Németországban minden negyedik gyerek olvasási problémákkal küzd

2024. augusztus 19. 08:16

A nyugat-európai országban tombol az olvasási válság – írja a Die Welt.

2024. augusztus 19. 08:16
Unsplash

Németországban is egyre nagyobb problémát jelent a gyermekek tanulmányi eredményének a romlása – számolt be a Die Welt német napilap. Az átlag német általános iskolából minden negyedik gyermek úgy kerül át középiskolába, hogy nem tud rendesen olvasni.  

A Welt Andrea Pohlmann-Jochheim tanárt kérdezte a válság okairól és következményeiről.

„A hatások súlyosak. Évente 50 ezer fiatal hagyja ott az iskolát végzettség nélkül. 

Társadalmunk ezt nem engedheti meg magának. Ennek van egy pénzügyi vonatkozása is – függetlenül attól, hogy mit jelent ez maguknak a fiataloknak.  Nem tudnak a fiatalok így jó szakképzésben részesülni, és megfelelő életpályát választani. Ez gyakran elkeseredetté és reménytelenné teszi őket” – mondta a tanárnő a lapnak.

Az okok

A válság okaival kapcsolatban Pohlmann-Jochheim elmondta: túl van terhelve a német iskolarendszer. 

A tanároknak a tömeges bevándorlás miatt azzal kell szembenézniük, hogy egy-egy osztályon belül nem minden diák tud ugyanúgy németül. 

„A mostani negyedikesek többsége Németországban született – beleértve a migráns hátterű gyerekeket is. Tizenegy százalékuk bevándorló. Ezeknek a gyerekeknek a fele hat év alatti volt, amikor bevándorolt, így a német nyelvet már az óvodában megtanulhatták. Az egyik ok, amiért ez nem történik meg, az a rendkívüli létszámhiány, ami azt jelenti, hogy a támogatás gyakran elmarad. A gyerekek ezért nagy lemaradással lépnek be az iskolába” – magyarázta a szakember. 

A tanárok egyszerűen nincsenek elegen ahhoz, hogy az egyéni problémákat meg tudják oldani. 

Megoldások

Andrea Pohlmann-Jochheim létrehozott egy mentorprogramot, amely megpróbálja ezt a tendenciát megfordítani. 15 ezer önkéntes olvasási mentor dolgozik gyerekekkel, és olvas velük. 

„A tavalyi évben 124 klubunkban összesen 19 ezer gyermeket tudtunk támogatni a célzott olvasástanítás révén. A felmérések azt mutatják, hogy a gyerekek kimutathatóan profitálnak ebből. Az olvasási készség és a szövegértés javul – és ezzel együtt a szövegekkel való foglalkozásra való hajlandóság is – mondta a tanárnő. 

A szervezetnek problémát okoz, hogy nem minden iskolában megfelelő könyvtár, ahol a mentorálást el lehetne végezni. Egy gyermekkel egy éven át foglalkozik egy mentor, minden héten egy órában. A tanárnő elmondta: ha Németország demokrácia akar maradni, akkor nem engedheti meg magának, hogy a gyerekek lemaradjanak az iskolában. 

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 47 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
survivor
2024. augusztus 26. 23:19
De az e- eszközöket is OLVASNI KELL ?!?!
rocktoberi-2
2024. augusztus 20. 02:46
Pont elég lesz nekik ha tudnak az anyanyelvükön karattyolni és a megfelelő logó mellé tenni az ikszet.
alexandrosz-2
2024. augusztus 19. 15:05
Minek olvasnának németül, amikor nem németek?
rockercicc
2024. augusztus 19. 10:39
Minden negyedik tuti nem német.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!