Garibaldi utasította Nino Bixiót, hogy száz emberrel vonuljon Brontéba, és vessen véget a garázdálkodásnak.
Bixio nem teketóriázott, hanem ötven parasztot agyonlövetett Bronte főterén,
a nagybirtokosok nagy megelégedésére. Így végződött a brontei felkelés, így történt – ahogyan utóbb az olasz szocialista és kommunista történetírás interpretálta –, hogy a nagybirtokrendszer fönnmaradt Délen.
A brontei ötven hozzátartozói nem énekeltek olyan szép nótákat Garibaldiról, mint a magyar zsellérek, akik távolról várták az olasz vezért, Kossuth oldalán! Garibaldi ugyan elvben elfogadta a földosztás gondolatát, de neki is figyelembe kellett vennie a kőkemény realitásokat: ha maga ellen hergeli a nemességet, akkor nem tudja megnyerni őket a nápolyi uralom lerázására.
Az 1860-as években, immár Garibaldi közéletből való távozása után, nagyszabású banditaháború bontakozott ki Dél-Itáliában. A Bourbon-párti parasztok vágyakoztak a „saját király” után, gyűlölték a piemonti hivatalnokokat („Farkasok falják föl gyermekeinket, az igazi farkas a piemonti”, ahogyan egy nápolyi dal szólt), az élet minden területén a „piemontizálást”. Az 1793-as vendée-i és breton királypárti mozgalmaira emlékeztető, bár azoknál szervezetlenebb paraszti ellenállást gyakran brutálisan fojtotta el az olasz hadsereg.
A piemontiak banditának nevezték az ellenállókat, és sok zsivány valóban harcolt az új hatalom ellen, amely szervezettebb és erőszakosabb volt, mint a régi.
A banditák, köztük nők, válogatás nélkül kínozták és gyilkolták meg a piemonti uralom támogatóit.
Délen a Bourbon-párti reakció, azaz, ahogyan a liberálisok nevezték, a „fekete rém” és a 19. század végén megjelenő új mumus, a „vörös rém”, azaz a szocializmus között volt egy metszet: mindkettő, bár más-más jelszóval, indulatot fejezett ki a gyarmatosító Észak iránt, és mindkettő a liberális kapitalizmusban találta meg az ideológiai ellenséget.
Garibaldi a „fekete” tábornak azért volt ellenszenves, mert elűzte a törvényes királyt, és segített a nép nyakára ültetni egy másikat, egy idegent, míg a „vörös” tábor tisztelte Garibaldit, de úgy vélte, hogy eszméi nem valósultak meg, az elitek elsikkasztották a szociális forradalmat.
Az 1970-es években az olasz baloldal sajátos történelemszemlélete nyomot hagyott a Risorgimento megítélésén Délen. Kezdetét vette a deheroizálás, amely, bár árnyalta a Risorgimento mítoszát, de átesett a ló túloldalára, és egy „fekete mítoszt” alakított ki. Ebben az új nézőpontban Dél-Itália elfoglalása nem nemzeti egység volt, hanem a Dél tragédiája, a garibaldisták nem hősök, hanem kalandorok és az északi kapitalizmus hasznos idiótái, a brigantaggio Bourbon-pártisága nem valódi érzés, hanem hamis tudat az északi megszállás öntudatlan reakciójaként,
és nem nemzeti egység született, hanem a Dél belső gyarmatosítás áldozata lett.
Az 1972-es Bronte című film volt mozgóképen lenyomata ennek a deheroizáló történelemszemléletnek.
A délolasz szeparatizmus ma is létezik, bár Magyarországon inkább a szeparatizmus északi változatát ismerjük. Mai napig vannak, akik visszavárják a Bourbon-királyt, és szemükben Garibaldi nem hős, hanem hódító. 1993-ban Újbourbon Mozgalom alakult, amely a royalizmus mellett széles körű kulturális önrendelkezést követelt az egykorvolt „nápolyi nemzet” részére.
Megfigyelhető a nacionalizmus sajátos természete: az egyik nemzeti mozgalom győzelme létrehoz a vesztesekből egy másikat, és utólagosan egy közös történelmi trauma (ti. a vereség, idegen hódítás) révén egy nemzeti érzés konstruálódik. Az újbourbonistáknak meggyőződése, hogy Észak mindig elszívta a Dél életerejét, a nyersanyagokat és a munkaerőt. Ami azért ironikus, mert az 1970-es években az északi, szélsőségesen Dél-ellenes Északi Liga éppen a Délt vádolta azzal, hogy visszafogja az ország fejlődését. Egy ízben Umbero Bossi, a minden déliben maffiózót és semmittevőt látó politikus nemes egyszerűséggel „seggfejnek” nevezte Garibaldit, amiért az északiak nyakára hozta a déli kérdést.
A Garibaldi-emlékezet körüli vita arra figyelmeztet, hogy
egy ország történelmi hőseinek megítélése sem fekete vagy fehér.
Aki nekünk idehaza Türr István, Tüköry Lajos, Eberhardt Károly fegyvertársa, az lehet délolasz nézőpontból negatív alak. Magunk történelmét is jobban megismerjük, elfogulatlanabbul szemlélhetjük, ha tudomásul vesszük más országok történelmi emlékezetének sokféleségét. S bár Olaszországban lehet ezernyi vita Garibaldi körül, azért nekünk jelentse csak azt, amit a 19. századi magyaroknak: a magyarság barátját.