A Rómától délre merészkedő itáliai utazók meglepődtek a déli szokásokon, és mindent elmaradottságként értékeltek. A jobb indulatúak a pápai és Bourbon-adminisztrációt okolták az elmaradott és korrupt viszonyokért, és úgy vélték, hogy a nápolyiak, kalábriaiak, szicíliaiak műveltebbek, tanultabbak, vitézebbek és becsületesebbek lesznek, amint piemontiak és lombardiaiak ülnek a hivatalokban.
A rosszabb indulatúak afrikaiként, cigányosként vagy parasztosként ítéltek el minden római, nápolyi, kalábriai vagy szicíliai szokást. Elég idézni Dél-Itália meghódítása után egy Paolo Solaroli nevű, Észak-Itáliából, a piemonti Novarából származó tábornok véleményét: „Az emberek a legcsúnyábbak, akiket Európában valaha is láttam…Igen rossz országot szereztünk meg, és szinte hihetetlennek tűnik, hogy egy olyan helyen, ahol a természet oly bőkezű volt, nem másik népet hozott létre.”
Az észak-olaszok elfogultsága odáig ment, hogy hajlamosak voltak a nápolyi katonák gyávaságával magyarázni azt, hogy Garibaldi győzelmet aratott fölöttük, holott Palermo, Messina és Nápoly is bőven meg volt rakva katonákkal, együttesen kitettek százezer főt. Ezzel az ármádiával szemben néhány ezer szedett-vedett önkéntes állt, akiket csupán a lelkesedés hajtott, és helyismerettel sem rendelkeztek. Valójában a vörösingesek is elismerték, hogy a nápolyi katonák általában jól harcoltak,
és Garibaldinak többször csak a szerencse segített,
a győzelem néha a Szentlelken múlt. A nápolyi tisztek, sőt a magas rangú parancsnokok lelkesedése elmaradt a katonáiké mögött.
A túlkoros, átlagosan 60-70 éves nápolyi tábornokok hibát hibára halmoztak, megkönnyítve Garibaldi menetelését a kincses Nápoly felé, ahová szeptember 7-én a vörösingesek bevonultak. Tehetségtelenség, gyávaság nem a paraszti közkatonákat, inkább a nápolyi és spanyol arisztokrácia és nemesség köréből jött hadvezéreket jellemezte, sőt olykor lábra kapott – néhány esetben talán megalapozottan – az árulás vádja is. Ironikus módon később az olasz hadsereg átvette a nápolyi hadsereg tisztjeit, az északi és déli elit kiegyezett, elárulva mind Garibaldit, mind a szegény II. Ferenc nápolyi királyt. A közkatonákat viszont a létszámleépítés sújtotta: több tízezret utolsó zsoldjuk kifizetése nélkül eresztettek szélnek, ami tovább szította körükben a Bourbon-pártiságot és az Észak-ellenességet.
Garibaldi Szicíliában követte el valószínűleg életének egyik olyan tettét, amit később emberként bánhatott,
ha politikailag szükség is volt rá. Az előzményekhez tudni kell, hogy a nápolyi és szicíliai elit nem kedvelte egymást. A sziget mindig berzenkedett a nápolyi uralom ellen. Garibaldi kihasználta ezt az ellentétet, s igyekezett magát föltüntetni a szicíliai érdekek védelmezőjeként. A szicíliai szeparatisták egy része demokrata programot vallott, és célja volt a földosztás, amellyel megnyerhette a kimondhatatlan nyomorban élő szegényparasztságot. Garibaldi elvben azonosult a földosztás céljával, mellyel a szicíliai demokraták fölkeresték, s néhány szociális intézkedésével (pl. a gyűlölt őrlési adó eltörlése) alátámasztotta a híreket, hogy a társadalmi igazságtevés órája ütött. A földosztás híre később fake news-nak bizonyult
A parasztság egyes helyeken túlságosan gyorsan, a vörösingesek érkezését meg sem várva cselekedett. A nép maga kezébe vette a sérelmek orvoslását, gondolva, hogy az új hatalom, amelyet a titokzatos, rőt, Jézus-szakállú Calibarduli [Garibaldi délolasz neve] képvisel, mellette áll. Magtárak kifosztására, jegyzők, intézők elűzésére, olykor meggyilkolására került sor. A szicíliai nemesség képviselői fölkeresték Garibaldit, és kérték, hogy tegyen rendet, védje meg javaikat a parasztfelkelés fenyegető rémével szemben. Bronte városa közelében a parasztok elűzték a hivatalnokokat, és elkezdték elfoglalni a nagybirtokot. Vajon mit tesz a vörösinges vezér?
Garibaldi utasította Nino Bixiót, hogy száz emberrel vonuljon Brontéba, és vessen véget a garázdálkodásnak.
Bixio nem teketóriázott, hanem ötven parasztot agyonlövetett Bronte főterén,
a nagybirtokosok nagy megelégedésére. Így végződött a brontei felkelés, így történt – ahogyan utóbb az olasz szocialista és kommunista történetírás interpretálta –, hogy a nagybirtokrendszer fönnmaradt Délen.
A brontei ötven hozzátartozói nem énekeltek olyan szép nótákat Garibaldiról, mint a magyar zsellérek, akik távolról várták az olasz vezért, Kossuth oldalán! Garibaldi ugyan elvben elfogadta a földosztás gondolatát, de neki is figyelembe kellett vennie a kőkemény realitásokat: ha maga ellen hergeli a nemességet, akkor nem tudja megnyerni őket a nápolyi uralom lerázására.
Az 1860-as években, immár Garibaldi közéletből való távozása után, nagyszabású banditaháború bontakozott ki Dél-Itáliában. A Bourbon-párti parasztok vágyakoztak a „saját király” után, gyűlölték a piemonti hivatalnokokat („Farkasok falják föl gyermekeinket, az igazi farkas a piemonti”, ahogyan egy nápolyi dal szólt), az élet minden területén a „piemontizálást”. Az 1793-as vendée-i és breton királypárti mozgalmaira emlékeztető, bár azoknál szervezetlenebb paraszti ellenállást gyakran brutálisan fojtotta el az olasz hadsereg.
A piemontiak banditának nevezték az ellenállókat, és sok zsivány valóban harcolt az új hatalom ellen, amely szervezettebb és erőszakosabb volt, mint a régi.
A banditák, köztük nők, válogatás nélkül kínozták és gyilkolták meg a piemonti uralom támogatóit.
Délen a Bourbon-párti reakció, azaz, ahogyan a liberálisok nevezték, a „fekete rém” és a 19. század végén megjelenő új mumus, a „vörös rém”, azaz a szocializmus között volt egy metszet: mindkettő, bár más-más jelszóval, indulatot fejezett ki a gyarmatosító Észak iránt, és mindkettő a liberális kapitalizmusban találta meg az ideológiai ellenséget.
Garibaldi a „fekete” tábornak azért volt ellenszenves, mert elűzte a törvényes királyt, és segített a nép nyakára ültetni egy másikat, egy idegent, míg a „vörös” tábor tisztelte Garibaldit, de úgy vélte, hogy eszméi nem valósultak meg, az elitek elsikkasztották a szociális forradalmat.
Az 1970-es években az olasz baloldal sajátos történelemszemlélete nyomot hagyott a Risorgimento megítélésén Délen. Kezdetét vette a deheroizálás, amely, bár árnyalta a Risorgimento mítoszát, de átesett a ló túloldalára, és egy „fekete mítoszt” alakított ki. Ebben az új nézőpontban Dél-Itália elfoglalása nem nemzeti egység volt, hanem a Dél tragédiája, a garibaldisták nem hősök, hanem kalandorok és az északi kapitalizmus hasznos idiótái, a brigantaggio Bourbon-pártisága nem valódi érzés, hanem hamis tudat az északi megszállás öntudatlan reakciójaként,
és nem nemzeti egység született, hanem a Dél belső gyarmatosítás áldozata lett.
Az 1972-es Bronte című film volt mozgóképen lenyomata ennek a deheroizáló történelemszemléletnek.
A délolasz szeparatizmus ma is létezik, bár Magyarországon inkább a szeparatizmus északi változatát ismerjük. Mai napig vannak, akik visszavárják a Bourbon-királyt, és szemükben Garibaldi nem hős, hanem hódító. 1993-ban Újbourbon Mozgalom alakult, amely a royalizmus mellett széles körű kulturális önrendelkezést követelt az egykorvolt „nápolyi nemzet” részére.
Megfigyelhető a nacionalizmus sajátos természete: az egyik nemzeti mozgalom győzelme létrehoz a vesztesekből egy másikat, és utólagosan egy közös történelmi trauma (ti. a vereség, idegen hódítás) révén egy nemzeti érzés konstruálódik. Az újbourbonistáknak meggyőződése, hogy Észak mindig elszívta a Dél életerejét, a nyersanyagokat és a munkaerőt. Ami azért ironikus, mert az 1970-es években az északi, szélsőségesen Dél-ellenes Északi Liga éppen a Délt vádolta azzal, hogy visszafogja az ország fejlődését. Egy ízben Umbero Bossi, a minden déliben maffiózót és semmittevőt látó politikus nemes egyszerűséggel „seggfejnek” nevezte Garibaldit, amiért az északiak nyakára hozta a déli kérdést.
A Garibaldi-emlékezet körüli vita arra figyelmeztet, hogy
egy ország történelmi hőseinek megítélése sem fekete vagy fehér.
Aki nekünk idehaza Türr István, Tüköry Lajos, Eberhardt Károly fegyvertársa, az lehet délolasz nézőpontból negatív alak. Magunk történelmét is jobban megismerjük, elfogulatlanabbul szemlélhetjük, ha tudomásul vesszük más országok történelmi emlékezetének sokféleségét. S bár Olaszországban lehet ezernyi vita Garibaldi körül, azért nekünk jelentse csak azt, amit a 19. századi magyaroknak: a magyarság barátját.