Háború és lopás 3. rész – Az ukrán termőföld több mint negyede óriáscégek kezébe került, mutatjuk, melyek ezek!

Cikksorozatunk legújabb részében bemutatjuk, melyek az ukrán termőterületeken gazdálkodó lagnagyobb cégek, és milyen ezek háttere.

Odacsap földön, vízen, levegőben, űrben: itt van katonai szövetségünk új stratégiája, főként az oroszokra fókuszálva, akiket már nem nevez „partnernek” a NATO. Sőt.
Nyitófotó: pillanatkép a NATO-csúcstalálkozó fotózkodásáról (Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
A tagállamok minden négyzetcentijét védeni fogják – ígéri a NATO a madridi csúcs második napján közreadott nyilatkozatában.
Ami új:
A nyilatkozatban számos izgalmas és kevésbé fontos, inkább szimbolikus kijelentés sorakozik. Úgy mint
Valamint olyan, egy háború kellős közepén talán kevésbé várt dolgok, mint például:
Az érdemi részek bővebben természetesen az új Stratégiai Koncepcióban olvashatók.
Ebben szokás szerint sorra veszik az alapelvek mellett a stratégiai környezetet, amelyet a dokumentum szerint az
amelyeknek nagy a katonai erejük, de kicsi az átláthatóságuk, ami kiszámíthatatlansághoz vezet.
A NATO nem keresi a konfliktust, de minden orosz lépésre ellenlépéssel válaszol. Fenyegetésként jelölték meg a terrorizmust, közben alig burkoltan célozva az orosz zsoldoscsapatokra is, mint állam által támogatott szereplőkre.
Szó van benne a Közel-Keletről és Afrikáról, ami az összetett válságai miatt szintén melegágya lehet az állami finanszírozott csoportok erőszakos cselekményeinek.
Kína is szerepel a dokumentumban fenyegetésként: úgy,
vagyis gazdasági eszközökkel próbál függésbe taszítani másokat.
Hogy egy kicsit eligazodjunk a 49 pontban felvázolt, jelentős arányban korábbi lózungokat megismétlő stratégiában, Stepper Péter NATO-szakértőt kérdeztük a lényegről. Például hogy miért nem esik egy szó sem a finn és a svéd tagfelvételről, ami meglehetősen borítékolhatónak tűnik, sőt a csatlakozásra való felkérés is megtörtént már irányukba a publikálás idején.
Erről egyébként a némileg lazábban kezelt közleményben sincs említés, csupán egy felsorolás, hogy kikkel találkoztak a NATO-n kívüli országokból Madridban a szervezet képviselői, és itt szerepel a több mint tucatnyi vendég között bújtatva az orosz fenyegetés után semlegességét feladó két észak-európai állam.
Stepper szerint. Mint a szakértő lapunknak kifejti, két teljesen NATO-kompatibilis országról van szó, akik közelebb állnak a szervezet ideáljához, mint például a már rég tag közép-európai államok.
Az ok meglehetősen prózai: a dokumentum összeállítása valószínűleg már rég megtörtént (így lehet benne erőteljes utalás az orosz invázióra), ugyanakkor a kényesebb kérdéseket, így a két ország csatlakozását az azt eleinte vétózó Törökországgal szembeni gesztusként is kihagyhatták a dokumentumokból (noha a szakértő szerint várható volt, hogy Ankara Washington nyomására végül meghátrál e kérdésben). A részletkérdések még vázlatokban hevernek szerteszét szorgoskezű diplomaták asztalain.
A Külügyi és Külgazdasági Intézet kutatásvezetője szerint több újdonságnak tekinthető elem is van a koncepcióban.
Az egyik, kétségkívül fontos elem, hogy immár explicite ellenséges államként tekintenek Oroszországra, vagyis elhagyták a korábbi partneri jelzőket, a párbeszéd hangoztatását és a többi udvariassági gesztust, és
Egy másik érdekesség Stepper szerint az elsőre megmosolyogni valónak tűnő elem, az az űrbeli hadviselés megemlítése, ami korántsem szimbolikus – mondja a szakértő –, hiszen most alapozzák meg, hogy a jövőbeni fegyverarzenál kialakításánál mire kell forrást allokálni hosszútávon. Márpedig ha belegondolunk, hogy Elon Musk milyen privát nethálózatot hozott létre, amit az ukránok használnak is, vagy hogy a kínai műholdak képesek lehetnek más drónokat lelőni, máris kevésbé mulatságos az egész – így Stepper.
S végül, ami előremutató: a dokumentum sűrűn utal a katonai témákról való politikai párbeszédre Európa és az Egyesült Államok között, ami a hidegháború lezárulta óta nem jellemző. „Az elmúlt években úgy festett a dolog, hogy az amerikaiak meg sem beszélték az európaiakkal, milyen fejlesztést akarnak, csak elvégezték, Európa meg követte több-kevesebb sikerrel az Egyesült Államokat” – érzékelteti a hozzáállást a szakértő.
Márpedig a politikai konzultáció fontos dolog, normális esetben a politika dönt és a hadseregek végrehajtanak, az elmúlt hónapokban ez visszájára fordult – vagyis a politikusok loholtak a hadseregek után; ezt orvosolja ez a mostani dokumentum.