Az Egyesült Államok likvidálta az ISIS vezetőjét Szíriában
A terület, ahol a csapás történt, az Aszad-rezsim és Oroszország ellenőrzése alatt állt.
Újra kitett magáért a világhírű olasz művész.
Nyitókép: Kena Betancur / AFP
Egy szerda esti New York-i árverésen a becsüsi jutalékkal együtt 6,2 millió dollárért kelt el egy szigetelőszalaggal a fehér falra ragasztott banán, Maurizio Cattelan világhírű olasz művész alkotása.
A becsültnél negyvenszer magasabb, 5,2 millió dolláros leütési árat Justin Sun, a TRON kriptovaluta-platfom alapítója ajánlotta meg a szokatlan és rendkívüli feltűnést keltő, Comedian című „műalkotásért” a hatalmas érdeklődés mellett tartott aukción.
A falhoz erősített banán már első bemutatásakor, 2019-ben nagy izgalmat keltett Miami Beachen, a bázeli művészeti vásár helyi kiadásán.
Tömegek tolongtak körülötte, hogy megtudják, tréfáról vagy a műgyűjtők kétes standardjait kifigurázó pimasz „beszólásról” van-e szó. Egy ponton egy másik művész egyszerűen lekapta a banánt a falról és megette.
A túlzott érdeklődés miatt a banánt egy időre el kellett távolítani a nyilvánosság elől, néhány korábbi verziója 120-150 ezer dollár közötti áron talált gazdára. A New York-i aukción 800 ezer dollárról indult a licit és percek alatt emelkedett dollármilliókra. A teljes árból egymillió dollár az aukciósház jutaléka.
A mostani vásárló, Justin Sun ismert amerikai kriptovállalkozó „a művészet, a mémek és a kriptovaluta-közösség világa közt hidat verő kulturális jelenségnek” nevezte közleményében a megvett „műkincset”, hozzátéve, hogy a Comedian legújabb verziója sem fog sokáig tartani, mert az elkövetkező napokban személyesen fogyasztja el azt „egy egyedülálló művészi élményként, tisztelegve a művészettörténetben és a popkultúrában elfoglalt helye előtt”.
A vevő valójában egy hitelesítő okmányt kap, amely feljogosítja arra, hogy a falra ragasszon egy banánt és Comediannek nevezze azt.
Az aukciót megszervező Sotheby's „a kortárs művészet egyik legragyogóbb provokatőrének” nevezte katalógusában Cattelant, aki „állhatatosan, jelentőségteljes, szemtelen, és gyakran vitatható módon dúlja fel a művészeti világ status quo-ját”.
(MTI)