Breaking: lezuhant a Londonba tartó utasszállító, több mint 200 ember volt a fedélzeten (VIDEÓ)

Az ANI indiai hírügynökség arról számolt be, hogy összesen 242 ember volt a repülőn.

A gyártó és az Air India is szigorú vizsgálatra számíthat.
Az Air India június 12-i katasztrófája volt az első olyan halálos baleset, amelyben egy Boeing 787‑8 Dreamliner gép volt a főszereplő. A Telegraph szerint ez a 11 éves típus eddigi történetében példa nélkül álló tragédia.
Ahogy arról a Mandiner is beszámolt, az Air India gépe a felszállás után zuhant egy ahmedabadi épületre.
Ezt is ajánljuk a témában
Az ANI indiai hírügynökség arról számolt be, hogy összesen 242 ember volt a repülőn.
A Boeing 2011-ben, a japán All Nippon Airways indulásakor állította forgalomba a Dreamlinert, azonban már az indulásnál késések és többletköltségek jellemezték a típust a kisebb, illetve nagyobb technikai problémák miatt.
A géppel kapcsolatban 2013-ban lítium-ion akkumulátor problémák – vezetékhibák, kábeltüzek –, a Norwegian Airnél tapasztalt súlyos üzemanyag‑szivárgás és a hidegégközeli felhőkben, a hajtóműveken kialakuló jégkristályok borzolták a kedélyeket a légi forgalmi szakértők körében.
2024-ben a chilei LATAM légitársaság Dreamlinere minden előzetes figyelmeztetés nélkül
pár másodperc alatt 90 métert veszített a magasságából.
A végül Auckland repterén kényszerleszállást végrehajtó repülő utasai közül 50 szorult kórházi ellátásra. Mint kiderült, a problémát nem légköri jelenségek, vagy az időjárás okozta, hanem az, hogy a pilóta széke elmozdult a helyéről, és előre csúszott.
Ma több mint 50 légitársaság üzemeltet 1100-nál is több Dreamlinert világszerte. A típus különösen az interkontinentális járatokon népszerű a 20 százalékos üzemanyag-megtakarításának és akár 16 ezer kilométeres hatótávolságának köszönhetően. A British Airways-en kívül az Air France és az American Airlines is használ ilyen gépeket.
A Dreamlinert számos olyan, a polgári repülésben innovatív megoldásnak számító kényelmi funkcióval szerelték fel, mint a szabályozható árnyékolókkal ellátott, méretes ablakok vagy az alvást megkönnyítő hangulatvilágítás.
A Boeingnek nincs szerencséje, hiszen az utazóközönségnek esélye sem volt elfelejteni a 2024-re általánossá váló, súlyos hiányosságokra rávilágító baleseteket, máris itt az újabb baj. A 737 Max típus katasztrófái, a kabinnyílás és a műszaki problémákból eredő késések szigorú hatósági ellenőrzéseket és beszállítói fennakadásokat vontak maguk után.
Ezt is ajánljuk a témában
Az újgenerációs repülőgépgyártás egyik ékkövének számított a Boeing 737 MAX, most mégis globális repülési tilalom sújtja a típust. Több mint háromszáz áldozat kellett ahhoz, hogy felfedjék az amerikai repülőgépgyártás és biztonsági engedélyezés korruptságát. Írásunk a Boeing 737 MAX rövid történetéről és kérdéses jövőjéről.
A mostani baleset az Air India nem túl fényes reputációjának sem tett jót: a céghez köthető korábbi repülőgép-katasztrófákban több százan vesztették életüket.
Ezt követően valószínűleg az utasok még inkább meggondolják majd, hogy igénybe vegyék-e a légitársaság szolgáltatásait.
Ami tény, a Flightradar adatai alapján szerdán még Magyarország fölött is elrepült az a Boeing 787-8 Dreamliner típusú repülőgép, amely csütörtökön lezuhant Indiában.
Egy biztos, a Boeing piaci helyzete az eddigieknél is kilátástalanabbnak látszik a mostani katasztrófa nyomán. A szakértők szerint pedig mindkét cég szigorú vizsgálatokkal nézhet szembe.
Ezt is ajánljuk a témában
Közleményt adott ki a cég.
***
Fotó: NOAH SEELAM / AFP