Most távoli régiókról beszéltünk, de vannak növekedési központok az Európai Unió előszobájában is. Albánia kis gazdaság, de 5-6%-os növekedéseket csinált az elmúlt években, Törökország még gazdaságpolitikai hibái ellenére is 4%-ot tavaly. Mi akadályozza meg azt, hogy a gazdasági integrációt ezen országok politikai értelemben vett EU-tagsága előtt is szorosabbra fűzzük?
Az az ideológiavezérelt gazdaságpolitika, amiről eddig beszéltünk.
A Juncker-bizottság kimondta kerek-perec, hogy ők a ciklusuk alatt nem óhajtanak haladni a bővítéssel. Ez nagyon motiválólag hathatott a tagjelölt országokra, hogy közelítsék a jogrendjüket, a gazdasági szerkezetüket és berendezkedésüket az EU-hoz…
Ez megint nagyon okos húzás volt, mondhatom. Ez a Bizottság ezt nem mondta, csak nem nagyon csinált semmit, és a Parlament is mindent elkövetett, hogy a Nyugat-Balkánnal kapcsolatban ne legyen előrelépés. Várhelyi Olivér egyébként sok mindent igyekezett ésszerűsíteni, van egy új keretrendszer a tárgyalásokhoz, ami jó, és van egy új, hatmilliárd eurós keret programokra és felkészülésre, ami hasznos. A megoldás az lenne, hogyha a Bizottság véget vetne annak az eljárásnak, hogy mindent elvárunk tőlük, teljes azonosulást mindennel, amit csak csinálunk, de azért nem vesszük fel őket még egy darabig. Ha lehetne végre fejezeteket nyitni és zárni, és valóban érdemalapú lehetne a felvételi eljárás, akkor sokkal gyorsabban lehetne haladni. Törökországot az Európai Unió több mint 40 éve se lenyelni, se kiköpni nem tudja. Sohasem mert az Unió színt vallani. Az állam- és kormányfők állandóan halasztják a téma napirendre vételét. Márpedig a velük való szorosabb együttműködésben komoly fantázia van, ahogy az egész Balkán is egy kiaknázatlan gazdasági potenciál az Unió számára. Azt elfelejtik az okosok, hogy ha mi nem vagyunk ott, ott van, lesz más. És amíg nem tudjuk őket a berkeinken belül, addig ez így lesz. Ez nem csak gazdasági, hanem sokkal inkább geostratégiai érdek, hogy felvegyük őket, hogy velük baráti viszonyban legyünk.
Beszéljünk egy másik nagy európai külpolitikai projektről, ami Georgia Meloni nevéhez fűződik – ezek a kétoldalú migrációs megállapodások Észak-Afrika országaival. Hogy értékeli ezek sikerét a migráció megállításában?
Nagyon becsülöm az olasz miniszterelnök asszony próbálkozását. Szerintem azt csinálja, ami egyedül működhet: hogy az illegális migránsok ne jussanak el Európáig. Ez nem megy másképp, mint hogy az észak-afrikai országokkal megállapodunk. Voltam nagykövet Spanyolországban.
Amikor ésszerű spanyol kormány volt, akkor Marokkóval jól működött a megállapodás, és a marokkóiak mindenkit megállítottak. Amikor rosszban voltak, akkor karba tett kézzel álltak a határon a marokkói határőrök, és az illegális migrások átugráltak a kerítésen.
Azon a kerítésen, amihez képest a miénk könnyű akadály. Matteo Salvini egyszer megmutatta, hogy ha komoly kontroll van, akkor még a tengeren sem jönnek. Tehát meg lehet oldani, és szerintem ez a kísérlet pozitív eredménnyel zárult. És az olaszok kötöttek még egy megállapodást Albániával, ami azért fontos, mert azt az üzenetet küldi, hogy ha egy illegális migráns elindul egy csónakkal, bejut Olaszországba, az nem jelent neki belépőt Olaszországba, hanem jó eséllyel Albániában fog kikötni. Ott fogják elbírálni a kérelmét, és utána vissza fogják paterolni oda, ahonnan jött. Ez az egy megoldás van. Sajnos a közelmúltban elfogadott európai migrációs paktum nem erről szól. A probléma gyökerét nem kezeli: azt, hogy az illegális migráns ne jusson be Európába, azt nem tudja elérni. Giorgia Meloni próbálja egyben tartani a maga kis koalícióját, én sok sikert kívánok ahhoz, hogy ezek a paktumok az észak-afrikai országokkal működőképesek legyenek. Más kérdés, hogy még nem tartunk ott, ahol kellene. Nagyon nehezen adta oda Brüsszel Tunéziának a pénzt.
Apropó paktumok: szóltak a hírek egy Orbán-Meloni paktumról is a Fidesz és az ECR közeledése a kapcsán. A delegációból máshonnan is hallottuk, hogy a választásokig nem lesz ebben előrelépés. Milyen Fidesz-eredmény kell az EP-választáson ahhoz, hogy az év második felében megtörténhessen a belépés?
Erre ebben a pillanatban nem lehet válaszolni. Nagyon jó az együttműködés az ECR-rel is és az ID-vel is. Sokkal több az, ami összeköt minket, mint ami elválaszt, és arra kell koncentrálni, amiről hasonlóképp gondolkodunk: gender, migráció... Ez bőven elég az együttműködéshez Természetesen nagyon sok az ellenérdekelt erő. A zsarolástól a nyilvános megbélyegzésig minden van a másik oldalon,
a Néppárt különösen a bajnoka annak – és őket a másik oldalhoz kell sorolni –, hogy ne jöjjön össze az európai konzervatív tömb.
Most arra kell összpontosítani, hogy ezek az erők minél nagyobb számban legyenek a Parlamentben. Hogy ezt a nagyobb erőt milyen frakciókkal képezzük le, több frakció, egy frakció, frakciószövetség, az már egy másodlagos kérdés, minden előfordulhat. Nekünk az a feladatunk, hogy otthon minél több embert elvigyünk szavazni, hogy mindenki értse meg otthon, hogy nagyon nagy a tét, hogy nagyon nagy veszélyek fenyegetik Európát és Magyarországot is, mert ránk akarnak erőltetni olyanokat, a háborút, a migrációt, meg a gendert, amit mi nem szeretnénk. Minél nagyobb számban vagyunk ott, annál nagyobb az esélye annak, hogy hatékony, jó frakciók tudnak felállni a jobboldalon.
Mindenki jobboldali előretörést jósol az EP-választáson, sokan sokféle mértékűt. De az imént is utalt rá, hogy az Európai Néppárt és a tőle jobbra álló pártok nem képeznek egy tömböt. Ha számszakilag össze is jönne a Néppárttal együtt egy jobboldali többség, politikailag akkor sem jönne össze. Így voltaképpen milyen haszna lesz Magyarországnak abból, hogyha megerősödnek az EP-ben a Néppárttól jobbra álló erők?
Ha megnézzük, hogy a Néppárt hogy szavazott ebben az öt évben, meg hogy szavazott 10-15 évvel ezelőtt, akkor a különbség ég és föld. Állandóan elmennek balra, elveik feladásával. Én már nem tartom a Néppártot még jobbközépnek sem, mert már az értékkérdésekben sem jobbra szavaznak. Ha van egy kritikus tömeg a jobboldalon – most mindegy, hogy ez két frakcióban vagy egy tömbben –, azt már nem lehet figyelmen kívül hagyni. Ezért fontos, hogy a saját tagállamában minden konzervatív erő minél jobban szerepeljen. Ezt a kritikus tömeget kell összehozni a Parlamentben. Hogy a Néppárt átfordítható-e? Az majd kiderül, attól is függ, hogy a Néppártból kiket választanak újra.
Terjed egy pletyka, amit otthon Ujhelyi István is terjeszt: hogy a Magyar Pétertől származó, ügyészséggel kapcsolatos hangfelvétel miatt már feloldott kohéziós forrásokat megint blokkolná a Bizottság. Ugyanezt beszélik a Lázár János-féle építésügyi törvényről. Több-e ez folyosói pletykánál? Látnak-e arra utaló jeleket, hogy tényleg visszavenné a decemberben nagy kínnal feloldott pénzeket a Bizottság?
Mikor azt mondom, hogy nagy a tét és nagyok a veszélyek, akkor ezeket is értem alatta.
No nem azért, mintha Magyar Péter tényező lenne,
hanem mert a magyar baloldal itteni politikusai – ebben a Momentumosok meg a DK-sok járnak az élen – az ügyeket nem otthon szeretnék megoldani, hanem kijönnek árulkodni Brüsszelbe, mint az óvodások. Tőlük származnak a hazugságok, amelyek alapján Magyarországba idekint belerúgnak. Ezt azért nem tekintem politikai mesterműnek. Spanyolországban sem egyszerű a helyzet, ott a baloldal vezette kormány éppen szétveri az országot, meg amnesztiát ad olyanoknak, akik a spanyol törvények alapján bűncselekményt követtek el. Bár a spanyol jobboldali ellenzék ezt nem nézi jó szemmel és szóvá is teszi, addig sosem mennének el, hogy jogosan hazájuknak járó uniós források visszatartására uszítsa az uniós intézményeket.
Mert nem akarnak rosszat a saját országuknak, állampolgárainak, akiket a forrásmegvonás érint. Nekünk viszont olyan ellenzékünk van, akiknek semmi nem drága, szívesen kivéreztetnék az országot saját céljaik elérése érdekében. Képesek voltak addig is elmenni, hogy az EP – baloldali többségének kezdeményezésére – bíróság elé citálja a Bizottságot. Ezzel azonban csak azt érték el, hogy a Bizottság kénytelen volt felfedni lapjait: be kellett ismernie, hogy a jelenlegi magyar kormány alapos és eredményes tárgyalásainak eredményéppen nincs már ok a mondvacsinált korlátozások fenntartására. Ez jól mutatja a hozzánk való viszonyulást: a velünk kapcsolatos hazugságok és alaptalan rágalmak sora végtelen. A folyamatos próbálkozásaik pedig mindig kudarccal járnak, már ők is kezdik unni saját magukat, az állandó Magyarország-gyalázást. Ebben a ciklusban már nem lesz változás. De azért mindent meg fogunk tenni,
hogy a következő ciklusban egy minél erősebb és szélesebb jobboldali együttműködéssel a józan ész is visszatérhessen,
és a Magyarországgal szemben ellenséges balliberális és zöld erők már ne uralhassák a házat.