A Gazprom orosz állami gázipari vállalat szeretné visszakapni az Északi Áramlat 1 gázvezeték megjavított turbináját, ám fontosnak tarja annak jogi megerősítését, hogy a berendezés nem áll szankciók alatt, az uniós szóbeli biztosítékok ebben az esetben nem elegendőek – mondta Dmitrij Peszkov orosz elnöki szóvivő csütörtökön újságíróknak.
A Gazprom szerdán azt közölte, hogy a vezetékhez szükséges hajtómű Oroszországba szállítása jelenleg lehetetlen Kanada, az EU és az Egyesült Királyság szankciói, valamint a Siemens szerződéses kötelezettségeinek megszegése miatt. A Kreml szóvivőjétől kérdezték, vajon ez azt jelenti-e, hogy az orosz gázipari vállalat nem hajlandó átvenni a berendezést.
„Nem, a Gazprom nagyon szeretné megkapni ezt a turbinát.
De nem a Gazprom vetette ki a szankciókat”
– válaszolta Peszkov.
„Ebben az esetben a Gazprom számára fontos, hogy jogi dokumentumokat kapjon, amelyek kimondják, hogy ezt a turbinát nem szankcionálták. A szavak ebben az esetben egyáltalán nem elegendőek” – tette hozzá.
Eltérő lehet az EU és az Egyesült Királyság álláspontja
A szóvivő szerint eltérő lehet például az EU és az Egyesült Királyság álláspontja. Rámutatott, hogy a turbinát a német Siemens brit leányvállalata szervizeli, brit törvények szerint, brit joghatóság alatt.
„Tehát természetesen ebben az esetben a Gazpromot és hazánkat sújtó szankciók miatt a Gazpromnak be kell biztosítania magát és a tulajdonát. Mert ez a turbina a Gazprom tulajdona” – mondta Peszkov.
Mint ismert, a Telegram-csatornáján a Gazprom csütörtökön ismételten azt állította, hogy az Oroszország ellen bevezetett szankciók akadályozzák a gázturbina visszaszállítását a portovajai kompresszorállomásra. A cég közleményében rámutatott, hogy a hatómű a kanadai szankciók miatt és a Gazprom beleegyezése nélkül Oroszország helyett Németországba került a kanadai javítást követően, ami nem felel meg a szerződés feltételeinek. A kanadai hatóságok a Siemens Energy Canada Limited számára - amely nem szerződő fél - dokumentumokat állítottak ki a turbina exportjára, aminek semmi köze a hatályos karbantartási szerződéshez.