A röpködő békegalamb hete
Nem tudjuk, hogy egyáltalán létezik-e tényleges, konkrét magyar javaslat a tűzszünetre.
Teljesen összezavarta az európai politikát.
Orbán Viktor múlt csütörtöki stratégiai kávészünete után forrongani kezdett az európai közélet: az ukrán csatlakozási tárgyalások megkezdésével kapcsolatos zsákutcából úgy jött ki az EU-s kormányfők tanácsa, hogy Orbán a terem elhagyásával jelezte: nem kívánja felvállalni a 26 többi uniós vezető által erőltetett döntést.
Aznap este a döntés teljesen precedens nélkülinek tűnt, s az Európai Tanács elnöke,
Charles Michel apparátusának még magyarázkodnia is kellett, hogy egyáltalán legális volt-e 26 tagállamnak meghozni egy egyhangúságot igénylő döntést.
Az európai sajtónak frissiben csak egy, távoli előkép jutott eszébe: Angela Merkel elfogultság miatti tartózkodása Ursula von der Leyen 2019-es bizottsági elnöki megválasztásakor. Az a döntés ugyanakkor nem igényelt egyhangúságot, így a párhuzam kissé sántított.
A helyzet ugyanakkor az európai politikában nem példa nélküli – Orbán múlt csütörtökön egészen közel ment a legendás francia elnök, Charles de Gaulle tábornok által gyakorolt „üres székek politikájához”. De Gaulle vezetésével franciaország 1965. július elsejétól 1966. január 30-áig nem vett részt az Európai Gazdasági Közösség minisztertanácsainak döntésében, mivel
Franciaország számára elfogadhatatlannak gondolta az összes többi akkori tagállam – Németország, Olaszország és a Benelux államok – által erőltetett reformjavaslatot.
A reform igen negatívan érintette Franciaországot, amely Európa legfejlettebb és legnagyobb mezőgazdasági termelőjeként a közös európai agrárpolitika legnagyobb nyertese volt akkor is, ahogyan ma is az. A többi tagállam azt szerette volna, hogy a közös agrárpolitikát, amelyet addig GDP-arányos tagállami befizetésekből finanszíroztak (azaz lényegében Franciaországnak fizettek a többiek), a továbbiakban a vámbevételekből fizessék, melyeket az EGK teljesen magához vont volna. Emellett egy nyolcéves átmeneti időszakot követően kivonták volna az agrárpolitikát az EGK egyhangú döntéseket igénylő területei közül, s minősített többséggel alakítható politikává tették volna. Ezzel gyakorlatilag megkerülték volna Franciaországo6et, amely a 17 tagú EGK-tanácsban 4 mandátummal bírt – épp nem eléggel ahhoz, hogy egyedül megakadályozzon egy minősített többséggel meghozandó döntést.
Az üres székek politikájának – melynek idején az EGK Tanácsa gyakorlatilag határozatképtelen volt – az 1966-os luxemburgi kompromisszum vetett véget.
Ez a jogi kötőerővel nem bíró dokumentum azt mondja ki, hogy a miniszterek tanácsának a minősített többséggel meghozandó döntésekben is törekednie kell az egyhangúságra.
Amennyiben pedig egy tagállam közelebbről nem definiált „nagyon fontos érdekekre” hivatkozva nem kíván elfogadni egy minősített többséggel meghozható döntést, nem lehet egyszerűen csak leszavazni.
A luxemburgi kompromisszum, amit Charles de Gaulle egykor az üres székek politikájával elért, máig velünk él. Ez az a dokumentum, amire hivatkozva Magyarország és Lengyelország törvénytelennek tartotta a migrációs paktumnak idén a belügyminiszteri tanácsban minősített többséggel elfogadott változatát. De Gaulle különutas politikáját – épp úgy, ahogyan most Orbánét – tehát minimálkompromisszum zárta le.