Így vágja maga alatt a fát az Európai Unió, most éppen a légi közlekedésben
Az Oroszországot sújtó szankciók miatt az orosz repterek bezártak az európai légitársaságok előtt, így az Európa és Kína közötti légi forgalom a kínaiak kezébe került.
Akár új légitársaság megalapításával vagy letelepítésével, illetve 140-150 millió eurós beruházással tervezi fejleszteni a sármelléki repülőteret Széles Gábor, aki pénteken írta alá a szerződést a reptér eszközeinek megvásárlásáról. Széles célja, hogy a sármelléki első osztályú repülőtérré váljon.
Széles Gábor nagyvállalkozó hétfőn Hévízen az MTI-nek megerősítette azt a laphírt, miszerint szerződést kötött a sármelléki repülőtér eszközeinek megvásárlására, a 703 millió forintos vételárat ezen a héten ki is egyenlíti. Elmondta, hogy a júliusi versenytárgyaláson – ahol egy magánszemély, Linusz Imre 800 millió forintos ajánlattal nyert, de határidőre nem fizette ki a vételárat – általa képviselt SGH Aviation Kft. részéről megajánlott árhoz közeli összegért vásárolja meg a reptér utasterminálját, cargobázisát, irányítótornyát és a mindezekhez tartozó technikai eszközöket. A megállapodás szerint a 703 millió forintos vételár első részletét hétfőn utalta át cége, a második részletet péntekig kell átutalnia a felszámoló Vectigalis Zrt.-nek, amely a korábbi üzemeltetők vagyonelemeit meghirdette.
„Bízom benne, hogy a jelenlegi üzemeltető Hévíz, valamint a területet birtokló Sármellék és Zalavár önkormányzatával is kiválóan együtt tudunk működni a jövőben” – fogalmazott Széles Gábor. Ehhez számít a hévízi önkormányzat további részvételére, illetve bevonná a területet birtokló két önkormányzatot is a működtetésbe.
A nagyvállalkozó kitért arra is, hogy saját cégével egy 200 hektáros területen, viszonylag gyorsan olyan repülőtéri szolgáltató létesítmények és cégek megjelenésére számít, amelyek repülőgépek javításával, tárolásával vagy a teherszállítással foglalkoznak, ezzel kapcsolatban ugyanis már előrehaladott tárgyalásokat folytat. Hozzátette ugyanakkor, hogy számít az állam kezében lévő kifutópálya és még mintegy 200 hektáros terület kormányzati fejlesztésére is, de a célja az, hogy a mostani működés veszteségét minél hamarabb csökkenteni lehessen. Ehhez szeretné elérni, hogy a Liszt Ferenc Repülőtérhez hasonlóan az állam vállalja át Sármelléken és Debrecenben is a közfeladatok - így az őrzés, útlevélellenőrzés, vámolás – költségeit, ami más nemzetközi repterek esetében is gyakorlat külföldön.
Elmondta: célja, hogy a sármelléki első osztályú repülőtérré váljon, ehhez 140-150 millió eurós beruházást tervez a szükséges szolgáltató és javító háttér kialakításával, illetve egy újonnan létrehozott vagy ide telepített légitársasággal.
Széles Gábor hangsúlyozta: már viszonylag rövid távon kisebb hub-ként, azaz nagy repülőterek ráhordó bázisaként is működtetni szeretné a sármelléki repteret, ahol nemzetközi járatokat lebonyolító saját légiflottát kíván létrehozni. Hogy egy meglévő légitársaság magyarországi bázisa lehetne Sármelléken, vagy egy teljesen új légitársaságot alapítana, az attól függ, hogy „jogilag melyik a kedvezőbb megoldás” – fogalmazott.
„Van egy olyan titkos elképzelésünk, hogy ha van itt egy bázisunk és Debrecenben is beruháznak egy hasonló regionális flottába, akkor ez e két regionális légiflotta már alapja lehet később egy új nemzeti légitársaságnak is” – mondta. Kérdésre azt is hozzátette: a Balatonhoz közeli reptéren három Airbus A-321-essel indulna el a saját légiflotta.
Széles Gábor úgy vélekedik, hogy a mostani utasforgalmat rövid idő alatt meg lehet sokszorozni, másfél-két éven belül elérve a 150 ezres éves utasszámot. Meglátása szerint nemcsak a kormányzat által támogatott vasútfejlesztésekre van szükség, hanem a légiközlekedés fejlesztésére is, mert Magyarországról rövid idő alatt az Adria, Bécs vagy Velence is könnyen elérhető.
A légi árufuvarozásnak is nagy jövője van, de ehhez megfelelő közúti csatlakozásra is szükség van. Sármellék esetében a 76-os főút M7-es autópályáig tartó szakaszának fejlesztését szorgalmazza - közölte Széles Gábor.