Sötét nap: tizenhárom éve történt a szmolenszki légikatasztrófa

2023. április 11. 09:13

A katasztrófában meghalt Lech Kaczyński és felesége, valamint 96 ember – köztük a legmagasabb lengyel állami hatóságok képviselői.

2023. április 11. 09:13
null

2010. április 10-én történt a XXI. századi Lengyelország egyik, talán legmegrázóbb katasztrófája. Egy TU-154M repülőgép, fedélzetén a Lengyel Köztársaság elnökével, Lech Kaczyńskival és feleségével, Maria Kaczyńskával, Varsóból Szmolenszkbe indult. A delegáció a katyńi lengyel katonai temetőben vett volna részt az ott elkövetett mészárlás 70. évfordulója alkalmából. A fedélzeten 96 ember volt, köztük a legmagasabb állami hatóságok képviselői, társadalmi körök és az egyházak képviselői, a hadsereg parancsnokai és a repülőgép legénysége.

A légi katasztrófát, ami a landolás során következett be a Szmolenszk melletti repülőtéren, senki sem élte túl.

Orosz merénylet

A lengyel kormány vizsgálóbizottságot hozott létre a tragédia kivizsgálására. A testület vezetője éppen egy éve ilyenkor, 2022. áprilisában úgy fogalmazott: a katasztrófa „az orosz fél jogtalan beavatkozásának” eredménye volt.

Oroszország állt a csaknem száz ember, köztük Lech Kaczyński volt lengyel elnök halálát okozó 2010-es szmolenszki légi katasztrófa mögött

– állapította meg a bizottság.

A jelentésük szerint a repülőgépen karbantartáskor robbanószerkezetet helyezhettek el, amelyet 2010. április 10-én működésbe is léptettek, amikor a lengyel államfő, a felesége, illetve 94 további személy, köztük magas rangú kormányzati és katonai vezetők utaztak a fedélzeten.

Korábban lengyel és orosz szakértők két jelentést is kiadtak, amelyekben egyöntetűen arra jutottak, hogy emberi hiba okozta a balesetet a rossz időjárási körülmények közepette. Az ugyanakkor gyanús, hogy Oroszország nem volt hajlandó átadni a roncsokat a vizsgálat céljából.

Nyitókép: Artur Widak / Anadolu Agency / AFP

Összesen 27 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
NullaSalus
2023. április 11. 20:39
"az orosz fél jogtalan beavatkozásának" Úgy tudom, hogy Kaczynski utasította a pilótát a leszállásra a rossz időjárási viszonyok ellenére, mert késésben voltak. Sajnálatos eset.
kiss.istvan770
2023. április 11. 18:08
Még mindig az álhír és rémhírterjesztés! Landoláskor a pilótafülkében tartózkodott Lech Kaczynski egyik samesze, a rossz időjárási körülményeken kívűl ő is zavarta a pilótákat. Régi nemzetközi előírás, hogy felszálláskor és leszálláskor még légikísérők sem tartózkodhatnak a pilótafülkében! De a nagyemberek mániája, hogy nekik mindent szabad.
Akitlosz
2023. április 11. 16:38
A Mandiner már megint kavarni akar, az igazságot meg leszarja. :-( A baleset ki lett vizsgálva, az oroszok felelőssége zéró. Nézzük a tényeket! A szmolenszki repülőtér orosz katonai repülőtér, így a repülést segítő polgári rendszerekben nem szerepel. Az orosz katonai repülés nyelve az orosz, a repülőgépen csak a kapitány beszélt oroszul, így a szokásostól eltérően neki kellett kommunikálnia az orosz katonai légi irányítással, ami elvonta a figyelmét más tevékenységektől. Az orosz légi irányítás tájékoztatta a lengyel gépet, hogy Szmolenszknél köd van, leszállás nem lehetséges, de a lengyel gép ezt nem hitte el, maga akart erről meggyőződni. Az elnöki különgépek katonai gépek, csinálnak, amit akarnak, semmilyen légi irányítás nem parancsol nekik, csak kérhet, de a döntés a gépé. A pilótafülkében szabályellenesen egy elnök embere tartózkodott extra nyomást helyezve a személyzetre a szmolenszki leszállás érdekében. A döntés végső soron a kapitányi, de a kapitány volt az első tiszt ezen a gépen akkor, amikor korábban a korábbi kapitány Tbiliszi helyett Bakuban szállt le biztonsági okokból. Ami után az elnök kirúgatta a kapitányt és akkor lett előléptetve kapitánnyá a gép balesetkori kapitánya, aki így nem merte felülbírálni az elnök kérését. Mivel a repülőtér nem szerepel a leszállást segítő rendszerekben, ezért az alacsony magasságot jelző riasztás bekapcsolt, ami idegesítette, zavarta a személyzetet, ezért kikapcsolták. Csakhogy ez kikapcsolta a navigációs alapú magasságmérő rendszert is, így már csak egy működő magasságmérő rendszer maradt a gépen, amely radar alapú. Szmolenszk megközelítési útvonala egy völgy felett vezet, amelynél a már csak az egyetlen üzemelő, radar alapú magasságmérő rendszer nagyobb, biztonságos magasságot jelzett. De miután átért a gép a völgy felett hirtelen elfogyott a magasság és a repülőgép a fáknak ütközött. Hát ezért zuhant le a gép. A lengyelek annyi sok szabályt és eljárást szegtek meg, hogy annak nem lehetett más következménye, csak ez. Az orosz légi irányítás korrekten és szabályosan járt el, többet nem tehetett. A Mandiner meg csak egy provokátor kattintásvadász. :-(
sersem4
2023. április 11. 11:00
Amerika érdekét keresztezte volna egy lengyel-orosz közeledés. Akkor már futott az Ukrajna projekt is. Ez is csak egy mellék szála az oroszok ellen már jóval korábban megtervezett háborúnak. Pont illik a logikai sorba, így, visszatekintve.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!