Ahogy portálunk is beszámolt róla, vasárnap nyoma veszett annak a merülőhajónak, amellyel turistákat szállítottak a Titanic roncsához. A fedélzeten öten utaztak: Shahzada Dawood pakisztáni üzletember és fia, Suleman Dawood; Hamish Harding brit üzletember, pilóta és űrturista; Paul-Henri Nargeolet francia búvár és Titanic-szakértő; valamint Stockton Rush, a merülőhajó üzemeltetőjének, az OceanGate Expeditions vállalatnak az alapító-vezérigazgatója.
A hajót és utasait sajnos azóta sem találják, annak ellenére sem, hogy már
több ország parti őrsége és számos mélytengeri munkákra szakosodott vállalat nyújt segítséget a kutatásban,
amely a hírek szerint egyre kevesebb eséllyel kecsegtet sikerrel. (A fejleményekről természetesen folyamatosan beszámolunk.)
Figyelmen kívül hagyott katasztrofális hibák
Az OceanGate-ről a merülőhajó eltűnése óta viszont számos olyan hír látott napvilágot, amelyek arról árulkodnak: szinte borítékolható volt, hogy előbb-utóbb bekövetkezik a tragédia. A vállalat egyik korábbi tengeri műveletekért felelős igazgatója, David Lochridge már 2018-ban megkongatta a vészharangot.
A Lochridge által elkészített jelentés arról árulkodik, hogy a vállalat tudatosan hagyta figyelmen kívül a legalapvetőbb biztonsági szabályokat. A szakember többek között azt szorgalmazta, hogy az OceanGate vesse alá a Titan nevű merülőhajót egy független szakmai tanúsításnak.
Lochridge arra is felhívta a figyelmet, hogy a merülőhajó ablaka mindössze 1300 méteres mélységig volt tanúsítva, holott a Titanic roncsa mintegy 4000 mélyen fekszik. Az OceanGate akkor úgy reagált Lochridge kritikáira, hogy
a Titan tanúsítása akár évekbe is telhet, ez pedig „akadályozza a gyors innovációt”.
Egyébként a kötelező tanúsításra vonatkozó szabályokat úgy játszotta ki a vállalat, hogy a merülőhajót nemzetközi vizeken használták. Az OceanGate végül menesztette Lochriget, sőt még be is perelték mondván, megszegte a szerződésében foglaltakat, amikor a „vállalat bizalmas információit megosztotta a hatóságokkal”. A cég tagadta Lochridge minden állítását.
Viszont nem csak Lochrdige fogalmazott meg aggodalmakat a merülőhajóval és a vállalattal kapcsolatban. A Tengertechnológiai Társaság (MTS) 38 tagja közös levelet fogalmazott meg a vállalat vezérigazgatójának, Stockton Rushnak 2018-ban. Az MTS a levelet végül nem hozta nyilvánosságra, ennek ellenére gyorsan eljutott Rushhoz. A szakemberek a levélben arról írtak, hogy a Titan fejlesztését „katasztrofális” hibák jellemzik, valamint arra figyelmeztették a vállalatot, hogy ennek „súlyos következményei lehetnek az iparág minden szereplőjére nézve”.