig, ha bármilyen oldalon elénk kerül valamilyen gusztusos kép, csak erre kell kattintanunk, hogy felkerüljön a képgyűjteményünkbe. Ha nagyon lusták vagyunk, akkor pedig végignézhetjük közösségi médiás ismerőseink mit raktak ki már a virtuális falukra. De választhatunk érdeklődési körünk szerint is a milliónyi tematizált fotó közül. A Pinterest alapból nem szól bele, mit teszünk fel, sőt cégként is használhatjuk. Mindenesetre a pinjeinket a Facebookon és a Twitteren is megoszthatjuk, arra késztethetjük ismerőseinket, hogy ide is kövessenek minket, vagy nézzék meg termékeinket.
Neked is a divat mondja meg...?
Nem véletlen, hogy a Pinterestet divatszakma fedezte fel elsőként magának, hiszen így sokkal könnyebben lehet az éppen aktuális évszak trendjeit eljuttatni és bevezetni a célközönségéhez. Érthető tehát, hogy a kezdetben direkt a női felhasználókat célozták meg vele. A másik fő terület a művészet, nemcsak galériák, de kezdő vagy profi művészek is megtalálhatják itt a számításaikat, mivel eléggé masszív közösséget lehet alkotásainkkal vagy kiállításainkkal becélozni (targetálni, hogy a marketingesek is örüljenek). A Pinterest-ismerősök szerzése meg sokkal egyszerűbb, gyakorlatilag egy jól elkészített fotó a műalkotásról már azonnal gyűjti magának a rajongóit. A másik trendi dolog az „ételpornó", hiszen a gasztronómia új életre kelt, mióta ennyire megizmosodott a közösségi média. Egy-egy remek ételfotó el tud adni egy még ismeretlen éttermet is, a megfelelő elégedettségi fokkal rendelkező re-pinek pedig csak fokozzák az érdeklődést. Ne felejtsük el, itt egy jól felépített marketinggépezetről van szó elsősorban, a „közösség” pedig a fogyasztók halmaza ebben az esetben is.
I Shop, therefore I Am
Mire jó tehát leginkább? Az egyszeri képnézegetésen túl sok témakör (divat, technológia, természet stb.) közül választhatunk meglévő webboltunk népszerűségének növelésére. A vásárló árérzékenységét azzal elégíthetjük ki, hogy már a Pinteresten feltüntethetjük az árakat. A megfelelő termékfotókkal és jó(l ápolt) közösségi médiás háttérrel sokkal könnyebben tudjuk reklámozni, népszerűsíteni virtuális boltunkat – majdnem ingyen. De egy ideje már működik a Pinterest profi Shop-ja is, amelyen a termékeket pinek formájában vehetjük meg. Az oldalon jelenleg 60 millió pint árulnak. Ez kétszerese a szolgáltatás júniusi indulásakor elérhető 30 milliónak. A funkciót olyan cégek használják már, mint a Bloomingdale's vagy a Wayfair. Több e-kereskedelmi felületet is becsatornáztak a szolgáltatásba, így a Shopifyon és a Demandware-en fent levő kereskedők termékei gyarapítják a pinek kínálatát. Az oldalon már egy ideje árusító Spool azt tapasztalta, hogy a felületen a vásárlói 84 százaléka nem ismerte a tranzakció előtt a márkát. „A Pinteresten leginkább új vásárlókat lehet szerezni” - mondta Michael Yamartino, a közösségi oldal kereskedelmi vezetője. „Hiszen ide azért járnak fel az emberek, hogy új dolgokat lássanak. 100 millió felhasználónk van, akiknek az a leghőbb vágyuk, hogy minél több mindent megvehessenek nálunk. Még mindig az út elején járunk." Nem a Pinterest az egyetlen piacosodó közösségi oldal. A Twitterre már felkerült a Buy Now gomb, a YouTube-on most már bármelyik videóban lehet reklámozni (csak a Red változatban nincs ez, de azért meg fizetni kell), és a Facebook is egy vásárlás gombbal kísérletezik. A fenti kezdeményezéseknek ugyanaz a célja: kitalálni, hogyan lehetne megdobni a mobilos konverziós rátákat. Reklámozok, vásároltatok,tehát vagyok, közben pedig döbbenten tapasztaltuk kisebbet ugrik a pannon puma, mint gondoltuk volna még az interneten is. De előbb utóbb mindenki az online felületre kényszerül majd, ahol mindennap Fekete Péntek lesz egyszer.