Felrobbantotta a netet ez a Magyar Péterről szóló videó

„Folyton csak én, csak én, csak én, nem népi hős, csak egy kretén.”

A pápaság az egyik leghosszabban fennálló intézmény, ennek megfelelően a története is szinte áttekinthetetlenül gazdag.
Tudni kell, hogy a szentatyák a 4. századig nem rendelkeztek valós hatalommal, és még akkor is Nagy Konstantin római császár tartotta kezében a gyeplőt, aki a kereszténységnek teljes vallás- és kultuszszabadságot adott. Ez végső soron megváltoztatta a nyugati – és a keleti – történelmet.
Az ezredfordulóra a római püspököt mindenki elismerte az egyház fejének, ha másként nem, gyakorlatban. A megnövekedett hatalom a világi pozíció erősödésével járt, amivel az egyház a legmagasabb szintű politikai küzdelmek rögös útjára lépett: a 11–13. század a pápaság és a császárság harcáról szólt az invesztitúra jogának gyakorlása felett és afelett, hogy kis túlzással ki gyakorolja a főhatalmat Európában.
III. Sándor 1159-től 1181-ig tartó pápasága idején a háborúskodás egész Itáliára kiterjedt, az északi városok a német hódítókkal küzdöttek, és legyőzték Rőtszakállú Frigyes német-római császár seregét. A pápaság győztesen került ki a császárral folytatott küzdelemből. Az egyház vezetése ezekben a századokban nagyhatalmi szerepet játszott, és példátlan tekintélye volt: Róma püspökei királyokat mozdíthattak el, koronákat ajándékoztak, hadsereget állítottak, keresztes hadjáratokat hirdettek. A kor állami-társadalmi valóságát követve a szentatya hűbéreseinek tekintette az uralkodókat, akik engedelmességgel tartoznak neki.
A pápaság III. Ince 1198-tól 1216-ig tartó uralkodása alatt sosem látott erőt mutatott, politikai hatalma csúcsra ért: világi dolgokban is az egyház feje lett a legfőbb döntéshozó. Európa összes uralkodója elismerte az elsőségét. Ince átalakította a kontinens politikai térképét és nem mellesleg a pápai állam határait is.
Kivételes stratéga volt, akit nem szent életvitele, hanem politikai zsenialitása tett naggyá.
Aztán a hosszú hanyatlás ideje jött, ami a 16. században még nem a világi hatalom elveszítését jelentette, „csupán” a spirituális tekintély szétfoszlását és az erkölcsi fertőt. A pápák felfoghatatlan összegeket költöttek művészeti alkotásokra, és hatalmi delíriumban éltek. Mélyreható változások indultak, amit a protestantizmus széles körű felbukkanása jelzett a hétköznapi ember számára is.
Az 1513 és 1521 között pápa X. Leó 1520-ban eretnekség címszóval kiközösítette az egyházból Luther Mártont, mire ő elégette a kiközösítő bulla másolatát, az egyházfőt pedig antikrisztusnak nevezte. Nehéz idők jártak, a protestantizmus felé forduló tömegek ellenérzésének volt alapja, elég, ha a nevezetes Borgia családra gondolunk, amelynek tagjait a vérfertőzéstől a politikai gyilkosságokig nagyjából mindennel megvádolták. Védelmükben azt lehet felhozni, hogy nem voltak rosszabbak a kortársaiknál.
Az egyik leghíresebb Borgia, az 1492-től 1503-ig egyházfő VI. Sándor figyelmen kívül hagyta a cölibátust, elismerte törvénytelen gyermekeit, politikai céljait a spirituális vezetés fölé helyezte, egyházi hivatalokat adott pénzért, a papi államot lényegében családi vállalkozásként kezelte, vagyis mindent megtett, amit egy pápa tehetett volna meg utoljára. Hozzá köthető a tordesillasi szerződés, amely felosztotta a még ismeretlen világot a spanyol és a portugál király között, ennek máig ható jelentősége van.
1527-ben V. Károly német-római császár serege lerohanta és kirabolta Rómát. A sacco di Roma néven ismertté vált eseményt sokan az isteni beavatkozás jeleként értékelték. A pápaság ezt követően alárendelt szerepbe kényszerült világi téren.
Érdemes megemlíteni a Szent Péter-i trónt 1534 és 1549 között elfoglaló III. Pál szerepét. Ő egész életét az inkvizíciónak szentelte, emellett összehívta a reformáció ellen a tridenti zsinatot, amely a katolikus egyház egyik legfontosabb eseménye volt. A zsinat III. Pál, III. Gyula és IV. Piusz pápasága alatt fogalmazta meg a protestantizmusra adott választ.
A harmincéves háborút lezáró 1648-as vesztfáliai béke figyelmen kívül hagyta a pápa döntőbírói, közvetítői szerepét is – ilyen addig nem volt. A katolikusok és a protestánsok egyenrangúvá váltak, III. Ince egykori világi-spirituális főhatalma végképp elenyészett. Európában az egy helyett több vallási szféra keletkezett, majd a hit fokozatosan a magánélet birodalmába vonult vissza.
A 19. század legfontosabb pápája, XIII. Leó 1878-tól 1903-ig tartó regnálása alatt a pápaság újra spirituális-szellemi világhatalommá változott, sőt a nemzetközi politika formálója lett. Az első modern pápának tartják, híveinek az élet minden területén utat mutatott. A világháborúk alatt a pápaság nem gyakorolt nagy befolyást a háborús felekre és a békekonferenciákra.
1978-ban a bíborosok 456 év után először választottak nem olasz pápát.
II. János Pál lengyelországi utazásai hozzájárultak a nemzeti ellenálláshoz a keleti blokkban,
így a szentatya jelentős szerepet vállalt a kommunizmus elleni küzdelemben. 1981-ben merényletet követtek el ellene, felépülése után megbocsátott az elkövetőnek. Feltevések szerint a merénylet szálai a Szovjetunióig vezettek, mivel Moszkva tartott a pápával kiváló kapcsolatot ápoló lengyel Szolidaritás mozgalomtól. II. János Pál szorgalmazta a keresztény gyökerek megemlítését az Európai Unió alkotmányában.
A tiszteletbeli és történelmi elsőség Szent Pétert illeti, aki 30 és 64 között, nagyjából 34 évig vezette az egyházat az utókor szerint, de csak élete vége felé ment Rómába, és mai értelemben nem volt pápa, a hivatal a 2. századra formálódott ki. A további sorrend: IX. Piusz (31 év 7 hónap 23 nap, 11 560 nap), Szent II. János Pál (26 év 5 hónap és 17 nap, 9665 nap), XIII. Leó (25 év 5 hónap és 1 nap, 9281 nap), VI. Piusz (24 év 6 hónap és 15 nap, 8962 nap), I. Adorján (23 év 10 hónap és 25 nap, 8729 nap), VII. Piusz (23 év 5 hónap és 7 nap, 8560 nap), III. Sándor (21 év 11 hónap és 24 nap, 8029 nap), I. Szilveszter (21 év 11 hónap és 1 nap, 8005 nap), I. Leó (21 év 1 hónap és 13 nap, 7713 nap), VIII. Orbán (20 év 11 hónap és 24 nap, 7664 nap).
Az 1590. szeptember 15-én megválasztott VII. Orbán uralkodott a legrövidebb ideig, 13 napig, még a felszentelése előtt meghalt. A további sorrend: VI. Bonifác (16 nap), IV. Celesztin (17 nap, felszentelése előtt meghalt), II. Teodor (20 nap), Sziszinniusz (21 nap), II. Marcell (22 nap), II. Damasus (24 nap), III. Piusz (27 nap), XI. Leó (27 nap), V. Benedek (33 nap), I. János Pál (33 nap).