Az ebben a vitában gyakran figyelmen kívül hagyott tényező az, hogy a vallás hogyan hat a tanulmányi teljesítményre.
Kutatások azt mutatják, hogy a vallásos diákok általában jobban teljesítenek az iskolában: jobb jegyeket szereznek, magasabb a jelenlétük, és több évet töltenek a felsőoktatásban.
Ilana Horwitz, a Tulane Egyetem professzora és a God, Grades, and Graduation című könyv szerzője szerint a vallásos diákokat motiválhatja az a hit, hogy Isten figyeli őket, ami befolyásolja viselkedésüket. A rendszeres templomba járás emellett felelősségtudatot is erősít, mivel a vallási közösségek gyakran támogatást és iránymutatást nyújtanak a gyerekek számára. A kritikusok, például azok, akik ezeket a törvényeket bíróságon támadják, azt állítják, hogy a vallásos diákok sikerét inkább az erős családi háttér magyarázza, nem pedig maga a vallás. Azonban egy Stanfordi és Észak-Karolinai Egyetem által végzett tanulmány szerint még ugyanazon családon belül is a vallásosabb testvér teljesít jobban az iskolában.