Új trend a migránsok között: nyaralni mennek az országokba, ahonnan „elmenekültek”
A „gond” annyi, hogy ezt a német hatóságok is kezdik észrevenni, és most már kitoloncolás járhat érte.
A nyugat-európai országban tombol az olvasási válság – írja a Die Welt.
Németországban is egyre nagyobb problémát jelent a gyermekek tanulmányi eredményének a romlása – számolt be a Die Welt német napilap. Az átlag német általános iskolából minden negyedik gyermek úgy kerül át középiskolába, hogy nem tud rendesen olvasni.
A Welt Andrea Pohlmann-Jochheim tanárt kérdezte a válság okairól és következményeiről.
„A hatások súlyosak. Évente 50 ezer fiatal hagyja ott az iskolát végzettség nélkül.
Társadalmunk ezt nem engedheti meg magának. Ennek van egy pénzügyi vonatkozása is – függetlenül attól, hogy mit jelent ez maguknak a fiataloknak. Nem tudnak a fiatalok így jó szakképzésben részesülni, és megfelelő életpályát választani. Ez gyakran elkeseredetté és reménytelenné teszi őket” – mondta a tanárnő a lapnak.
A válság okaival kapcsolatban Pohlmann-Jochheim elmondta: túl van terhelve a német iskolarendszer.
A tanároknak a tömeges bevándorlás miatt azzal kell szembenézniük, hogy egy-egy osztályon belül nem minden diák tud ugyanúgy németül.
„A mostani negyedikesek többsége Németországban született – beleértve a migráns hátterű gyerekeket is. Tizenegy százalékuk bevándorló. Ezeknek a gyerekeknek a fele hat év alatti volt, amikor bevándorolt, így a német nyelvet már az óvodában megtanulhatták. Az egyik ok, amiért ez nem történik meg, az a rendkívüli létszámhiány, ami azt jelenti, hogy a támogatás gyakran elmarad. A gyerekek ezért nagy lemaradással lépnek be az iskolába” – magyarázta a szakember.
A tanárok egyszerűen nincsenek elegen ahhoz, hogy az egyéni problémákat meg tudják oldani.
Andrea Pohlmann-Jochheim létrehozott egy mentorprogramot, amely megpróbálja ezt a tendenciát megfordítani. 15 ezer önkéntes olvasási mentor dolgozik gyerekekkel, és olvas velük.
„A tavalyi évben 124 klubunkban összesen 19 ezer gyermeket tudtunk támogatni a célzott olvasástanítás révén. A felmérések azt mutatják, hogy a gyerekek kimutathatóan profitálnak ebből. Az olvasási készség és a szövegértés javul – és ezzel együtt a szövegekkel való foglalkozásra való hajlandóság is – mondta a tanárnő.
A szervezetnek problémát okoz, hogy nem minden iskolában megfelelő könyvtár, ahol a mentorálást el lehetne végezni. Egy gyermekkel egy éven át foglalkozik egy mentor, minden héten egy órában. A tanárnő elmondta: ha Németország demokrácia akar maradni, akkor nem engedheti meg magának, hogy a gyerekek lemaradjanak az iskolában.
Ezt is ajánljuk a témában
A „gond” annyi, hogy ezt a német hatóságok is kezdik észrevenni, és most már kitoloncolás járhat érte.