Árvíz: átélhető, remek sorozat dolgozza fel Lengyelország félmúltját
2022. október 19. 18:01
Millenniumi árvízként is emlegetik az újkori Lengyelország talán legsúlyosabb természeti katasztrófáját. Az 1997 júliusában történt eseményeket alapul véve újabb irigylésre méltó fikciós sorozattal álltak elő a lengyelek: a sorozat miliőjében és figuráiban mi, magyarok is magunkra ismerhetünk.
2022. október 19. 18:01
p
3
0
16
Mentés
Írta: Kéri Gáspár
Megint az történik, hogy irigykedem a lengyelekre. Egyrészt
úgy tudnak sorozatot csinálni, ahogy mi nem,
és egyelőre sajnos áthidalhatatlan ez a szakadék – az okokat hosszan lehetne sorolni, de most nem ez a célunk.
Másrészt irigylésre méltó az a folyamatos múltfeldolgozás is, ahogy 20. századi történelmükhöz, főként a háború utáni évtizedekhez nyúlnak. Az Árvíz című sorozathoz már a félmúlt, az 1997-es nagy közép-európai árvíz adja a keretet, amikor a heves nyári esőzések következtében az Odera és a Morva, valamint mellékfolyóik egy része kiléptek medrükből, majd jelentős német, cseh és lengyel területeket, köztük Szilézia történelmi központját, Wroclawot is elöntötték. Arról a városról van szó – a néhai Breslauban, azaz Boroszlóban járunk –, amelynek német múltját a háború után igyekeztek teljesen eltörölni.
Mindeközben 1997-ben a Jaruzelski-korszak átvedlett figurái még legalább annyira meghatározzák az új időket, mint a szabad világ csetlő-botló figurái. Ám a lengyel büszkeség és az Európába araszolgatás nehézségei is
kísértetiesen hasonló helyzeteket idéznek, mint a korabeli Magyarországon;
a vidék és a város atavisztikus ellentétéről nem is beszélve. A szériának még az a határozott képessége is megvan, hogy hasonló zsánerű mozgóképes alkotások hiányában számos ponton saját magunk 20. századi közép-európaiságára is ráismerjünk.
Az Árvíz előzetese
A sorozatot rendezőként az a Jan Holoubek jegyzi, aki pályáját operatőrként kezdte, rendezőként pedig már két figyelemre méltó krimisorozatot csinált a Netflix számára: a Mocsárt és folytatását, a Mocsár 1997-et. Míg előbbi a nyolcvanas évek Lengyelországáról, utóbbi már az új időket idéző átmeneti világról fest plasztikus korrajzot a 20. század legvége Közép-Európájában. Sőt az árvíz pusztítása utáni újrakezdés atmoszférája meghatározó hátteret ad a folytatásnak, már-már előtanulmányként szolgálva Holoubek mostani rendezéséhez.
Az idén októberben a Netflixen debütáló Árvíz ugyanakkor nem krimi, nem is katasztrófafilm – bár hiteles látványelemekkel operáló világa kifejezetten meggyőző –,
hanem egy olyan dráma, melyben emberi sorsok függnek jó és rossz, sőt dilettáns döntésektől.
Eközben nem csak az aktuálpolitika kavarja az állóvizet, de a történelem kollektív traumái is folyamatosan felszínre törnek. Wroclawot és az Odera folyót ugyanis nem lehet néhány gondolattal körülírva elhelyezni a térképen. A folyó az elmúlt ezer évben soha nem volt határfolyó, azt az 1945-ös potsdami konferencia tette azzá, amikor Lengyelországot mintegy kétszáz kilométerrel nyugatra tolták. Maga Wroclaw sem volt soha tisztán lengyel város, inkább vegyes kultúrájú, amit az utóbbi évszázadokban a német történelem dominált Szilézia szívében. A helyzetet persze nem teszi egyértelművé, hogy a középkorban a lengyel Piast-ház uralkodott itt, mielőtt Csehországhoz került volna a terület; de volt a Magyar Királyság zálogbortoka is Hunyadi Mátyás idején, majd lett a Habsburgoké, végül Lengyelország felosztása után a németeké egészen 1945-ig. Az ezt követő teljes lakosságcsere óta beszélhetünk csak lengyel városról, ahol a múlt árnyai folyamatosan előtörnek, és erre hol finoman, hol egészen direkt módon tesz utalásokat maga a sorozat is.
A történet jelenidejét ugyanakkor legmarkánsabban a szocializmus időszakának lassan málladozó öröksége és a kilencvenes évekre elnyert szabadság különös elegye határozza meg,
s ez az állapot igazi déjà vu-ként tör rá a magyar nézőkre.
Legalábbis azokra, akik éltek vagy éppen eszméltek a kilencvenes években, bár a fiatalabb generációk is bőven kapnak sorvezetőt mostani kelet-közép-európai identitásunk megértéséhez.
A sokfőszereplős történet középpontjában a hidrológus Jasmina (Agnieszka Zulewska) áll, aki Hollandiából visszatérve végez kutatásokat az Odera árterületén. Ő az, aki felhívja a figyelmet a közelgő veszélyre, ám sem nőként, sem a Nyugatról hazatérő szakemberként nem veszik komolyan a helyi politika és közigazgatás uralta férfiak. A múltból átvedlett arcok és az új világ figurái úgy vonzzák, de inkább taszítják egymást nagy egymásra utaltságukban, mint a mágnes két eltérő pólusa.
Ám jelképerejű az is, hogy az árvíz elleni védekezéshez kizárólag hatvanas évekbeli térképek állnak rendelkezésre. A történet másik kulcsfigurája Jakub Marczak (Tomasz Schuchardt), aki a helyi politika országos rangra jó eséllyel törekvő figurájaként anarchista punkként kezdte valamikor a Jaruzelski-érában. Bizonytalankodásai és meghasonlásai, a kritikus helyzetekben ugyanakkor nem hajló gerince igazi drámai figurává emeli, ráadásul mint közben kiderül, a múltból gyengéd szálak fűzik Jasminához.
A sorozat harmadik meghatározó szereplője, Andrzej Rebacz (Ireneusz Czop) története beavat minket abba a jellegzetes vidék-város ellentétbe, amit nem csak mi hurcolunk magunkkal hosszú generációk óta, de a lengyelek is sajátjuknak tekintik hasonlóképpen erős agrárius, valamint gyenge polgári hagyományaik okán. A Németországban élő Andrzej kórházban fekvő apja vidéki otthonát tartja éppen karban, amikor egyik napról a másikra azoknak a tiltakozó falusiaknak az élén találja magát, akik megakadályozzák, hogy Wroclawot megvédve éppen az ő otthonaikra eresszék rá az áradatot a gát felrobbantásával.
A három ember sorsa összetalálkozik a történetben,
és talán pont a privát, de legfőképpen a családi szál a leggyengébb láncszeme a sorozatnak, ám az alkotók és a nézők legnagyobb szerencséjére ez a hiátus sem képes az opusz kvalitásait romba dönteni, de még csak különösebben gyengíteni sem.
A millenniumi árvíz történetének ugyanis kellőképpen erős forgatókönyv az alapja, amit hárman is jegyeznek. Bartlomiej Kaczmarek operatőri munkája kifogástalan, sőt a lengyel film legjobb hagyományait is felfedezni véljük benne. A látványvilág egésze egyszerre hozza hitelesen – és legfőképpen nem az arcunkba tolva – a kilencvenes évek tárgykultúráját, és egy árvíz sújtotta város apokaliptikus hangulatát.
Az 1997-es katasztrófa és az azt követő összefogás sajátos identitást adott Wroclawnak, miközben a környező falvak lakossága az árvíz és a hatóságok feletti győzelemként ünnepelte a gátak megvédését.
Az Árvíz méltó emléket állít Lengyelország második világháború utáni legnagyobb tragédiájának,
melyben ötvenhatan meghaltak és negyvenezer ember vesztette el az otthonát.
A sorozat kvalitásai pedig arra is felhívják a figyelmet, hogy a lengyelek – immár nem először – úgy tudják filmnyelvi tradícióikból építkezve saját történeteiket elbeszélni, hogy azok a világ bármely pontján könnyedén befogadóra találnak.
Árvíz (Wielka woda), 2022.
A hatrészes lengyel sorozat a Netflix kínálatban érhető el.
Kerényi Grácia az egyetlen, aki elszánt hitének köszönhetően öt politikai rendszeren át szolgálhatta a magyar–lengyel testvériség ügyét. Nizalowski Attila írása.
XIV. Leó megjegyezte, sokan Jézust kizárólag „karizmatikus vezetőként vagy szuperemberként” tartják számon még a megkereszteltek között is, ami tényleges ateizmusnak felel meg.
Mit tehet ebben a helyzetben az erdélyi magyarokat évtizedek óta támogató Orbán Viktor és a magyar kormány?
p
0
0
4
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 16 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Agnieszka
2022. október 20. 10:07
Négyszer nagyobb, népesebb ország. A kommunizmusuk is más vágányon mozgott. 68-ban igénybe vettek egy olyan vágányt, amire akkor nem jutott figyelem és mindenki jól járt vele.
A különbség felfogásához elég a Wajda és a Jancsó életművét összehasonlítani.
Elképesztően gyenge a cikk boroszlói része.
Boroszló 1945 előtt teljesen német város volt, kevesebb, mint 1%-nyi lengyellel, az egyik legfontosabb német egyetemmel, zenei, kulturális élettel. A második világháború után a mai Ukrajna területéről telepítették be az előzött németek helyét. A németeknek még a temetőit is felszámolták. A raclawicai körképet Ilyvóból (Lembergből) idehozták a második világháború után. A város főtere a gótikus városházával, nemcsak a világ egyik legnagyobb, de az egyik legszebb tere.
A Netflix valami elképzelhetetlen volumenű reklámkampányt indított az előfizetők elpárolgásának megállítására: az utóbbi napokban minden portálon ilyen-olyan netflixes műsorok dicshimnuszai kerültek a címlapokra.