Nyitókép: MTI/Európai Parlament Multimédiás Központja/Genevieve Engel
A görögök tíz évig ostromolták Tróját, de nem tudták elfoglalni. Ekkor cselhez folyamodtak. Építettek egy falovat, amit ott hagytak a harcmezőn ajándékul, ők pedig visszavonulást színleltek. A trójaiak ajándéknak vélték, behúzták városukba, ahol aztán az éj leple alatt a benne megbúvó ellenséges katonák előbújtak.
A történeti hűségtől függetlenül a legenda jól szemlélteti azt az öngyilkos mentalitást,
amikor egy közösség (egy település, egy ország, egy nép, de akár egy kontinens) valami vonzó, szépnek-jónak vélt dolgot (lehet ez ellenséges katona, de akár szimbolikusan egy ideológia, vallás, világnézet is) beenged a falai közé, körbeudvarolja, meghódol neki, az pedig elpusztítja őt.
A vereség látszólag kívülről jön, de valójában mindig a belső meghasonlás, meggyengülés okozza.
A trójaiak nem hittek sem Kasszandrának, sem Laokoónnak, akik pedig érezték, látták, tudták a veszély. A támadók tíz év alatt nem bírták kívülről elfoglalni a várost, hát megtévesztéssel, árulással besettenkedtek a falak mögé.
A németeket kétszer is legyőzték a huszadik században. Külső hatalmak próbálták megsemmisíteni őket, és bár látszólag tönkreverték Germániát, mindkétszer talpra tudott állni, mert a megpróbáltatások talán még jobban összerántották őket. Hiába a két világháborús vereség, a hetvenes-nyolcvanas évekre ismét az európai gazdaság vezető erejévé váltak, a kilencvenesben egyesültek. Ezúttal azonban rafináltabban, belülről mértek csapást rájuk:
az ezredforduló beteg, fura ideológiái önfelszámolásba hajszolták Németországot, ami után aligha fogják még egyszer összeszedni magukat.
Ellenünk ugyanez folyt. A frontokon nem sikerült igazán legyőzni minket, a hátország árulása, Linder Bélák, Károlyik, majd a kommunisták kellettek ahhoz, hogy az összeomlás bekövetkezzen. A kívülről ránk mért csapás (Trianon) azonban olyan égbekiáltóan igazságtalan, felfoghatatlanul szürreális volt, hogy bár szomorúságot, elkeseredettséget szült, de mellette dühöt és elszántságot is, ami az átmeneti meghasonlás után a túléléshez segített bennünket.
Jött aztán ismét a belülről bomlasztás, a Kádár-rendszer nihilista, erkölcstelen, megalkuvásra ösztönző hazug világa, a vidám barakk.
Ötvenhat emlékének – és így a függetlenség iránti olthatatlan vágynak – a feladásával már-már úgy látszott, a belső méreg megtette hatását. A magyarok látszólag kiegyeztek a kicsi helyett kocsi, az aki nincs ellenünk, az velünk van megalkuvásával, a hétvégi telek és gulyásleves adta szabadsággal. Ezek után tulajdonképpen meglepetés volt, hogy egy nemzeti-keresztény irányultságú párt alakíthatott kormányt a rendszerváltás után. A külső erő (a szovjet elnyomás) megint nem tudott végérvényesen legyőzni bennünket, különböző pártok és mozgalmak képében tehát újfent a belső árulás erősödött fel, aminek azonban leggyengébb pontja, ha megneveződik, ha felszínre kerül. A magyarországi belső ellenség annyira didaktikusan, saját szempontjából ügyetlenül és tehetségtelenül művelte ezt az árulását, hogy mostanáig nem tudta átfordítani a magyarok lelkét, és ha még kitartunk egy darabig, minden igyekezetük ellenére is kudarcot vallanak.
Voltaképpen a hajdan erős és irányjelzőként szolgáló, irigyelt Európa is belülről verte meg magát.
Előbb magára húzta egymással acsarkodó, és a kontinenst ennek terepéül használó megszállóit, majd a hidegháború elmúltával saját identitásának feladásával olyan vákuumot teremtett, amit idegen népek és ideológiák fognak betölteni. Vereségét saját gyengesége okozta elsősorban, nem az ellenfelek ereje.