Ez a sokmátrixú külpolitika többek között arra is alkalmas volt, hogy jól összezavarja a szomszédokat, akik közül sokan azt gondolták és gondolják, hogy a Thanik valójában árulók, akik az ördöggel kokettálnak. Ezen az sem segített sokat, hogy Doha aktívan beleavatkozott a 2011-es bahreini felkelésekbe, amit persze nem olyan nehéz a gyűlöletes, egykori megszálló szomszéd elleni bosszúhadjáratként értékelni.
Öt évvel ezelőtt, 2017 nyarán a szomszéd hatalmak azzal „hálálták meg” Doha külpolitikai aktivizmusát, hogy – Egyiptommal és egy sor másik muszlim országgal közösen –
minden diplomáciai és gazdasági kapcsolatot megszakítottak vele
arra hivatkozva, hogy szerintük Katar szélsőséges csoportokat támogat.
A felvetés nyilvánvaló cinizmusán – a térségbeli országok között alighanem könnyebb olyat mutatni, ahol az úgynevezett queer miniszterek vannak többségben a kabinetben, mint ahol nem kvaterkázik a kormány radikális csoportosulásokkal – túl egyébként az akció mérlege is megmosolyogtató: a szaúdiak amerikai és kuvaiti (!) közvetítéssel tavaly év elején lényegében visszavonulót fújtak az ügyben, amihez a legtöbb másik blokádoló fél is csatlakozott. (Tegyük hozzá: a Hasogdzsi-ügy után Rijádnak volt is oka törleszkednie Washingtonhoz, amibe a jelek szerint a Dohával való „béke-béke-barátság-mi-volt-ez-a-szamárság” is belefért.)
A manőverrel a „pokoli szomszédoknak” hosszabb távon egyébként azt sikerült elérnie, hogy Katar még szorosabbra fűzte az együttműködését Iránnal és Törökországgal, aminél az ő szempontjukból kevésbé kívánatos végkifejletet gyakorlatilag elképzelni sem nagyon lehet.
De hogyan lehetnek a Thanik ilyen ügyesek a külpolitikában? Hogyan alakíthatja a regionális hatalmak árnyékában létező aprócska Katar ilyen ügyesen az öböl-menti térség erőviszonyait? A következő részből kiderül.
Folytatjuk!
A nyitóképen: Doha látképe. Fotó: Mariana SUAREZ / AFP