az online piacteret üzemeltető Amazon, a Google online keresőprogramja, a népszerű Facebook közösségi média platform, az üzenetküldő Messenger és WhatsApp szolgáltatás és a Youtube videomegosztó is az új szabályok címzettjei között szerepel.
A kötelezettségek között szerepel például, hogy a kapuőrök nem részesíthetik előnyben a saját maguk által kínált termékeket vagy szolgáltatásokat az olyan hasonló termékekhez és szolgáltatásokhoz képest, melyeket mások kínálnak a platformon. Továbbá a javaslat szerint a kapuőrök nem akadályozhatják meg azt sem, hogy a felhasználók az eszközeikről előzetesen gyárilag telepített szoftvereket és alkalmazásokat távolítsanak el. Fel kell készülniük továbbá új, harmadik felek alkalmazás-áruházainak telepítésére is.
A rendelet lehetőséget biztosít a felhasználók számára annak megtiltására is, hogy a Facebook közösségi média platformján és az ahhoz kapcsolódó üzenetküldő alkalmazás, a Messenger használata során gyűjtött személyes adataikat összesítse. Más szabályok lehetővé teszik, hogy egy az Amazon online piacterén árúsító kereskedő más hasonló platformon kedvezőbb áron kínálhassa termékeit.
A rendelet alapján a tech óriások nem tilthatják meg azt sem, hogy a felhasználók az AppStore vagy a Google Play áruházakon kívül fizessenek elő kedvenc applikációikra, ezzel kikerülve az Apple által felszámított 30 százalékos jutalékot.
Mik a következő lépések? A jogszabályokról az Európai Parlament és az Európai Tanács között nemrég létrejött ideiglenes politikai megállapodást még mindkét jogalkotónak jóvá kell hagynia. Ezt követően kezdődhet meg a szabályok véglegesítése és a hivatalos elfogadási eljárás. Maradt még tehát némi felkészülési idő a digitális óriások számára, hogy a megkívánt lényeges módosításokat végrehajtsák és üzleti modelljüket egyaránt befolyásoló rendelkezéseknek megfeleljenek. Az pedig, hogy a szabályok beváltják-e a hozzájuk fűzött reményeket szintén a jövő zenéje.