Elutasított szakértelem és némi woke – borítékolható volt a Titanic-látogató tengeralattjáró tragédiája?

2023. június 22. 13:15

A biztonsági szabályok teljes körű figyelmen kívül hagyása mellett a woke-ideológia is szerepet játszhatott a Titán eltűnésében.

2023. június 22. 13:15
null

Ahogy portálunk is beszámolt róla, vasárnap nyoma veszett annak a merülőhajónak, amellyel turistákat szállítottak a Titanic roncsához. A fedélzeten öten utaztak: Shahzada Dawood pakisztáni üzletember és fia, Suleman Dawood; Hamish Harding brit üzletember, pilóta és űrturista; Paul-Henri Nargeolet francia búvár és Titanic-szakértő; valamint Stockton Rush, a merülőhajó üzemeltetőjének, az OceanGate Expeditions vállalatnak az alapító-vezérigazgatója.

A hajót és utasait sajnos azóta sem találják, annak ellenére sem, hogy már

több ország parti őrsége és számos mélytengeri munkákra szakosodott vállalat nyújt segítséget a kutatásban,

amely a hírek szerint egyre kevesebb eséllyel kecsegtet sikerrel. (A fejleményekről természetesen folyamatosan beszámolunk.)

Figyelmen kívül hagyott katasztrofális hibák

Az OceanGate-ről a merülőhajó eltűnése óta viszont számos olyan hír látott napvilágot, amelyek arról árulkodnak: szinte borítékolható volt, hogy előbb-utóbb bekövetkezik a tragédia. A vállalat egyik korábbi tengeri műveletekért felelős igazgatója, David Lochridge már 2018-ban megkongatta a vészharangot.

A Lochridge által elkészített jelentés arról árulkodik, hogy a vállalat tudatosan hagyta figyelmen kívül a legalapvetőbb biztonsági szabályokat. A szakember többek között azt szorgalmazta, hogy az OceanGate vesse alá a Titan nevű merülőhajót egy független szakmai tanúsításnak.

Lochridge arra is felhívta a figyelmet, hogy a merülőhajó ablaka mindössze 1300 méteres mélységig volt tanúsítva, holott a Titanic roncsa mintegy 4000 mélyen fekszik. Az OceanGate akkor úgy reagált Lochridge kritikáira, hogy

Egyébként a kötelező tanúsításra vonatkozó szabályokat úgy játszotta ki a vállalat, hogy a merülőhajót nemzetközi vizeken használták. Az OceanGate végül menesztette Lochriget, sőt még be is perelték mondván, megszegte a szerződésében foglaltakat, amikor a „vállalat bizalmas információit megosztotta a hatóságokkal”. A cég tagadta Lochridge minden állítását.

Viszont nem csak Lochrdige fogalmazott meg aggodalmakat a merülőhajóval és a vállalattal kapcsolatban. A Tengertechnológiai Társaság (MTS) 38 tagja közös levelet fogalmazott meg a vállalat vezérigazgatójának, Stockton Rushnak 2018-ban. Az MTS a levelet végül nem hozta nyilvánosságra, ennek ellenére gyorsan eljutott Rushhoz. A szakemberek a levélben arról írtak, hogy a Titan fejlesztését „katasztrofális” hibák jellemzik, valamint arra figyelmeztették a vállalatot, hogy ennek „súlyos következményei lehetnek az iparág minden szereplőjére nézve”.

Azt is hozzátették, „legalábbis félrevezető” az OceanGate marketingje, mivel azt állítja, hogy a Titan megfelel a DNV kockázatértékelő cég biztonsági szabványainak, holott az OceanGate egyáltalán nem tervezte tanúsíttatni a tengeralattjáróját.

Azóta kiderült: a Titan még a legalapvetőbb biztonsági felszerelésekkel sem volt felszerelve. Walt Hendrick, az amerikai hadsereg búvárokat kiképző programjának korábbi biztonsági koordinátora a Daily Beastnek elmondta: a Titánon nincs olyan jeladó, ami jelzést küldhetne a parti őrségnek, amely alapján megtalálhatnák. Hozzátette, elvileg a merülőhajónak megvan a saját képessége ahhoz, hogy felszínre emelkedjen, vészhelyzetben is, de a rendszerei könnyen tönkremehetnek, ha technikai probléma merül fel.

Voltak rossz előjelek

A Titan problémáiról beszélt annak egyik korábbi utasa is, Mike Reiss forgatókönyvíró, aki négy 10 órás merülésen vett részt az OceanGate-tel, köztük egyet a Titanicnál. Az ABC Newsnak elmondta, a tengeralattjáró minden merülés során elvesztette a kapcsolatot a felszíni hajóval.

Arról is beszámolt, hogy

GPS nélkül kellett megtalálniuk a Titanicot.

Reiss elmondta, hogy aláírt egy olyan lemondó nyilatkozatot, amelynek már az első oldalán háromszor említik a halálesetet bekövetkezésének eshetőségét. Hozzátette, a merülőhajó meglehetősen primitív felépítésű, és „csak két propeller hajtja kívülről".

Az ABC Newsnak nyilatkozott Chris Brown marketingmágnás is, aki eredetileg úgy tervezte, hogy részt vesz a vasárnapi merülésen, de biztonsági aggályai miatt végül visszalépett. Megjegyezte, hogy az ilyen esetekben „fontos végiggondolni az összes kockázatot".

Szakértelem helyett inspiráció és sokszínűség

Stockton Rush a vállalat vezérigazgatója meglehetősen sajátos elveket vallott nemcsak a biztonsági szabályok betartásáról, de a vállalat vezetésről is. Rush egy korábbi interjújában azt magyarázta, hogy

Amikor elkezdtem az üzletet, az iparág régi ismerői azt mondták nekem, hogy őrült vagyok, és még mindig ezt mondják – részben azért, mert azt mondtam, hogy tapasztalatlan pilótákat fogok tengeralattjáróba ültetni – és azt gondolták, hogy őrült vagyok” – mondta Rush, akit cikkünk megjelenésekor még kerestek a hajójával együtt.

A 61 éves férfi azzal folytatta, hogy az iparágban túlnyomórészt jellemzően haditengerészet múlttal rendelkező ötvenes éveikben járó fehér fickók vannak. „Azt akartam, hogy a csapatunk fiatalabb legyen, hogy inspiráló legyen” – fogalmazott. „Ezért tényleg igyekeztünk nagyon intelligens, motivált, fiatalabb embereket bevonni a munkába, mert teljesen új dolgokat csinálunk” – tette hozzá.

Az OceanGate vezérigazgatója azt is elmondta, hogy – szerinte –

– mondta Rush, mielőtt arról beszélt, hogy a sokszínűséget előtérbe helyezte. „És azt is szerettük volna, hogy a csapatunkban sokféle háttérrel rendelkező emberek legyenek” – mondta.

***

 

Nyitókép: Ocean Gate / Handout / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP

Összesen 168 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Box Hill
2024. szeptember 19. 18:46
Azt nem mondták, hogy az ötéves tervet teljesíteni kell Sztálin születésnapjára?
kujon
2023. június 23. 11:21
Közben meg már olyanokat olvasni, hogy találtak roncsdarabokat a kis ufóból, úgyhogy valszeg vége mindennek és mindenkinek odalent.Vagyis a sok mentési költség még ráadásul potyára is ment.
kujon
2023. június 22. 23:45
Ráadásul ilyen névvel, a Titannal járni merülgetni a Titanichoz...bazz, a név kötelez, a sors ugyanaz.
kujon
2023. június 22. 22:57
Egy se normális aki oda lemegy, önként, turistaként ilyen sz@r, életveszélyes helyekre, egy koporsóban.Nem is engedélyeznék semmi ilyesmit.Remélem, kiszámlázzák ezeket a brutális mentési költségeket a milliárdosok cégeinek.Azért mert ők látni szeretnék a roncsot egy üvegablakon keresztül, mindenki álljon vigyázzba és mentse őket napokon keresztül, pénzt nem kímélve. És ebbe az a legdurvább, hogy kábé én is ugyanazt látom, egy üvegablakon keresztül (monitor), mint amit ők, kis túlzással.Vagyis őket is meg lehetne vezetni azzal, ha a kis karika ablak egy monitor lenne, amin vetítenek egy korábban felvett filmet...És ezért kifizetni egy kisebb afrikai ország éves költségvetését. Áááh.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!