Nemzetközi mozgásterünk sose volt ilyen tágas, mint az előttünk álló időszakban
...illetve jó esély mutatkozik a háború lezárására, az új gazdaságpolitika pedig komoly növekedést és béremelkedést fog hozni az előttünk álló esztendőben.
A hivatalos nyomozásról nincs érdemi információ, azonban egy magáncég a felvételeket látva erre a következtetésre jutott.
Két, azonosítójel nélküli hajó látható a műholdas adatokon, melyeket az Északi Áramlat gázvezeték szeptemberi rongálása idején készítettek. Mint ismert, szeptember 26-án történtek robbanások az Északi Áramlat 1 és az Északi Áramlat 2 balti-tengeri vezetékein, aminek következtében 40 ezer tonna metán szabadult ki.
A dán és a svéd hivatalok is nyomoznak az ügyben, hogy kiderítsék, ki és mi felelős a vezetékek 50 méteres szakaszát elpusztító detonációért. A két vizsgálatról egyelőre nem érkeznek információk, azonban a Wired talált egy amerikai céget, mely megvizsgálta a műholdas adatokat.
Csak annyit tudunk megerősíteni, hogy robbantás áll a háttérben”
– közölték korábban a skandináv országok hatóságai.
A SpaceKnow magáncég szerint két sötét hajót lehet látni a robbanás közvetlen közelében, a merénylet több négyzetkilométeres körzetében az akció előtti hetekben 25 hajó haladt el, azok közül 23 hajón ment az automatikus azonosítórendszer, az AIS transzpondere.
Ennek az eszköznek a segítségével lehet látni az érintett hajó pontos helyét, nevét, irányát és egyéb adatait, ez a berendezés szolgál arra, hogy elkerülhetőek legyenek az ütközések. Szakértők szerint, amelyik hajón nincs az AIS bekapcsolva, felmerül a tiltott tevékenység gyanúja, például az illegális halászat vagy csempészet.
Több mint három tucat algoritmusunk van a katonai eszközök felismerésére”
– jelezte Jerry Javornicky, a SpaceKnow vezetője, aki a műholdak SAR-radarjain találta a furcsa, jelöletlen hajókat.
Megállapították, hogy az egyik hajó 95, a másik 130 méter hosszú volt, Javornicky szerint legalább egyiküknek közel volt a merénylethez.
Nyitókép: svéd partiőrség/AFP