Az akkori eredmények hatására
elindult egyfajta puhatolózás a CDU részéről mind Türingiában, mind Szászországban a BSW-vel (és az SPD-vel) történő kormányalakítást illetően.
Ezen kormánykoalíció ilyen formában eddig nem létezett, s a németek már ki is találták ennek az együttműködésnek a nevét: Az ún. „szeder-koalíció” arra utal, hogy ebben a gyümölcsben egyszerre fellelhető a fekete (CDU), a lila (BSW) és a vörös (SPD) színvilág is. Más helyen is használatos a gyümölcsökről elnevezett koalíciós minta, pl. a fekete-zöld koalíciókat „kivi” koalíciónak becézik. Máshol pedig országzászlókkal operálnak, pl. Kenya (fekete-vörös-zöld) vagy Németország-koalíció (fekete-vörös-sárga), bár ennek szépséghibája, hogy nem az FDP sárga színe található a német zászlóban, hanem az arany árnyalat.
Tűzfalviták
A kezdődő közeledés a BSW-hez sokakat a CDU-ban arra sarkallta, hogy kiálljanak az ilyen jellegű kooperáció ellen. Érdekes módon nem annyira a konzervatív szárnyhoz tartozó pártemberek, hanem inkább a markánsan nyugatnémet, centrista, illetve atlantista gondolkodók tettek így, ugyanis sokak szerint erősen Amerika-ellenes a BSW fellépése Ukrajna-, háborús és fegyverkezési kérdésekben, hiszen például nem támogatják az amerikai légi támpontok kiépítését Németországban. Wagenknecht pártelnök már ki is jelentette, hogy a létrehozandó koalíciós szerződések preambulumában ki is köti efféle alapelveit.
A BSW köré emelendő újabb „tűzfal” azt eredményezné, hogy a CDU saját magát lehetetlenítené el együttműködési tilalmakkal,
ugyanis az AfD és a Balpárt tekintetében már létezik egy ún. összeférhetetlenségi kongresszusi határozat. Ebben az esetben pl. Türingiában csakis az AfD-BSW kormány lenne működőképes, amire egyébként szakmai körökben nagy tétben köttetnek fogadások. Szászország pedig kormányozhatatlanná válna, ha nem próbálkoznának kisebbségi kormányzással. Az AfD-t a többi párt a tűzfal mögött tartja, más szavakkal politikai karanténba helyezte. Türingiában ez abban mutatkozik meg, hogy az ottani CDU a BSW-vel karöltve azon munkálkodik, hogy az első helyezett AfD-t ki tudja kosarazni, így a pártot annak egyébként parlamenti szokásjog szerint járó parlamenti elnöki tisztségétől megfosztva. Ennek az eljárásnak a jogi és politikai viszontagságairól publikált a Cidero egy az SPD-s Mathias Brodkorb által írt alapos cikket, mely ezeket a viszonyokat banánköztársaságinak írja le.
Hatás a szövetségi politikára
Olaf Scholz kancellár fellélegezhet, az SPD diadalmaskodott, kivédte az AfD gyakorolta politikai ostromállapotot, s a jelzőlámpa együttesen 37%-ot szerzett, ami messze az országos mérések felett van. Egyben azok a feltételezések, melyek szerint az SPD leváltaná a Biden-modell szerint a regnáló kancellárt Boris Pistorius védelmi miniszterre, nem látszanak megvalósulni. Az SPD más tekintetben nagyon nehéz helyzetbe került, hisz az egyik fő opponensével, a baloldali politikát az SPD-n bevasalni igyekvő BSW-vel kell egyezségre jutniuk. Sahra Wagenknecht pártelnök pedig magas árat fog kérni nemcsak Brandenburgban, hanem Szászországban és Türingiában is.
A CDU pedig jól tette, hogy már múlt héten megnevezte Friedrich Merz párt- és frakcióvezetőt kancellárjelöltnek,
mert a katasztrofális brandenburgi eredménnyel a háta mögött Merz aligha tudott volna hatásosan maga mellett érvelni. Persze egy brandenburgi voksolás nem a világ, de ebből a helyzetből kiindulva okosan teszi a CDU/CSU, ha maximális fegyelemmel és a viták elkerülésével vág neki a 2025-ös országos megmérettetésnek. A legfrissebb, múlt pénteken publikált szövetségi parlamenti közvélemény-kutatási adatok szerint a CDU/CSU toronymagasan vezet a voksok 32%-ával, mögötte az AfD (20%). Az SPD (15%) és a Zöldek (10%) már csak a szavazatok negyedét birtokolják, s mind az FDP (4%), mind a Balpárt (2%) egzisztenciális veszélyben van. A BSW támogatottsága első ízben szövetségi szinten is már két számjegyű (10%) lenne. Így elmondható, hogy a következő Bundestag a jelenlegi mérések szerint már csak ötpárti lenne, s a matematikailag lehetséges, de politikailag nem reális CDU-AfD koalíció mellett csak a CDU és SPD alkotta nagykoalíciónak lennének kormányalakítási esélyei.
Miután a 2025 szeptemberében várható szövetségi parlamenti választás előtt már csak 2025 elején Hamburg városállamban lesz megmérettetés, a következő hónapok közbeszédére nagy hatással lesz a most várható koalíciós huzavona és főleg az a kérdés, hogy a szavazók számára fontos kérdéseket (migráció, háború, gazdaság) hogyan tudják kezelni. Egyáltalán nem biztos, hogy mindhárom tartományban ízlik a szeder, ha egyáltalán sikerül beleharapni, s ebben a bizonytalan helyzetben inkább az AfD további erősödése várható. Már most is majdnem mindenhol masszív jobboldali többségek tudnának alakulni. Ha viszont Sahra Wagenknecht ügyesen veti be kártyáit, nemcsak a három keletnémet tartományban, de akár szövetségi szinten is fontos befolyásra tud szert tenni.
De addig sok víz folyik le az Elbán, s
az sem kizárt, hogy egyik nap arra ébredünk, hogy Wagenknechték tartományi szinten inkább az AfD-vel szövetkeznek.
A politikai szlogeneket tekintve minden esetre már rég egy platformon vannak az AfD-vel, a választóik is hasonlóan gondolkodnak a világ nagy dolgairól, s mindkét erő nagy aduásza, hogy kormányzati felelősség híján eddig még nem diszkreditálták magukat sehol.