Kapzsiság és sokszínűség az utazók biztonsága helyett – így bukdácsol a Boeing
Nem jött jól az újabb botrány a már így is megtépázott hírű amerikai repülőgépgyártó óriásnak.
A gyártó szerint azonban nincs miért aggódni.
Nyitókép: Lillian SUWANRUMPHA / AFP
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) az év elején kiadott egy utasítást, amelyben arra figyelmeztetett, hogy a Boeing 777-es repülőgépek hibája „tüzet vagy robbanást” okozhat, ha nem orvosolják. Nem világos azonban, hogy a repülőgép üzemeltetői foglalkoztak-e a problémával – írta a Daily Mail. Az irányelvet márciusban adták ki, az FAA pedig május elejéig várta, hogy a gyártó és a légitársaságok reagáljanak a problémára.
Az FAA szerint a 777-es szárnyán lévő üzemanyagtartály szellőzőnyílásához rögzített fémlemez földelés nélkül került felszerelésre, ez azt jelenti, hogy
a statikus elektromosság felhalmozódhat, és tüzet vagy robbanást okozhat a repülőgép üzemanyagtartályaiban.
Az irányelv figyelmeztetett, hogy összesen 292 darab, az Egyesült Államokban lajstromozott 777-es lehet veszélyben. A 777-es minden változata érintett, a 777-200-as alapmodelltől a nagy hatótávolságú 777-300ER-ig. Az FAA számításai szerint a javítás mintegy 698 ezer dollárba (249 millió forint) kerülne a Boeingnek – amelynek piaci kapitalizációja 113 milliárd dollár (40 ezer milliárd forint) jelenleg.
A Boeing visszautasította a Daily Mail állításait hangsúlyozva, hogy a javasolt irányelv csak a „szokásos szabályozási folyamat része”. „Ez nem jelent azonnali repülésbiztonsági problémát” – közölte a vállalat. Azt is hozzátették, hogy: „a 777-es flotta közel 30 éve üzemel, és több mint 3,9 milliárd utast repült biztonságosan”.
A 777-es a világ legtöbbször gyártott szélestörzsű utasszállító repülőgépe, 1995 óta közel 1800 darabot szállítottak le a világ minden tájára. A 777-es 31 balesetben vagy incidensben volt érintett, ami viszonylag jobb biztonsági adat, mint kisebb elődjének, a 767-esnek, amely 67 balesetben volt érintett a mintegy 1300 gyártott repülőgépből.
A Boeing biztonsághoz való hozzáállása az elmúlt években nagy figyelmet kapott, miután két halálos baleset is történt 2018-ban és 2019-ben, amely a teljes 737 MAX flottát földre kényszerítette, míg idén több incidens is történt, kezdve azzal, hogy januárban az Alaska Airlines által üzemeltetett 737 MAX 9-es gépen egy ajtópanel a levegőben kiszakadt helyéről, folytatva azzal, hogy több repülőgép hajtóműve is kigyulladt, egészen odáig, hogy a vállalt ellen valló korábbi alkalmazottak közül immár hárman is gyanús a körülmények között haláloztak el az elmúlt hónapokban.
Ezt is ajánljuk a témában
Nem jött jól az újabb botrány a már így is megtépázott hírű amerikai repülőgépgyártó óriásnak.
***