Törökország is csatlakozna a BRICS-hez

Erdogan a lépéssel még jobban eltávolodhat a Nyugattól.

Byrappa Ramachandra szerint mindkét szervezet olyan jogokat vindikál magának, amelyek mélyen sértik a tagállamok szuverenitását és megkérdőjelezik a demokratikus felhatalmazásukat.
„A NATO főtitkárának minapi fenyegetőzése Kína, India és Brazília felé olyan diplomáciai precedenst teremtett, amely komoly kérdéseket vet fel a nemzetközi jog, a nemzeti szuverenitás és a transzatlanti szövetségi rendszer jövőjével kapcsolatban” – állítja Byrappa Ramachandra, a Magyar Külügyi Intézet (MKI) vezető kutatója.
Az elemző szerint a Nyugat saját maga ellen fordítja a világ többi részét, miközben Európa egyre mélyebbre süllyed a katonai logikán alapuló döntéshozatalban.
A kutató exkluzív interjút adott lapunknak, amelyben kifejtette, miért intett óva attól a legújabb elemzésében, hogy Európa „ipari-militarista juntává” válhat, és miért tartja veszélyesnek az EU és a NATO a geopolitikai hatalomkoncentrációs törekvéseit.
Byrappa Ramachandra szerint a NATO főtitkára, Mark Rutte túlment a hagyományos diplomácia határain Kínával, Indiával és Brazíliával szemben, amikor 100 százalékos másodlagos szankciós vámokkal fenyegette meg őket az orosz energiahordozókkal folytatott kereskedelem miatt.
A kutató hangsúlyozta, hogy
a NATO főtitkára nem rendelkezik ilyen típusú jogosítványokkal, és maga a katonai szövetség sem szuverén entitás, a vezetője nem tehet önálló világpolitikai lépéseket.
A döntéshozatal a tagállamok képviselőiből álló Észak-atlanti Tanács kezében van, amelynek minden politikai lépést konszenzussal kell elfogadnia. Rutte viszont Byrappa szerint úgy nyilatkozott, mintha
saját nevében és a NATO teljes súlyával fenyegetőzne, ami rendkívül veszélyes precedenst teremtett.
Egy nagy tekintélyű szervezetet vezet a felelősség és az elkötelezettség szürke zónájába”
– fogalmazott Rutte jelenlegi viselkedése kapcsán a vezető kutató.
A kutató úgy véli, a NATO főtitkára azzal, hogy nekiesett a BRICS-országok többségének, nemcsak a saját szerepkörét lépte túl, de súlyos diplomáciai feszültséget is generált.
Ezt is ajánljuk a témában
Erdogan a lépéssel még jobban eltávolodhat a Nyugattól.
A BRICS egy eredetileg öt ország – Brazília, Oroszország, India, Kína és Dél-Afrika – részvételével működő nemzetközi gazdasági és politikai együttműködés, amely 2009-ben jött létre, majd 2010-ben egészült ki Dél-Afrikával. A szövetség célja a globális Dél érdekképviseletének megerősítése és egy multipoláris világrend előmozdítása, illetve az amerikai dominanciájú világgazdasági rendszer alternatíváinak kiépítése. A BRICS-országok együtt a világ GDP-jének több mint 30 százalékát, népességének pedig csaknem felét adják. 2024-ben Törökország hivatalosan is jelezte a csatlakozási szándékát.
A Kína és India egyaránt határozottan reagált Mark Rutte szavaira: Peking elutasította az egyoldalú szankciókat és a nemzetközi jogot sértő „túlterjeszkedő jogi beavatkozást”, míg Újdelhi arra emlékeztette a NATO főtitkárát, hogy Európa maga is jelentős mennyiségű orosz energiát importál. Mindkét ország világossá tette, hogy nem hátrálnak meg a nyomásgyakorlás hatására.
Ezt is ajánljuk a témában
A távol-keleti állam döntését Donald Trump legutóbbi bejelentései is nagyban befolyásolhatják.
Brazília szintén visszautasította Rutte kijelentéseit, mondván a NATO nem kereskedelmi testület. Mauro Vieira külügyminiszter hangsúlyozta, hogy hazája nem tagja a szervezetnek, így a főtitkár fenyegetését „teljesen abszurdnak, minden alapot nélkülözőnek és irrelevánsnak” tekintik.
Bár Donald Trump amerikai elnök a közelmúltban 50 napos határidőt szabva, gazdasági háborút helyezett kilátásba Moszkva ellen, más országokkal kapcsolatban nem tett hasonló kijelentéseket. Így logikusan merülhet fel a kérdés, hogy Rutte kijelentései értelmezhetők-e az USA üzeneteként.
Kapcsolódó vélemény
Ez nem figyelmeztetés. Ez egy határvonal.
A szakértő ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy az Egyesült Államok elnökének nincs szüksége újabb szóvivőre, különösen nem egy másik szervezet vezetőjére Mark Rutte személyében:
Trump elnök tudja, hogyan kell hatalmat gyakorolni és kemény döntéseket hozni.”
Szerinte különösen furcsa lenne, ha a főtitkár valóban az amerikai álláspontot tolmácsolta volna, és felmerülne, hogy azt miért nem maga Trump jelentette be.
Viszont, ha kiderül, hogy a főtitkár magánakciójáról van szó, az az elemző szerint komoly következményekkel járhat. A NATO-tagállamok egyelőre nem kommentálták nyilvánosan a történteket, de kérdés, hogy az Észak-atlanti Tanács vizsgálni fogja-e az esetet.
Byrappa ugyanakkor figyelmeztetett: a volt holland kormányfő, aki otthon is erős kézzel kormányzott, most új szerepében sem riad vissza attól, hogy saját belátása szerint cselekedjen.
Ez azonban szerinte veszélyes gyakorlat, mert aláássa a NATO demokratikus legitimációját.
Az elemző úgy véli a Rutte-féle fenyegetés nemcsak formailag aggályos, hanem stratégiailag is káros, mivel teljesen félreértelmezi a BRICS szerepét és természetét.
A BRICS-országok – különösen Kína, India és Brazília – nem katonai tömböt alkotnak, hanem gazdasági érdekek mentén működő, globális Délhez sorolható hatalmak, amelyek nem vonódnak be közvetlenül az orosz–ukrán háborúba.
Szerencsétlen dolog egy védelmi szövetséget egy olyan gazdasági fórummal szembeállítani, mint a BRICS, azzal, hogy a szervezet három legnagyobb tagját fenyegeti”
– jelentette ki Byrappa, aki szerint ez aláássa a NATO hitelességét, amely deklaráltan védelmi szövetség.
Rámutatott Törökország sajátos helyzetére is, amelyet NATO-tagállamként egyre kellemetlenebbül érint a nyugati szankciórendszer. Ankara nemcsak, hogy elutasítja a Moszkva elleni gazdasági nyomásgyakorlást, hanem 2024 júniusában hivatalosan is jelezte, hogy szeretne csatlakozni a BRICS-hez.
A vezető kutató szerint ez a bejelentés önmagában is jelezte, hogy a globális geopolitikai táj újrarendezésének vagyunk tanúi, és a nyugati tömb – élén a NATO-val – veszít korábbi súlyából.
Byrappa külön kitért arra is, hogy szerinte
a NATO és az EU egyre inkább olyan hatásköröket vonnak magukhoz, amelyek eredetileg szuverén nemzetállamokat illetnének meg.
Rámutatott:
Mi következik ezután? A hadüzenet vagy a békekötés joga?”
– tette fel a kérdést Byrappa, hozzátéve, hogy ezek a folyamatok egyértelműen sértik a demokratikus normákat, hiszen nem a tagállamok polgárai választották meg a NATO vagy az EU vezetőit.
Ezt is ajánljuk a témában
Donald Trump augusztus 1-jei határidővel 30 százalékos vámháborúval fenyegeti az Európai Uniót, ami a transzatlanti kereskedelem szinte teljes leállásával járhat. Brüsszel kétségbeesetten próbál tárgyalni, miközben ellenlépéseket készít elő és új globális szövetségeseket keres.
A kutató úgy látja, hogy az ukrajnai háborúban a szankciók és a fegyverszállítások fokozása nem hozza közelebb a békét, sőt, tovább súlyosbítja a válságot. Brüsszel döntéseinek következményeit pedig leginkább az ukrán nép viseli, miközben a háború egyre inkább elszigeteli a Nyugatot a világ többi részétől.
Arra a kérdésre, hogy nem túlzó-e az az állítása, miszerint Európából egyre inkább „militarista-ipari junta” válik, Byrappa Ramachandra elismerte, hogy a szóhasználat „egy kicsit erős”.
Ugyanakkor szerinte a valóság mára megköveteli az ilyen egyértelmű jelzőket:
ha az Európai Bizottság fő célja a háborús fegyvergyártás megszervezése, és a szuverén államok helyett a NATO veszi át a döntéshozói szerepet, akkor a demokratikus működés látszata is veszélybe kerül.
Ezt is ajánljuk a témában
Magyarország több tagállammal együtt kérelmezte a költségvetési mozgástér biztosítását a védelmi kiadások növelése érdekében.
Ha az önálló nemzetek nem vigyáznak, és hagyják, hogy a jogi szürke zóna kiszélesedjen, akkor lényegében ez fog történni”
– fogalmazott a szakértő.
Véleménye szerint a kontinens saját történelme intő példaként szolgálhat: Európa már többször tapasztalta meg, milyen gyorsan vezetnek a koncentrált hatalomgyakorlás és a demokratikus kontroll kiüresedése autoriter berendezkedésekhez és konfliktusos jövőhöz:
A dolgok nagyon gyorsan át tudnak váltani egyik szélsőségből a másikba.”
A vezető kutató hangsúlyozta: a háborús retorikát és fegyveres eszkalációt kizárólag tárgyalásokkal lehetne kiváltani.
Több fegyver és több háború biztosan nem megoldás”
– hangsúlyozta, hozzátéve, hogy a nemzetközi közeg is egyre feszültebb, ahogy a Nyugat egyre több országot egyoldalú szankciókkal sújt.
Ezt is ajánljuk a témában
Szlovákia is beadta a derekát.
Byrappa attól tart, hogy ez a nyomásgyakorlás végső soron a Nyugat elszigetelődéséhez vezethet a világ többi részétől.
A kilátásokat illetően úgy véli, a nem nyugati hatalmak – különösen Kína és India – nem képesek megállítani a háborút, de abban mégis szerepük lehet, hogy a világ többi részét távol tartsák az „önpusztító őrülettől”, ezzel megakadályozva, hogy a háború túllépje a helyi kereteket.
Ezt is ajánljuk a témában
Kína rekordot döntött a globális megítélésben: megelőzte az Egyesült Királyságot miközben az USA megtorpant, Európa pedig egyre kevésbé tud érvényesülni a nemzetközi versenyben.
Ha a többpólusú diplomáciának van bármilyen értelmes haszna, akkor ez lesz az”
– jelentette ki a szakértő.
Byrappa Ramachandra nemzetközi politikai elemző, az MKI Új Típusú Kihívások Központjának vezető kutatója, egyetemi oktató. Kutatási területei közé tartozik a geopolitikai versengés, valamint az új hatalmi centrumok szerepe a világrend átalakulásában, továbbá a nemzetközi intézmények és kapcsolatok strukturális sebezhetősége, rugalmassága; civilizációs kompatibilitás; a nagystratégia geopolitikai perspektívái; diaszpórák.
***
Fotó: Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke és Mark Rutte a júniusi NATO-csúcson; John JOHN THYS / AFP