Hogy lesz ebből elektromos autós átállás?
Nyitókép: Jean-Marc Barrere / AFP
Heti szinten 22 ezer nyilvános töltőpontot kellene telepíteni az EU országaiban ahhoz, hogy 2030-ra elérjék a személygépkocsik és kisteherautók 55 százalékos széndioxid kitűzött csökkentési célját.
A tagországok azonban elmaradnak ettől, tavaly mindössze 150 ezer töltőt telepítettek.
Az elektromos járművek elterjedése a közúti közlekedés szén-dioxid-mentesítésére irányuló uniós stratégia egyik sarokköve.
A személygépkocsik és kisteherautók széndioxid-kibocsátásának 2030-ig 55 százalékkal, 2035-ig pedig 100 százalékkal történő csökkentésére irányuló ambiciózus célkitűzések miatt az elektromos járművekre való tömeges átállás nem választás, hanem elengedhetetlen.
A töltőpontok kiépítése szempontjából Európa jelentős lemaradásban van. Jelenleg csak mintegy 630 ezer töltőállomás van, ami jóval kevesebb, mint az Európai Bizottság becslése szerint 2030-ig szükséges 3,5 millió darab.
A reálisabb becslések szerint 2030-ra 8,8 millió töltőpontra lesz szükség.
A számoktól függetlenül azonban az üzenet egyértelmű: az EU tagállamainak kevesebb mint egy évtizedük van arra, hogy elérjék az ambiciózus szén-dioxid-mentesítési célokat, és az infrastruktúra kiépítése nem tart lépést ezzel.
A jelenlegi töltési infrastruktúra az EU-ban nemcsak méretarányosan, hanem elosztásilag is elégtelen, sok ország, különösen Közép- és Kelet-Európában rosszul teljesít. Ez az egyensúlyhiány veszélyezteti a kohézió alapvető uniós elvét, és egyenlőtlenségeket hoz létre abban, hogy a polgárok hogyan vehetnek részt a zöld átállásban, és hogyan részesülhetnek abból.
A városi és jómódú területeken való aránytalan koncentráció az elektromos járművek elterjedésének arányában is jelentős egyensúlyhiányhoz vezethet a régiók között, tovább súlyosbítva a társadalmi és gazdasági megosztottságot.
A jelenlegi adatok azonban egyértelműen azt mutatják, hogy azokban a régiókban, ahol a legtöbb az utakon közlekedő akkumulátoros elektromos autók aránya, van a legtöbb töltőpont ezer lakosra és 10 kilométernyi útra vetítve. A megterhelő és hosszadalmas engedélyezési és tervezési engedélyezési szabályok a gyorsabb telepítés fő akadályai.
Ugyanígy a meglévő villamosenergia-hálózati kapacitás is.
A jelentős hálózati korszerűsítések elengedhetetlenek az elektromos járművek töltőállomásainak bővítéséhez és a megújuló energiaforrások összetételének növeléséhez, de ennek költsége van – ez egy hatalmas 240 milliárd eurós beruházás 2030-ra . Az áramszolgáltatóknak is részt kell venniük az átállásban – írja az Euractiv.