Írta: Somkuti Bálint biztonságpolitikai szakértő (MCC Geopolitikai Műhely)
Az angol Storm Shadow (Viharárnyék) rakéták után Ukrajna szeretné a német Taurus (Bika) nevű alacsony észlelhetőségű cirkáló rakétákat is megkapni. A hírek szerint azért, mert a német-svéd rakéta hatótávolsága nagyobb, mint az angol-franciáé.
Egy igen jellemző megnyilvánulásban Dmitro Kuleba ukrán külügyminiszter német kollégájával, Annalena Baerbockkal folytatott tárgyalásai után a közös sajtótájékoztatón kifakadt:
„Nem értem, miért húzzák az időt. Úgyis oda fogják adni.”
Erre a német diplomácia furcsa kijelentéseiről elhíresült vezetője csak annyit válaszolt: „Mint minden szállításunk esetében, most is minden kérdést előre tisztázni kell”.
De miért is zajlott le a pengeváltás a két vezető között? Az angol-francia fejlesztésű Storm Shadow-nál akár harmadával nagyobb hatótávolságú Taurus cirkálórakéta szállítása Ukrajnának sokáig egyfajta tabu volt, és még szóba sem került. A háború előrehaladtával azonban, ahogy a harckocsik átadása, ez is egyre inkább kész ténynek tűnik. Egyedül az időpont és a mennyiség a kérdés.
Mit tud a „Bika”? A kialakításában, méretében, súlyában és képességeiben a Storm Shadow-ra nagyon hasonlító eszköz egyedül meghajtásában tér el brit-francia társától. Mindkettő valamivel másfél tonna alatti súlyú, öt méter hosszúságú,
sebességük pedig éppen hangsebesség alatti, 1100-1200 km/óra.
Robbanófejük is hasonló méretű, valamivel 500 kilogramm alatti.
De mint mindig, az ördög most is a részletekben lakozik. A Wikipédián a Storm Shadow-nál még 550 (!) kilométeres hatótávolságot írnak, a többi forrásban már „csak” 250-400 kilométert. Hírek szerint – elkerülendő az eszkalációt – Ukrajna a kisebb, 250 kilométeres hatótávú változatot kapta Nagy-Britanniától. De a poklok lakója máshol is felüti szarvas fejét. A Taurus nagyobb hatótávolságot lehetővé tevő, egyébként amerikai gyártmányú turbofan hajtóműve 500 és 1000 km/h sebességtartományban a leghatékonyabb. Ezért élhetünk a gyanúperrel, hogy a megadott 0,95 Mach a maximális elérhető sebesség, mint versenytársa esetében. Tartósan éppúgy 700-850 kilométer/órás sebességgel halad, mint a hasonló hajtóművel felszerelt utasszállító gépek. Viszont, ha Nagy-Britannia nem adta a nagyobb hatótávolságú változatot, akkor miért pont Németország akarná tovább feszíteni a húrt?