Eastman Fogászati Kórház. Egy impozáns, hat emeletes art-deco „palota” a brüsszeli Leopold parkban, a Solvay könyvtár és épületegyüttes – és nem mellesleg az európai negyed mellett. Ebben a palotában foglal helyet az a múzeum és állandó kiállítás, amellyel az Európai Parlament újra akarja írni a történelmet.
Itt van az Európai Történelem Háza.
A Ház még 2017-ben nyitotta meg kapuit, tíz év felújítási és előkészítési munkálatok után – meg az után, hogy a projekt kezdeti költségei több mint 90 százalékkal nőttek, 58 millió fontról 112,5 millió fontra. A Ház ötletét még 2007-ben vetette fel Hans-Gert Pöttering, az Európai Parlament akkori elnöke. Pöttering a beiktatási beszédében megfogalmazta, hogy „a nemzeti múzeumokban az európai történelmet szinte mindig tisztán nemzeti szempontból mutatják be. Szeretnék javaslatot tenni a történelem és a jövő számára egy olyan helyszínre, ahol az európai eszme fogalma tovább gyarapodhat. Szeretném javasolni az ’Európai Történelem Háza’ megalapítását. Ez ne egy száraz, unalmas múzeum legyen, hanem egy olyan hely, ahol közösen ápoljuk az európai történelem emlékét és az európai egyesítés munkáját, és amely ugyanakkor az európai identitás számára is rendelkezésre áll, hogy az Európai Unió jelenlegi és jövőbeli polgárai tovább alakíthassák azt. Egy ilyen ’Európai Történelem Házát’ az európai intézmények székhelyén kellene létrehozni”.
Az Európai Történelem Háza Pöttering javaslatához hű lett. Talán túlságosan is. Úgy próbálja az európai egyesítést ápolni, hogy létrehoz egy egységes, páneurópai történelmi kánont, amelyből csak a legfontosabb marad ki:
az EU-t alkotó tagállamok tényleges múltja és jelene.
Európa mítosza
A kiállítás az európaiak ázsiai örökségének kidomborításával kezd: „Hol kezdődik és meddig tart Európa? Európát ősidők óta különálló egységként írják le, melyet kulturális és történelmi folyamatok alakítottak ki – földrajzi értelemben azonban Európa és Ázsia egy földrész” – írják, majd Európé mítoszán keresztül folytatják az örökség hangsúlyozását: „Európét, a mitikus föníciai – mai Libanon – hercegnőjét elrabolja Zeusz, görög isten, aki egy fehér bika formájában jelenik meg neki. Miután beleszeret a lány szépségébe, Kréta szigetére viszi. […] Az Európa-mítosz középpontjában az Európa népei és a távoli országok népei közötti ősi – jó és rossz – kapcsolatok valóságossága áll. Az, hogy Európa valójában egy nyugat-ázsiai mitológiai hercegnőről kapta a nevét, e kapcsolatokról tanúskodik.”