Hamburg Szabad és Hanza-város egyike annak a három német városnak, amelyek szabad tartományi jogállással rendelkeznek (a másik kettő Berlin és Bréma). Ez azt jelenti, hogy az úgynevezett területi államoktól eltérően nincs külön közigazgatási egység az önkormányzati és a tartományi feladatokra – a hamburgi kormány mindkettőért felelős. Ez többek között azért is fontos, mert annak ellenére, hogy a hírekben leginkább a szövetségi szintű politikáról hallani, tehát Olaf Scholz (SPD) kancellárról, Annalena Baerbock (Zöldek) külügyminiszterről vagy épp Friedrich Merzről (CDU), a múlt heti választás győzteséről és ennek megfelelően kancellár-várományosról, a német politikai rendszer föderális felépítése miatt a tartományok alapvető fontosságúak. Mindegyik rendelkezik saját parlamenttel, saját kormánnyal, alkotmánnyal, alkotmánybírósággal, költségvetéssel és számvevőszékkel. Ennek megfelelően egy átlag német állampolgár elsősorban a tartományi joghatóságban lévő intézményekkel (például közoktatás, rendőrség, igazságügy, egészségügy) találkozik. Ezenfelül a tartományi kormányoknak a német törvényhozás második kamarája, Szövetségi Tanács (Bundesrat) révén érdemi beleszólásuk van a szövetségi törvényhozási munkába is. Ennek értelmében egy tartományi parlamenti választás, amely egyúttal az ottani kormány összetételéről is dönt, az ország főhatalmát meghatározó voksolás is egyben.
Ezenfelül Hamburg tartomány politikai rendszere rendelkezik néhány sajátossággal. Az egyik legalapvetőbb, hogy itt – csakúgy, mint a másik kikötői városállamban, Brémában – a tartományi parlamentet Bürgerschaftnak (Berlinben Abgeordnetenhaus, míg a többi tartományban Landtag), a tartományi kormányt pedig, mint Berlinben és Brémában is Szenátusnak hívják. A hamburgi parlament mozgalmas múltra tekint vissza. Első írásos említése 1410-ben történt, jóval azelőtt, hogy Luther Márton közzétette volna téziseit, vagy Kolumbusz Kristóf elindult volna Amerikába. A mai parlament jogelődje egészen a 19. századig a hamburgi földbirtokosok gyűlése volt, amely a hamburgi tanáccsal együtt – ahogy a városi kormányt 1860-ig hívták – irányította a Hanza-város sorsát.
Még az 1848/1849-es német forradalom és az 1860-as új hamburgi alkotmány után is, amelynek értelmében először választották meg szabad és általános választójoggal a parlament egyes tagjait, a tehetős polgárok még egy ideig biztosítani tudták befolyásukat. Ezt követően is csak az első világháború végéig alakult ki egy, a mai felfogásban is demokratikusnak nevezhető alkotmány. 1919-től kezdve ugyanis minden nagykorú hamburgi állampolgárnak volt szavazati joga, beleszólva így a szenátus összetételének és a polgármester személyének kiválasztásába is. A nemzetiszocialista idők természetesen a hamburgi parlamentet is érintették, a nácik megszüntették a hatalmi ágak szétválasztását és ellehetetlenítették a törvényhozást. A háborút követően azonban a brit megszállók egyik első feladatuknak tekintették a parlament és a demokrácia helyreállítását Hamburgban. 1946-tól kezdve a hamburgi politikát kezdetben a brit szövetségesek által kinevezett képviselők, majd a választott képviselők határozták meg.
Hamburg egyike azon öt tartománynak, ahol tartományi parlamentet minden 16. életévét betöltött, legalább három hónapja a városállamban élő német állampolgár jogosult – ezt még Olaf Scholz (SPD) jelenlegi kancellár, korábbi hamburgi polgármester/kormányfő alatt vezették be 2013-ban. Ezenfelül 2015 óta a városállamban is öt évre választanak – mint minden tartományban Brémát kivéve, itt négy évente – tartományi parlamentet.
Ezenkívül 2009 óta Hamburg választójogában jelentős sajátosságok fedezhetők fel. A legszembetűnőbb, hogy minden választópolgárnak fejenként tíz szavazata van: öt egyéni választókerületi és öt tartományi listás (Landesstimme). Előbbi esetében a választók vagy adhatják egy személyre mind az öt szavazatot, vagy ezeket tetszés szerint oszthatják szét a számukra szimpatikus jelöltek között. A 17 választókerület nagyságától függően a legtöbb szavazatot kapott három, négy vagy öt jelöltet közvetlenül választják be a parlamentbe – az összesen 121 képviselőből 71 képviselőt választanak ezen a módon. Ha egy egyéni választókerületi jelölt megnyeri a választókörzetét, mindenképp bejut a tartományi törvényhozásba. A második, azaz tartományi listás szavazattal a választók szintúgy szabadon bánhatnak. Leadhatják azokat teljes egészében egy párt tartományi listájára, vagy feloszthatják azokat egy vagy több párt tartományi listáján egy vagy több személy között. Végül a leadott tartományi szavazatok összessége határozza meg, hogy egy párt összesen hány mandátumot kap a parlamentben, ha eléri az öt százalékos bejutási küszöböt. Ha egy párt a szavazási eredmények alapján több egyéni választókerületi mandátumot szerez, mint amennyi a tartományi listás szavazatok alapján járna, akkor is megtarthatja a megnyert egyéni választókerületi mandátumokat (túllógó mandátum). Ebben az esetben a többi párt mandátumainak kompenzációs kiegyenlítése biztosítja, hogy a mandátumok végső elosztása a parlamentben a tartományi listás szavazatok arányát tükrözze vissza – ezáltal a tartományi parlament képviselőinek száma ciklusról ciklusra változhat és több is lehet, mint a törvényben meghatározott 121. Ez a szabályozás egyébként teljes egészében ugyanaz, mint a szövetségi választójog esetében volt annak 2023-as megváltoztatása előtt.