Egy bizonyos életkor után az ember szeretné a leghasznosabban felhasználni fölösleges energiáit. Ha a Szigetre megyünk, akkor már kevésbé a szentendrei HÉV fullasztó hónaljszagában és az ikonikus bejárati híd tömegnyomorában szeretnénk elkezdeni az ellazulást. Van már jobb megoldás ennél: a belvárosból hajóval is el lehet jutni a szigeti kikötőhöz, kikerülve a tömeget, élvezve a legszebb budapesti panorámát. A nyári délutáni napfényben fürdő, végre hófehér Parlament előtt elhaladva (ahol épp kormányülésen vesz részt az államfő) végül megérkezünk az erdőborította szigetpartra: a fák mögül törzsi ütemek hallatszódnak ki, a sziget-bennszülöttek már hangolnak az ötnapos plasztik misztériumjátékra.
A Sziget olyan, mint az elmúlt öt évben volt, sőt, még olyanabb: ma már végleg átvette az uralmat a nemzetközi fesztiválhadsereg. Szőke, nagy darab árja népek mindenhol, megspékelve a sötétlő latino faktorral. A germán és latin népek tengerében tegnap felül voltak reprezentálva a svédek: talán a skandináv országból érkezett Hives tiszteletére vonultak fel-alá a Sziget központi magja körül.
Előbb azonban a spanyol kommunistáké volt a főszerep: a pár év kihagyás után újra összeállt Ska-P a resistencia jegyében folytatott vörös propagandát a nagyszínpadról. Életművüket ketté kell választani: a zenéjük az össz-európai mulatós muzsika, a sramli, a kocsmazene, a punk és a ska elemeiből áll össze. Elementáris bulizene, lehengerlő tempóval. A közönségben masszív német hölgyek próbálják csípőjüket riszálni, vékonyka spanyol pasik lóbálják ökleiket a magasba, arrébb vörös zászlós torreádornak öltözött figurák próbálják összeolvasztani a sokszínű, és igen véres spanyol hagyományokat magukban. A vidám zenén túl a Ska-P szövegeiben balról előzi a Munkáspártot: ellenállás, antifasizmus, antiglobalizmus, antikapitalizmus, antibikaviadalizmus, antiállatkínzásizmus és még sok-sok antiság jellemzi a hízásnak indult tagokból álló madridi együttest. A nyugati radikális baloldal hagyományainak megfelelően Szabad Palesztinát követelnek a színpadról, miközben Izraelt bíráló számukat adják elő. A túlnyomó részben szőke árjákból álló közönség eközben önkívületben táncol, de ettől még ne tessék rettegni.
A Ska-P-t követő Hives már teljes mértékben apolitikus. A svéd garázsrock zenekar - ha lehet - még keményebb tempót tol, mint a spanyolok. Háromakkordos, hatásvadász rockandrolluk nem szól másról, mint a közönség szórakoztatásáról. A mindig is idióta ruházatukról ismert, jellemzően a fekete-fehér esztétikáját követő svédek ezúttal Napóleon-korabeli uracsoknak öltöztek, a rockolásban azonban nem ismertek tréfát. A felszabadultan őrjöngő közönségben felbukkant egy lófej-maszkot viselő ember, aki keményen kivette a részét a pogózásból. Az öntetszelgő Hives-énekes élvezettel nézte a táncoló úri közönséget, és gyakorlott előadóként minden szám között megtapsoltatta 1. magát 2. a zenekart 3. a közönséget is. Három akkord és a vigasság - foglalhatjuk össze a Hives zenéjét.