„Az Európai Parlament egyedülálló lehetőséget kapott arra, hogy megmutassa, mennyit is ér a szava”. Orbán Viktor magyar miniszterelnök és Vlagyimir Putyin orosz elnök év eleji pekingi találkozójára reagálva megelőzheti a tervezett magyar elnökségét – hívta fel a figyelmet Jaap Hoeksma az Observernek írt véleménycikkében.
Hoeksma kijelentette, hogy „bár az Európai Parlament jogi eszközei korlátozottak az Európai Tanács belső eljárásainak befolyásolására”, majd felvázolt egy lehetséges stratégiát „a cél elérésére”. Hangsúlyozta: „a 2024 júniusi európai parlamenti választások előestéjén
a parlamentnek meg kell mutatnia, hogy harapni is tud”.
Ezután azzal folytatta, hogy „a politika kézikönyvének egyik első leckéje, hogy a politikusoknak nem szabad túlzásba esniük”.
„Az úgynevezett akadályozó stratégiák mindaddig hatékonyak lehetnek,
amíg végrehajtóik tiszteletben tartják a játékszabályokat.
Lehet, hogy bosszantják vagy felbosszantják kollégáikat, de nem lehet őket kirúgni. Ha azonban egyszer átlépik a határt, a játék elrontóinak bélyegezhetik őket”.
Majd kijelentette, hogy „ezen a ponton emlékeztetni kell arra, hogy Magyarország 2004. május 1-jén önként csatlakozott az EU-hoz”.
Magyarország önként csatlakozott a Lisszaboni Szerződéshez
Hoeksma azzal folytatta, hogy Magyarország 2007-ben önkéntesen írta alá a Lisszaboni Szerződést, amely az Uniót az államok és a polgárok értékközpontú szervezetévé alakította át.
Lisszabon óta a tagállamoknak a demokrácia és a jogállamiság hasonló kritériumainak kell megfelelniük.
(...) Nyilvánvaló, hogy ez a konstrukció csak azokra a területekre vonatkozik, amelyek esetében a tagállamok beleegyeztek abba, hogy a szuverenitást átadják az Uniónak, a külügyre nem. A Lisszaboni Szerződés pedig továbbra is tiszteletben tartja vétójogukat” – fűzte hozzá a szerző.
Hoeksma felidézte, hogy „Orbán Viktort az októberi EU-csúcson a Putyinnal való pekingi találkozója miatt megrovásban részesítve Emmanuel Macron francia elnök szépen összefoglalta a jelenlegi helyzetet, amikor azt mondta magyar kollégájának, hogy bár országa szuverenitást élvez a külügyek terén, nem szabad veszélyeztetnie az uniós politikát a nemzeti érdekek érvényesítése érdekében.
Az Unió belső felépítése teljesen más”
– olvasható a véleménycikkben.