Nyitókép: Wikipédia. Illusztráció.
„Nem véletlenül kerül szóba gyakran a légi közlekedés, amely jelentős részben felel az üvegházhatású gázok kibocsátásáért. Azonban kérdéses, hogy milyen módon lehet társadalmilag igazságosan eljárni, hogy ne a tömegek viseljék a terheket.
Erre a kérdésre keresi a választ a magyarul elsőként lapunkban ismertetett tanulmány.
A New Economics Foundation (NEF, Új Gazdaság Alapítvány), a Stay Grounded (Maradj a Földön) és más szervezetek által jegyzett, a mai nappal kiadott Frequent Flying Levy in Europe című tanulmány a megtett repülőutak sávos adóztatását szorgalmazza.
Ez azt jelenti, hogy aki többet utazik repülővel, az minden egyes újabb úttal köteles lenne magasabb adót fizetni az utazás után. Ezáltal nemcsak a megtett utak száma és a szennyezés mértéke csökkenhet, de akkora összeg folyhatna be az Európai Unió költségvetésébe, amivel a klímavédelmi célok húsz százalékban finanszírozhatók lennének.
Minél magasabb egy háztartás vagyona és jövedelme, a tagjai annál többet utaznak repülővel: a globális légi közlekedéshez köthető károsanyag-kibocsátás felét az emberiség 1 százaléka okozza, miközben 80 százalék még csak nem is száll repülőre egész életében. Az 1 százalék alatt pedig nem csak a magángéppel furikázó szupergazdagokra kell gondolni.”