Nem reklámozható a bor azzal, hogy „könnyen emészthető”

2012. szeptember 06. 14:29

A bor nem reklámozható azzal, hogy „könnyen emészthető”, mert az ilyen megjelölés, amely a csökkentett savasságot jelzi, egészségre vonatkozó állításnak minősül, ami az alkoholtartalmú italok esetében tiltott – szögezte le csütörtökön közzétett ítéletében az Európai Unió luxembourgi székhelyű bírósága.

2012. szeptember 06. 14:29

A kérdés annak nyomán került az EU legfőbb bírói fóruma elé, hogy a Deutsches Weintor nevű, Rajna-vidéki borszövetkezet „lágy változat” megjelöléssel és „enyhén savas” kiegészítő felirattal ellátott borokat forgalmaz, és a borosüvegek gyűrűjén található címkén a „Könnyen emészthető lágy változat” felirat szerepel. Az illetékes német hatóság kifogásolta a „könnyen emészthető” megjelölés alkalmazását. Arra hivatkozott, hogy az uniós jog a több mint 1,2 térfogatszázalék alkoholt tartalmazó italok csomagolása és reklámozása tekintetében mindenfajta „egészségre vonatkozó állítást” tilt. Az alkoholtartalmú italok fogyasztásához kapcsolódó veszélyek miatt ugyanis az uniós jogalkotó védeni kívánta a fogyasztók egészségét, akiknek a fogyasztási szokásait az ilyen állítások közvetlenül befolyásolhatják. A Deutsches Weintor viszont azzal érvel, hogy a „könnyen emészthető” megjelölés semmilyen módon nem kapcsolódik az egészséghez, és csupán az általános jó közérzetre vonatkozik. E kifejezések értelmezési vitája került végül Luxembourgba.

Ítéletében a bíróság arra az álláspontra helyezkedett, hogy az egészségre vonatkozó állítások használatára vonatkozó tilalom érvényes a „könnyen emészthető” megjelölésre is, hiszen ahhoz valamely általánosan károsnak vélt anyag csökkentett mennyiségére vonatkozó hivatkozás kapcsolódik. „A jelen ügyben a vitatott megjelölés, mivel azt sugallja, hogy a bor könnyen felszívódik és könnyen emészthető, arra utal, hogy az az emésztőrendszer számára nem okoz kárt, vagy csak kis mértékű kárt okoz, és e rendszer állapota viszonylag ép és érintetlen marad még az ismétlődő fogyasztás esetén is, mivel a bort csökkentett savasság jellemzi. A kérdéses állítás ezzel alkalmas arra, hogy tartós kedvező élettani hatást sugalljon, amely az emésztőrendszer jó állapotának a megőrzésében áll, ellentétben más borokkal, amelyek tekintetében feltételezett, hogy kumulált fogyasztásuk tartós negatív hatásokat gyakorol az emésztőrendszerre, és következésképpen az egészségre” – indokolta a reklámtilalmat a testület.

 

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
atila68
2015. november 10. 21:44
Havi 5000 Euróért... Bármit megindoklok!
-d(-_-)b-
2012. szeptember 06. 21:56
Köszönjük, hogy az Európai Unió luxembourgi székhelyű bírósága végre az emberek életét közvetlenül érintő, arra drasztikus hatással levő ügyekkel is foglalkozik!
Tyrker
2012. szeptember 06. 18:46
A magyarországi sörös cégek eddig is nagyon vigyáztak arra, hogy ne fogalmazzanak meg a hirdetéseikben olyan mondatokat, amelyek egészségre vonatkozó állításoknak tekinthetők, pont emiatt a tilalom miatt. Tudok olyan alacsony alkoholtartalmú - de nem alkoholmentes -gyógytápsörről, amelynek (újra)bevezetését a fogyasztók és a kereskedők egy része is igényelné, a sörgyár viszont nem dobja piacra, mert a fő benefitet - ti., hogy a mértékletes fogyasztása előnyös a kismamák és szoptató anyák számára - a tilalom miatt nem tudnák kommunikálni, ezért minden bizonnyal bukta lenne a vége. A borosok eddig nem nagyon figyeltek a tilalomra, mondtak mindenfélét a bor - vélelmezett vagy bizonyított - egészségességéről - ezután majd nem fognak.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!