Megszólalt a belga miniszterelnök: Elfogadhatatlan, ami ma történt, a brüsszeli polgármester akciója alkotmányellenes
Kemény szavakkal ítélte el a brüsszeli eseményeket Alexander De Croo.
Amikor az engedélyezés árulkodóbb, mint a betiltás volt – Brüsszel a NatCon konferencia kapcsán szépen bemutatta, mit gondol azoknak az alapvető emberi jogairól, akik el mernek térni a balliberális fősodortól.
Nyitókép: SIMON WOHLFAHRT / AFP
***
Sokan elégedetten dőltek hátra akkor, amikor Alexander de Croo belga miniszterelnök elfogadhatatlannak és alkotmányellenesnek nyilvánította a Nemzeti Konzervativizmus Konferencia (NatCon) betiltását, s nem sokkal ezután a Belgium legfelsőbb közigazgatási ügyekkel foglalkozó bírósága is döntést hozott az ügyben, hogy nem tiltható be a rendezvény –: lám, lám, a belga jogállam erős, a belga jogállam korrigál.
Ezt is ajánljuk a témában
Kemény szavakkal ítélte el a brüsszeli eseményeket Alexander De Croo.
Holott a jelek szerint éppen ez volt az a lépés, ami a leginkább elárulta a belga jogállam valódi természetét, miután több polgármester és több bírói fórum is elutasította az MCC keresetét.
Hogy miért is? Haladjunk sorban.
Először is lássuk, mi történt: a szervező Mathias Corvinus Collegium (MCC) természetesen jóval az esemény előtt helyszínt keresett a rendezvénynek.
Az eseményen, amit Yoram Hazony izraeli filozófus kezdeményezésére rendeznek, magas rangú politikai vezetők jelentek meg, Orbán Viktor magyar miniszterelnök volt a főszónok, de többek között Mateusz Morawiecki volt lengyel kormányfő, Suella Braveman volt brit belügyminiszter és Nigel Farage korábbi EP-képviselő is felszólalt. A helyszínre emellett mintegy ötszáz vendéget is vártak.
Nem bízták a véletlenre a dolgot, a népszerű Concert Noble nevű szállodában foglaltak helyet a rendezvénynek. A helyszín azonban Philippe Close, Brüsszel szocialista polgármestere nyomására végül elutasította az MCC-t, azonban itt még nem volt írásos megállapodás.
A második kiszemelt helyszín a Sofitel hotel volt. Itt már szerződés is született, az MCC pedig már fizetett is a helyszínért. Miután Etterbeek liberális polgármesterének nyomására a Sofitel visszamondta a rendezvényt, és vis maiorra hivatkozott, átvéve a balliberális érvelést abban, hogy a NatCon kapcsán elképzelhető, hogy zavargások törnének ki. Itt egyébként az MCC perelt is, de ez a bíróság elutasította, közölve: szerintük a hely részéről felmerült a biztonsági kockázat.
Végül a harmadik helyszín, a Claridge rendezvényterme volt az, ahol az ominózus rendőrségi jelenetek lezajlottak. Itt a polgármester már nem csak a helyszínre gyakorolt nyomást, de
konkrét határozatot is hozott arról, hogy az éppen kezdődő rendezvényt be kell rekeszteni.
Beleolvastunk a polgármesteri határozatba is. A dokumentum arra hivatkozik, hogy a rendezvény „provokatív és diszkriminatív”, a „nemzeti szuverenitás” védelmére való fókuszálás pedig „euroszkeptikus” hozzáállást jelent, ami „kétségtelenül heves reakciókhoz, sőt a közrend, különösen a biztonság, a köznyugalom és a béke jelentős megzavarásához vezethet”, ráadásul a terrorelhárítás sem tanácsolja a rendezvény megtartását. A határozat emellett gyakorlatilag olyan, mint amilyeneket a tetszőleges diktatúrák szoktak hozni háború idején: nem csak a konkrét rendezvény betiltásáról rendelkezik a megadott időpontban.
Még arról is határoz, hogy „Saint-Josse-ten-Noode önkormányzatának területén az eseményhez kapcsolódó személyek, résztvevők, szervezők vagy ellenzők bármilyen összejövetele tilos.”
A két elsőfokú bírói fórum – az is, amely helybenhagyta a Sofitel vis maior-hivatkozását, és az is, amely elutasította az MCC polgármesteri határozat ellen hozott kifogásait – mindebben a gyakorlatban semmi kivetnivalót nem talált.
Ezzel a határozattal kapcsolatban az MCC délután 2 órakor két bíróságon is kifogással élt; ezek közül az elsőfokú bíróság elutasította a keresetet még aznap délután. Időközben a konferencia folytatódhatott, bár sok vendég kívül rekedt, miután a rendőrök nem voltak hajlandóak beengedni őket a helyszínre.
Ezt is ajánljuk a témában
A karhatalom már senkit nem enged be a rendezvényre, aki pedig elhagyja a helyszínt, nem térhet vissza.
Közben azonban dagadni kezdett a botrány, az úgymond európai közösség is felkapta a fejét erre a kirekesztő gyakorlatra. Rendezvényt betiltani politikai alapon? Ráadásul az érintett polgármestereknek még annyi taktikai érzékük is volt, hogy el is büszkélkedtek azzal, hogy karhatalmi erőkkel belefojtották valakikbe a szót a szabadság úgymond európai fővárosának vezetőiként.
A nemzetközi közvélemény is az esemény felé fordult.
A brit miniszterelnök szóvivője a Brüsszelből érkező híreket „rendkívül zavarba ejtőknek” nevezte, hozzátéve, az ilyen lépések „ártanak a szólásszabadságnak és a demokráciának”.
Giorgia Meloni olasz miniszterelnök „teljes szolidaritásáról” biztosította a konferencia résztvevőit; s felkérte Alexander De Croo belga miniszterelnököt, hogy járjon utána a történteknek.
Ezt is ajánljuk a témában
Teljes szolidaritásomat fejezem ki az indokolatlan visszaélés minden áldozatának – fogalmazott.
Még az esemény ádáz kritikusai is közös közleményben álltak ki az ellehetetlenítés ellen.
Ezt is ajánljuk a témában
A közleményt 35 szervezet képviselői írták alá.
Köztük kapcsolt a belga miniszterelnök is, ekkor született meg a cikk elején idézett állásfoglalása:
„Ami ma a Claridge-ben történt, elfogadhatatlan. Az önkormányzati autonómia demokráciánk egyik sarokköve, de soha nem írhatja felül a belga alkotmányt, amely 1830 óta garantálja a szólás és a békés gyülekezés szabadságát. A politikai gyűlések betiltása alkotmányellenes, pont”.
Ezek után került sor arra, ami valószínűleg nem kimondottan napi gyakorlat Belgiumban: este tíz órakor viharos sürgősséggel és jogászok szerint teljesen életszerűtlen módon összeült a Belgium legfelsőbb közigazgatási ügyekkel foglalkozó bírósága, és már hajnali 4 órakor sokoldalas bírói döntést közöltek. Ebben aztán – hogy, hogy nem – a korábbi két bírói fórummal teljesen ellentétes döntésre jutottak.
Jelesül – teljes összhangban a miniszterelnöki dörgedelemmel – teljesen korrekt módon és megalapozottsággal igazat az MCC-nek, és tiltották meg a rendezvény megtiltását, dörgedelmes indoklásban sorolva a jogellenes kifogásokat, amikkel be akarták rekeszteni a rendezvényt, beleértve, hogy a helyi döntéshozók hogyan gyakoroltak nyomást a helyszínekre, hogy mindezt politikai alapon tették, és hogy a terrorelhárítás (OCAD) is csak közepes szintűnek ítélte meg a fenyegetettséget, és így tovább.
Hogy a belga jogállam ezek szerint úgy működik, hogy a miniszterelnöki állásfoglalás nyomán születnek ítéletek?
Természetesen ilyesmire semmiféle bizonyíték nincsen, de az események sorrendisége után az emberben mégis marad egy kellemetlen kérdőjel.
Ugyancsak érdekes apróság annak kapcsán, hogy voltaképpen itt jóval kevesebbeket érdekel bármiféle jogállamiság, mint a politikai szimpátiagyűjtés, hogy a betiltás számos baloldali és liberális kritikusa nem azt nehezményezte, hogy maga a tiltás megtörtént, hanem hogy „öngúlt rúgtak”, illetve „feleslegesen magas labdát adtak a jobboldalnak”.
Ezt is ajánljuk a témában
A brüsszeli városvezetés több muníciót adott az európai jobboldalnak, mint amiről két hónappal a választások előtt álmodni mertek volna – írja a Politico.
A NatCon konferencián történtek kapcsán megkerestük a Magyar Helsinki Bizottságot, a TASZ-t és az Amnesty International Magyarországot is. Kíváncsiak voltunk mindhárom jogvédő civilszervezet véleményére, és azután is érdeklődtünk, hogy mindennek milyen jogi következményei lehetnek.
„A sajtóban csak közvetett és ellentmondásos információk jelentek meg arról, hogy pontosan mi és miért történt. Még az sem világos, hogy a belga rendőrség berekesztette-e a rendezvényt, vagy csak korlátozta a bejutást. Sokféle oka lehet a korlátozásnak, például biztonsági vagy tűzvédelmi okok, amelyekre előzetesen nem lehetett készülni, mert a rendezvény helyszíne csak az utolsó pillanatban véglegesedett” – írta megkeresésünkre a TASZ Sajtó.
Majd leszögezték, hogy „az viszont biztos, hogy a rendezvényekkel kapcsolatban nincs helye tartalmi alapú korlátozásnak: a politikai egyet nem értés nem indokolhat hatósági fellépést, a tiltakozás nem járhat az alapjogok korlátozásával”.
Hozzáfűzték, hogy „az is biztos, hogy egy esetleges ellentüntetés nem lehet indoka a rendezvény korlátozásának, mert a rendőrségnek éppen az a dolga, Belgiumban is, Magyarországon is, hogy biztosítsa a békés gyülekezés és a szólás szabadságának gyakorlását”.
„Amíg a rendezvény résztvevői nem válnak erőszakossá, addig a rendőrségnek biztosítási kötelezettsége van, és a közbiztonsági kockázatokat a rendőrségnek megfelelő erőkkel és eszközökkel csökkentenie kell, ami” – hangsúlyozta a jogvédő szervezet válaszában.
Megkeresésünkre a Magyar Helsinki Bizottság is reagált. Válaszukat – kérésüknek megfelelően – változtatások nélkül közöljük.
„A National Conservatism konferencia adminisztratív eszközökkel történt megakadályozását a szólásszabadság elfogadhatatlan csorbításának, politikai véleményen alapuló diszkriminációnak tartjuk. Éppen ezért örömmel láttuk, hogy az ügyben hasonló véleményt fogalmazott meg Belgium liberális miniszterelnöke, valamint hogy a belga Államtanács gyors döntésének köszönhetően a konferencia megtartása elől elhárultak az akadályok.
Úgy gondoljuk, ez jól mutatja egy működő liberális demokrácia és a magyarországi illiberális rendszer közötti alapvető különbséget is. Nálunk ugyanis nem szólalt meg a miniszterelnök és nem biztosított gyors korrekciót a jogvédelmi intézményrendszer, amikor például 2017 decemberében a fideszes önkormányzat hivatalos nyilatkozatba is foglalt nyomására egy ingatlantulajdonos elállt attól, hogy galériáját bérbe adja a liberális értékeket valló Emberség Erejével Alapítványnak, amikor 2023 júniusában a Carson Coma együttes koncertjét váratlanul lemondta a brüsszeli Liszt Ferenc Intézet, miután a zenekar közzétett egy kormánykritikus videóklipet, vagy amikor 2024 januárjában az Orbán Viktor-paródiáiról ismert Somogyi András humoristát nem engedték fellépni a kiskőrösi művelődési központban”.
Az Amnesty International Magyarországtól ugyanakkor nem kaptunk visszajelzést.