Két számmal leírható a teljes EU-s gazdaság: egyik tragikusabb, mint a másik
Elszomorító gazdasági elemzést közölt a Telegraph.
Az Egyesült Államok és Kína közötti kötélhúzás vesztese újra az Európai Unió lehet, amennyiben Brüsszel nem cselekszik időben.
Az EU-ban 2030-ig közel 50 lítium-ion akkumulátorgyárat terveznek építeni. Ezek jelentős részét viszont veszélybe sodorhatja az Egyesült Államok új, „infláció csökkentő” törvénye, amely legalább 150 milliárd dollárnyi (több mint ötezer milliárd forintnyi) támogatást tervez nyújtani az amerikai, illetve az odatelepülő más nyugati cégeknek, hogy ellensúlyozza Kína dominanciáját az elektromos járművek gyártásának területén – derül ki a Transport & Environment (T&E) nevű európai környezetvédelmi szervezet elemzéséből.
A szervezet kiemeli, hogy
mivel mind a szakképzett munkaerő, mind a szükséges tőke, valamint az alapanyagok is szűkösen állnak rendelkezésre.
T&E elemzésében megvizsgálta az európai projektek érettségét, finanszírozását, az engedélyezési eljárásaikat, valamint az Egyesült Államokhoz fűződő kapcsolatukat. A szervezet megállapítása szerint
A T&E szerint amennyiben nem történik valamilyen beavatkozás, ezeknek a projekteknek a kivitelezése csúszhat vagy egyáltalán nem valósulhat meg, esetleg csökkentett formában fejezik be a fejlesztéseket.
A környezetvédők szerint, hogy ezt Brüsszel elkerülje, az Európai Uniónak meg kell teremtenie a projektek biztonságos beruházási környezetét, prioritásként kell kezelnie akkumulátorgyártáshoz szükséges értékláncokat, például diverzifikálnia kell az alapanyag-forrásokat, valamint előtérbe kell helyeznie az újrafeldolgozási projekteket.
Emellett csökkentenie kell a projekteket érintő bürokráciát, egyszerűsítenie kell az engedélyezési eljárásokat, de természetesen olyan formában, hogy az ne veszélyeztesse az eddigi környezetvédelmi biztosítékokat – teszi hozzá a szervezet.
Továbbá adókedvezményeket, valamint egyéb ösztönzőket kellene biztosítani, hogy megfelelő finanszírozásokhoz jussnak a beruházók.
Nyitókép: Moritz Frankenberg / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP