A légi közlekedési ágazat továbbra is jelentős adókedvezményekben részesül, különösen az üzemanyagokra vonatkozóan, ami torzítja a technológiai versenyt. A T&E szerint a légi zöldfordulat gyorsításához sürgősen szükség volna kötelező CO₂-kibocsátási normák bevezetésére, amelyek az új típusok tervezésénél energiahatékonysági minimumokat írnának elő. Ezek nélkül a gyártók nem érzékelik a nyomást a technológiai megújulásra.
Radikális fordulat kellene
A T&E három javaslatot fogalmaz meg az innovációs válság kezelésére – a fentiekből is következően. Először: meg kell szüntetni a légi közlekedési ágazat adómentességeit, különösen az üzemanyagok esetében. Másodszor: be kell vezetni kötelező CO₂-szabványokat a gyártók számára. Harmadszor: támogatni kell azokat az új belépőket – startupokat és kisvállalkozásokat –, amelyek képesek lehetnek érdemi áttöréseket hozni, például elektromos, hibrid vagy hidrogénhajtású típusokkal. (A kínai konkurencia is inkább másolja a fejlett technológiát, nagy ugrást nem ért el például a gépek fogyasztáscsökkentése vagy „zöldítése” terén.)
Európa lemaradóban
Ha az európai Airbus nem gyorsítja fel a technológiai fejlesztéseket, úgy az öreg kontinens neves repülőgépipari gyártója nemcsak a saját klímacéljaitól búcsúzhat el, de elveszítheti a versenyelőnyét is. Elvben ugyanis az USA és Kína egyaránt komoly befektetéseket eszközöl az alternatív meghajtások fejlesztésébe (még ha ez egyelőre alig látszik), és a központi kormányzatok aktívan ösztönzik a technológiai váltást. Az európai gyártónak a versenytársakénál is nagyobb passzivitása így komoly geopolitikai kockázatot is hordoz: a technológiai befolyás fokozatosan átkerülhet más régiókhoz.