Végül a hatodik pontról, a szolidaritás előmozdításáról talán annyi elég is, amire pont a hazai példa ad ékes biztonyítékot: a szolidaritás egy olyan európai érték, ami nem megfelelő politikai fekvés esetén járni jár ugyan, csak sajnos jutni nem jut.
A következtés: „[a]z EU nem alkalmaz erőszakot, nem központosítja a hatalmat, nem alapul egy központ törvényekkel biztosított előjogain.” Nos, fizikai erőszakot valóban nem – egyelőre legalábbis, hiszen azt természetesen csak akkor tudna, ha lenne kivel-mivel. De mekkora biztonsággal zárható ki, hogy hattyúvá serdülés, azaz valódi lehetőség fennállása esetén is így maradna-e mindez? Volna-e rá igény, mintegy?
Ha pedig az erőszak fogalmába a jogi, vagy a szellemi erőszakot is beleértjük (és miért ne tennénk), akkor alighanem teljesen egyértelművé válik a gendersemleges személy fekvése.
A föderalizmus és a nemzetek Európája koncepciói között az alapító szerződések aláírásától kezdődően ott feszülő, szép lassan lassan kibékíthetetlen antagonizmussá érő immanens ellentétnek, a lopakodó hatáskörelvonásnak és a centralizációs törekvések hatás-ellenhatás törvényének pedig sok könyvtárnyira rúg az irodalma, amiről jelenkortörténészként különösen nem ildomos megfeledkezni.
Végezzünk el egy egyszerű lakmusztesztet: ha az Európai Unióról jelenlegi jellemzői alapján (és számos szereplő kellően egyértelmű, a kirakat közepére kipakolt ambíciói ellenében, lásd: Európai Egyesült Államok) megállapítható, hogy nem birodalom,
akkor lehet-e egyidejűleg azt állítani, hogy az Amerikai Egyesült Államok elindult a diktatúrává válás útján csak azért, mert Donald Trumpnak hívják az elnökét?
Tomka professzor egy olyan Európai Unióról ír, ami tizenöt-húsz éve talán még létezett.
A kétezres évek végének gazdasági sokkjából kiinduló folyamatok ezt az unikornist maguk alá gyűrték, bedarálták, hurkába töltötték és elfogyasztották.
Ami maradt, az a harag. Jómagam is rendkívül örülnék, ha feltámasztható lenne az az egyszervolt Európai Unió, ami tagállamaiért és polgáraiért, nem pedig azok ellenében dolgozik, s közben nem dédelget halva született geopolitikai álmokat. Mert arról a valamiről, ami az elmúlt bő évtizedben a szemünk előtt zajlik – és látnivalóan határtalan további ambíciókkal bír –, ez egyre kevésbé mondható el.
Persze ha a történész valóban saját életének kutatója, akkor minden teljesen világos, csak megint nem kell majd csodálkozni, amikor az eredmény más lesz, mint amit várunk. Akkor már sokkal több értelme van a Konrád György-féle „rejtelmes mozgások” képes beszédének, mert az – a tartalmi borzalom ellenére – legalább elgondolkodtatja az egyszeri olvasót. S ha már Szeged, újfent fülünkbe csendülhet olyasmi, mint
Rejtelmek ha zengenek,
őrt állok, mint mesékbe'.
Meg a többi, még ezeknél is sokkal ideillőbb verssor.
Nyitókép: Ludovic MARIN / AFP