Drámai a helyzet a lengyelek és az ukránok között
Sajtóhírek szerint Kijev nagyon nem örül a lengyelek akciójának.
Sokan tíz napja vesztegelnek a lengyel-ukrán határon, miközben fogytán az élelmük. Ráadásul a Lengyelországban ragadt kamionok egy része humanitárius segélyt vinne a háborúban álló országba.
Mintegy háromezer ukrán teherautó vesztegel a lengyel-ukrán határ lengyel oldalán lengyel fuvarozók tiltakozása miatt, közölték vasárnap éjjel az ukrán hatóságok. A teheautók zöme üzemanyagot és humanitárius segélyt szállítana.
Ismert: a lengyel kamionosok a hónap elején kezdtek tiltakozni három határátkelőhelyen azt követelve, hogy a kormány határozottabban lépjen fel az ukrán fuvarozókkal szemben, és akadályozza meg a külföldi versenytársak térnyerését.
Ezt is ajánljuk a témában
Sajtóhírek szerint Kijev nagyon nem örül a lengyelek akciójának.
A fennakadás jelentős hatással van a kereskedelemre; az Ukrajnából származó élelmiszer-szállítmányok november első felében 2,7%-kal csökkentek a lengyel határon a sztrájk okozta nehézségek miatt. De emellett a határon ragadt kamionosok is mostoha körülmények közé kényszerültek: Olekszandr Kubrakov ukrán miniszterelnök-helyettes szerint vannak, akik tíz napja vesztegelnek valamelyik átkelőnél, és már alig van ételük, vizük és üzemanyaguk. Elmondása szerint Jahodinnál 30, Rava-Ruszkánál 10, Krakovecnél pedig 16 kilométeres sor torlódott fel a határ lengyel oldalán.
Szerhij Derkacs ukrán miniszterhelyettes állítása szerint üzemanyag és humanitárius segély is vesztegel a határon, ezek átengedését pedig biztosítani kellene.
A kialakult helyzetnek azonban még nem látszik a vége: a két kormány még nem tudott megállapodni semmiben, emellett a PAP lengyel hírügynökség szerint a hét elején újabb határátkelőt – méghozzá a legforgalmasabbat – is lezárhatják a lengyel sofőrök Medyka és Sehinyi között.
Az ukrán hatóságok szerint havonta 40-50 ezer teherautó lép át Lengyelországból Ukrajnába, ami a kétszerese az orosz támadás előtti mennyiségnek, de az elzárt átkelőkön jelenleg óránként csak pár jármű tud átjutni.
Bár Varsó az ukránok egyik legnagyobb támogatója az oroszok elleni háborúban, mégsem ez az első konfliktus a két ország között: nyáron a gabonavita képezte sokáig feszültség forrását a közép-európai országok és Ukrajna között.
Ezt is ajánljuk a témában
Az elmúlt hetek ukrán gabonaválsága, amely során öt ország tiltotta meg az olcsó ukrán gabona behozatalát, rávilágított arra, hogy az EU nem áll készen, hogy tagországgá fogadja Ukrajnát. A másik oldalon állíthatjuk azt is: Ukrajna messze nincs abban az állapotban, hogy az EU tagjává váljon.
Nyitókép: MTI/EPA-PAP/Darek Delmanowicz