A húszik hajótámadásai és az orosz-ukrán háború sem kedvez a kereskedelemnek, így a cégek új stratégiát kénytelenek kidolgozni.
Nyitókép: Shutterstock
A kereskedők már a nyár elején elkezdték lefoglalni a gyártósorokat, hogy minél olcsóbban biztosítsák az árukészletet. A kereskedelmi vállalkozások áruszállítási problémáktól tartanak, így korábban elkezdtek készülni a karácsonyi szezonra. Ideje lenne megrohamozni a boltokat a karácsonyi ajándékokért? – írja átfogó cikkében a Világgazdaság.
A portál kifejti: a kereskedők idén az átlagosnál hónapokkal korábban elkezdték lehívni a árukészleteket a beszállítóktól, hogy elkerüljék az esetleges áruszállítási problémákat és az árak megugrását. A kiskereskedelemben a legerősebb időszak az év vége, így kardinális jelentőségű, hogy akkor miden olajozottan működjön.
A probléma gyökere a közel-keleti konfliktus kirobbanása. Az izraeli-palesztin konfliktusba becsatlakoztak Jemen húszi lázadói is, akiket csakugyan Irán támogat. A húszik (más néven a hútik) az elmúlt fél évben rendszeresen támadták a nyugati cégek szállítóhajóit a Vörös-tengeren és az Ádeni-öbölben,
ami miatt a legtöbb konténerhajó mára inkább megkerüli egész Afrikát, mintsem kockázatot vállaljon.
A gazdasági lap elmagyarázza: a hosszabb hajózási útvonalak miatt a vállalatoknak sokkal előbbre kell gondolkodniuk a készletezést tekintve, ami befolyásolja a cég likvid tőkéjét és a raktározási folyamatot. „Tovább tart az áruszállítás, a hajóztatási költség magasabb, ráadásul, mivel a konténereket tovább használják egy-egy megbízáson, hiány keletkezett.
Ami nemcsak tovább emeli az árakat, hanem a kevesebbet fizető cégeknek áruszállítási fennakadást is okozhat Európában”
– fogalmaznak, s hozzáteszik, a konténerárak januárban hágtak csúcsra, majd néhány hónapos csökkenés után, májusban újból meredek emelkedésbe kezdtek.
A 30 és a 38 napos hajózási útvonal költségei között durván 20 százalékos a különbség. A Világgazdaság szerint jó hír, hogy ez nem azt jelenti, hogy a boltokban is ennyivel nő az ár, hiszen a szállítási költség a termék eladási árának csak egy részét képezi.
A kialakult helyzet miatt a haditengerészetek a húszik támadásainak megakadályozására koncentrálnak.
Több kereskedő a BBC-nek arról a félelméről számolt be, hogy mivel a tengerészeket Jemen térségébe küldték, a rendfenntartó erők jelenléte máshol csökken, ami újból teret engedhet a szomáliai kalózok rohamának. „A vállalkozások tehát inkább hamarabb és több árut rendelnek, hogy kiküszöböljék az áruhiány kockázatát. Azaz inkább hosszabb ideig tárolják a termékeket, ami szintúgy költségnövekedést okoz” – magyarázza a portál.
A végén pedig a fogyasztó fizeti meg mindennek az árát.
Vámos György közgazdászt is megkereste a gazdasági lap, aki igyekezett megnyugtatni az olvasókat arról, hogy általános fennakadások nem várhatók a kereskedelemben. Felhívta a figyelmet, hogy szállítási problémák egyáltalán nem veszélyeztetik az élelmiszer-ellátást, mivel a kereskedők zömében Magyarországról, kisebb részt pedig Európából látják el a piacot. „Legfeljebb néhány, kuriózumnak számító, máshol termelt és készített élelmiszeripari cikknél képzelhető el esetlegesen hiány” – szögezte le.
A szakértő hozzátette: az iparcikkeknél más a helyzet, mivel sok terméket importálunk, általános hiányra azonban ezen a téren sem kell számítani.
Tehát nem kell megijedni, hogy nem fogunk karácsonyi ajándékot találni”
– nyugtatta meg az olvasókat.
Vámos György szerint nemcsak a húszik támadásai, de már az orosz–ukrán háború is arra késztette a kereskedőket az elmúlt két és fél évben, hogy átgondolják a készletezési stratégiájukat. Azonban mivel a termékek érkezhetnek európai raktárakból és Ázsiából is, arra nincs statisztika, hogy például egy-egy húszi támadás milyen cikkeknél okozhat fennakadást.
Az év legerősebb időszaka hagyományosan november–december a kereskedelemben, így kardinális jelentőségű a megfelelő termékválaszték biztosítása a karácsonyi szezonra.
Vámos György elképzelhetőnek tartja, hogy a geopolitikai feszültségek és az esetleges fennakadások miatt egyes kereskedők a szokásosnál inkább hamarabb hívnak le bizonyos árukat a keretszerződésükből. Azaz inkább raktárakban és közeli logisztikai központban készletezik a termékeket, mintsem az utolsó pillanatra hagyják a szállítást Távol-Keletről.
A közgazdász szerint érdemes előrehozni a vásárlást, amennyire a pénztárcánk engedi. Ősszel már látható a karácsonyi árukínálat egy része, így tanácsos már akkor elgondolkozni az ajándékokon, és megvásárolni, amit lehet. Az év végi ünnepi időszakban nincs általános, tömeges leárazás, kiszámíthatatlan, hogy mit akcióznak le eseti alapon. A szakértő durva árrobbanásra sem számít, hiszen a fogyasztó akkor inkább a kereskedő versenytársát választja.
Tehát a termékek árát és az esetleges szállítási problémák kiküszöbölését illetően az tűnik a legjobb választásnak, hogy amit lehet, érdemes már ősszel megvenni.