(A nyitóképen: Manfred Weber; fotó: Odd Andersen / AFP)
Németország fontolgatja a sorkatonaság visszaállítását, az egyik cél, hogy a Bundeswehr képes legyen háborút vívni – szólt a hír a minap. Felmerül a kérdés, hogy eddig mi volt a célja a német hadseregnek, ha nem az, hogy tudjon háborút vívni. Az ötlet az orosz–ukrán konfliktus miatt merült fel a népszerűségét egyre jobban elvesztő kormányzatban. A németek a saját ötleteiket megint egész Európára kötelezőként kezelik: Manfred Weber, az Európai Néppárt német frakcióvezetője az egész EU-ban kötelező katonai szolgálatot akar, és szerinte szükség van európai atomfegyverre. Számos európai ország egyre inkább bevonódik a háborúba.
Az igazságos háborúról szóló keresztény elmélet Szent Ágostonig megy vissza, és a huszadik század végén olyan liberális szerzők fogalmazták újra, mint Michael Walzer, a 21. században pedig olyan keresztény szerzők, mint Nigel Biggar anglikán pap.
Szent Ágoston valójában csak említi az igazságos háborúkat az Isten városáról-ban, de nem nagyon fejti ki, mikor igazságos egy háború. Meglehetősen pesszimista módon úgy fogalmaz: „az ellenség igazságtalansága rákényszeríti a bölcset az igazságos háborúra”. Később, a középkor és az újkor folyamán aztán egyre jobban kibontották az igazságos háború elméletét.
Legújabban azonban az elmélet legfontosabb képviselőjének, a katolikus egyháznak a vezetői II. János Pál és Ferenc pápa személyében kétségeiket fejezték ki azzal szemben, hogy az atomfegyverek korában lehetséges igazságos háború. Szerintük nem. A felvetés érthető, ám kérdés, hogy akkor már az sem igazságos-e, ha a fegyveresen megtámadott fél fegyveresen védekezik. A pápáknak vannak keresztény szövetségeseik, nemcsak az idealisták, hanem a realisták között is. Reinhold Niebuhr, a 20. századi realista politikaelmélet amerikai nagy szerzője, aki Szent Ágostonra alapozott, érdekes módon túlságosan idealistának tartotta az igazságos háború elméletét.