A 27 uniós tagállam közül öt viszont nem ismeri el Koszovót
önálló államként: Szlovákia, Románia, Spanyolország, Görögország és Ciprus máig nem tették meg ezt a lépést (mint ahogy Oroszország, Kína, India, Brazília és Szerbia sem).
Éppen ezért az Európai Unió felelőssége sem megkerülhető – már csak azért sem, mert a távlatok szintjén Koszovó uniós tagsága is napirenden van. Ez olyannyira így van, hogy a Deutsche Welle júniusban például arról cikkezett, hogy Koszovó még idén benyújthatja uniós csatlakozási kérelmét.
Az Európai Unió felelősségvállalásáról adott tanúbizonyságot akkor, amikor 2013-ban az EU közvetítésével megkötötték a Brüsszeli megállapodást. Ez nemcsak a rendőrségi és bírósági rendszer egységesítéséről szólt; a koszovói szerbek és Pristina között is érdemen javult a kapcsolat.
Szerbia uniós tagjelöltként tehát nehéz helyzetben van. Úgy kell megoldást találnia a koszovói helyzetre, hogy közben
lényegében egyetlen kézenfekvő lehetőséggel számolhat: a szecesszióval, vagyis Koszovó egyoldalú elszakadásával.
Koszovó és Szerbia esetében jelenleg a békét az garantálja, hogy a nemzetközi közösség a NATO útján korlátozza Szerbia ellenőrzését az elszakadni kívánó, ráadásul uniós tagságra aspiráló Koszovó területe felett. Részben ezért is könnyen lehet, hogy Szerbia csak úgy válhat az EU tagállamává, ha államterületéről részben lemond.
A Koszovót el nem ismerő uniós tagállamok saját kisebbségeiktől tartanak
Annak okai, hogy Koszovó államisága máig rendezetlenek legalább annyira keresendőek a politika, mint a nemzetközi jog területén.
Spanyolország azért vonakodik elismerni Koszovót önálló államként, mert attól tart, hogy egy ilyen lépés saját államterületén belül katalizálna hasonló tendenciákat (például Katalóniában). Emlékezetes
Mariano Rajoy korábbi spanyol miniszterelnök 2018-as nyilatkozata, amelyben „elfogadhatatlannak” tartotta, hogy Koszovó is képviseltethette magát
” tartotta, hogy Koszovó is képviseltethette magátaz EU és a nyugat-balkáni országok közötti csúcson Szófiában.
Ciprus és Görögország azonos álláspontot képvisel: tekintettel arra, hogy Törökország is igényt tart Észak-Ciprusra (ezt a területet Észak-ciprusi Török Köztársaságnak nevezik), Koszovó egyelőre tabunak számít. Megjegyzendő, hogy Görögország engedékenyebbnek tűnik: Athén nem hivatalos diplomáciai képviseletet alapított Pristinában, emellett a görög vezetés többször is nyomatékosította, hogy a Koszovó és Szerbia közötti megállapodás mindkét fél uniós csatlakozása szempontjából kulcsfontosságú.
Szlovákia és Románia a területükön élő magyarság miatt aggódnak.
A szlovák parlament nevében 2008-ban, a koszovói függetlenség kikiáltásakor a külügyi bizottság elnöke szólalt meg. Ebben az időszakban Boris Zala úgy fogalmazott, hogy egy egyoldalú politikai nyilatkozatról van szó, amely „veszélyes precedenst” teremthet Európa-szerte: „szeparatista tendenciákat” biztathat az etnikai kisebbségek körében, hogy a koszovói útra lépjenek. Azóta Szlovákia hivatalos álláspontja enyhült: északi szomszédunk hivatalos képviseletet hozott létre Pristinában.
Romániában a pártok megosztottak Koszovót illetően. 2008. február 18-án, a román parlament 357 nem, 27 igen szavazat mellett elutasította Koszovó elismerését. A Romániai Magyar Demokratikus Szövetségen kívül egyik politikai párt sem támogatja a koszovói törekvéseket. Éppen ezért Bukarest mindössze egy összekötő irodát üzemeltet Pristinában. Az Oxford Egyetem egyik tanulmányában a kérdést illetően úgy fogalmaznak, hogy
a két fél között „szinte nem is létezik” politikai csatorna.
” politikai csatorna.Ez a szerzők szerint mindaddig így lesz, amíg Romániában pártokon átívelő konszenzus nem születik a kérdésben.
Megjegyzendő, hogy Románia esetében nemcsak a magyar kérdés hátráltató tényező: Transznisztria ügye eleve megosztó, ráadásul az orosz-ukrán háború miatt még égetőbbé kezd válni (miközben az ott élő népesség árgus szemekkel figyel minden hasonló, precedensértékű fejleményt).
Koszovó államisága elvileg nem függ más tagállamok elismerésétől, de…
Az 1933. évi montevideói egyezmény elfogadása óta a nemzetközi jog egységes a tekintetben, hogy az államiság szempontjából más államok elismerő nyilatkozata nem perdöntő. Ez azt jelenti, hogy az államiságnak objektív kritériumai vannak: az államterület, a lakosság és a kormányzat léte.
Ettől függetlenül természetesen az államelismerés jelentős előrelépést jelent a nemzetközi kapcsolatok területén. Különösen amiatt, mert onnantól kezdve, hogy az elismerő fél megtette ezt a gesztust, köteles betartani az elismert állammal szemben a nemzetközi jog valamennyi normáját (pl. diplomáciai mentesség biztosítása, az integritás tiszteletben tartása, stb.).
Koszovó esetében azonban az államelismerés mégis kiemelt jelentőséggel bír.
Ha Románia, Szlovákia, Spanyolország, Görögország, Ciprus és Szerbia megteszi ezt a lépést, a formális akadályok elhárulnak attól, hogy Koszovó is valamikor uniós tagállam legyen.
Az Európai Unió pedig egy szuverén államok közös hatáskörgyakorlásán alapuló nemzetközi szervezet. Így hát meglehetősen groteszk helyzetet teremtene, ha egy EU-n kívüli ország úgy tartózkodna Koszovó elismerésétől, hogy közben az Európai Unió egészével nemzetközi kapcsolatokat ápol.
Nyitókép: nyári határhelyzet, előtérben koszovói különleges rendőri erőkkel, háttérben gyülekező szerbekkel (ARMEND NIMANI / AFP)