Holnap jelenti be energiabiztonsági javaslatcsomagját az Európai Bizottság, melyben az uniós országok horizontján éktelenkedő energiahiányra ajánl majd megoldásokat. A rezsicsökkentés-csökkentést is tartalmazó, épp egy héttel a bizottsági javaslat előtt bejelentett energia-veszélyhelyzeti terv minden bizonnyal nem független ettől – a magyar kormány a tervben ugyanis a Manfred Weber által is felvetett „energiaszolidaritás”, azaz a magyar gáz német einstandolása elé vágott az energiaexport betiltásával. A magyar jog unióssal szembeni elsőbbségének kimondásával együtt ez valószínűleg elég lesz ahhoz, hogy a tározóinkban lévő gázt megvédhessük a külföldi elzabrálási kísérletektől.
A POLITICO felé azonban már ma kiszivárgott a javaslatcsomag egy igen pikáns eleme: a csomag részeként arra adna magának hatalmat az Európai Bizottság, hogy
a tagállamokat fogyasztásuk csökkentésére kényszeríthesse abban az esetben, ha az Uniót a következő hónapokban súlyos ellátási nehézségek érik.
(Hasonlóról cikkezett tegnap a Financial Times is, ők úgy tudják, az Európai Bizottság az uniós tagállamokat azonnali hatállyal felszólítja majd a gázfogyasztásuk csökkentésére, és ezek az önkéntes fogyasztáskorlátozási célok válhatnak éles helyzetben kötelezővé. Szerintük ez azon, múlt héten részben szintén kiszivárgott terv átdolgozott változata, amelyben a középületek 19 fok fölé fűtését és 25 fok alá hűtését tiltották volna meg.)
Az ellátási nehézségek borítékolhatók
A súlyos ellátási nehézségek márpedig jóformán borítékolhatók: a Gazprom már tizenkét európai ország felé szegte meg gázszállítási szerződését (ezek közé tartozik az orosz gáz két legnagyobb fogyasztója, Németország és Olaszország), a Baltikum országai, Finnország, Lengyelország és Bulgária felé pedig teljesen le is állította. Iparági szereplők egybehangzóan állítják, hogy baj lesz: Fatih Birol, az OECD Nemzetközi Energiaügynökségének (IEA) ügyvezető igazgatója szerint Európában már most „vörös riasztás” van, hiszen ha Oroszország októberben elvágja a gázszállítást, Európa még akkor is bajba kerül, ha csodával határos módon 90 százalékig sikerül feltölteni a tárolókat, és egész nyáron működik az Északi Áramlat. (Előbbi feltétel azért tűnik teljesíthetetlennek, mert a tározók jelenlegi, 62 százalékos uniós feltöltöttségi szintje mellett Európában igen kevés ország tud érdemben betárolni gázt, Bulgária és Horvátország tárolói pedig csak 38 százalékon állnak – az Északi Áramlat pedig most karbantartás alatt áll, de előtte sem működött teljes kapacitáson.) Hasonló véleményt fogalmazott meg Ben van Beurden Shell-vezér és Brian Gilvary, az Ineos brit vegyipari óriás ügyvezető elnöke, aki szerint „erre a télre kimondottan cudarak a kilátások, ami a betárolási célok elérését illeti.
Ha az Északi Áramlat 1 nem jön vissza, elkerülhetetlen, biztos, hogy jegyrendszer lesz a gázra Európában.”
Eközben Oroszország, ahová már úton van Kanadából a Gazprom által a portovajai kompresszorállomásról hiányolt gázturbina, kommunikációs tekintetben egyáltalán nem mozdult el a gázszállítások volumenének normalizálása felé. Németország legnagyobb gázimportőre, az Uniper – és sokan mások – hétfőn kapták kézhez a Gazprom levelét arról, hogy a korábban és jelenleg szerződéssértő módon kiesett gázszállítások miatt vis maiorra, azaz kivédhetetlen külső körülményre hivatkoznak, azaz nem ismerik el, hogy ez szerződéssértés lenne, és kötbért sem óhajtanak miatta fizetni. A németek ezt természetesen nem hagyták annyiban, az Uniper hivatalos közleményben jelezte, „indokolatlannak tartja ezt és formálisan visszautasította a vis maiorra való hivatkozást”.