A 30 és a 38 napos hajózási útvonal költségei között durván 20 százalékos a különbség. A Világgazdaság szerint jó hír, hogy ez nem azt jelenti, hogy a boltokban is ennyivel nő az ár, hiszen a szállítási költség a termék eladási árának csak egy részét képezi.
A kialakult helyzet miatt a haditengerészetek a húszik támadásainak megakadályozására koncentrálnak.
Több kereskedő a BBC-nek arról a félelméről számolt be, hogy mivel a tengerészeket Jemen térségébe küldték, a rendfenntartó erők jelenléte máshol csökken, ami újból teret engedhet a szomáliai kalózok rohamának. „A vállalkozások tehát inkább hamarabb és több árut rendelnek, hogy kiküszöböljék az áruhiány kockázatát. Azaz inkább hosszabb ideig tárolják a termékeket, ami szintúgy költségnövekedést okoz” – magyarázza a portál.
A végén pedig a fogyasztó fizeti meg mindennek az árát.
Vámos György közgazdászt is megkereste a gazdasági lap, aki igyekezett megnyugtatni az olvasókat arról, hogy általános fennakadások nem várhatók a kereskedelemben. Felhívta a figyelmet, hogy szállítási problémák egyáltalán nem veszélyeztetik az élelmiszer-ellátást, mivel a kereskedők zömében Magyarországról, kisebb részt pedig Európából látják el a piacot. „Legfeljebb néhány, kuriózumnak számító, máshol termelt és készített élelmiszeripari cikknél képzelhető el esetlegesen hiány” – szögezte le.