A digitális gazdaság az adaton és a platformokon alapul. Az ezekből fakadó gazdasági és egyéb társadalmi problémákra kívánnak reflektálni az uniós digitális szolgáltatásokról és digitális piacokról szóló jogszabályok. Az új szabályok, amelyekről az uniós társjogalkotók nemrég állapodtak meg, új fejezetet nyitnak az online szolgáltatók és a legnagyobb digitális platformok működésének felügyeletében.
Ez pedig radikális változást eredményezhet a digitális óriások és a felhasználók mindennapi életében.
Az új szabályok fontosságát erősíti, hogy piaci érték szerint jelenleg a világ legnagyobb vállalkozásai a „digitális szektorban” tevékenykednek. Ilyen többek között az Apple, a Microsoft, az Amazon, illetve a Google anyavállalata az Alphabet, valamint a Meta (azaz a Facebook). A mobil operációs rendszerek piacára az Apple IOS és a Google Android duopóliuma jellemző. Ez a duopólium jól látható az alkalmazás-áruházak területén is, ahol az Apple és a Google együttes piaci részesedése több mint 95 százalék. A Google mintegy 10 éve fennálló tartós, 90 százalék körüli elsőbbsége a keresőmotorok piacán is példátlan. A különböző technológiai óriások által nyújtott szolgáltatások felhasználói létszáma pedig egész kontinensek népességéhez hasonlítható.
A digitális szolgáltatásokról szóló rendelet
A digitális szolgáltatásokról szóló rendelet (DSA) valamennyi információs társadalommal összefüggő szolgáltatásokat kínáló szereplőkre nézve kötelező. A rendelet célja egy biztonságos és elszámoltathtó online környezet megteremtése. Ennek érdekében a rendelet többlépcsős követelményrendszert fogalmaz meg. A megállapított kötelezettségek mértéke attól függ, hogy a szolgáltatások jellegéből adódóan ezek mekkora kockázatot jelentenek a társadalomra nézve. Ez azt jelenti, hogy az online óriásplatfromokra, valamint a nagyon népszerű online keresőprogramokra vonatkoznak majd a legszigorúbb követelmények. Míg a kisebb platfromoknak, tárhelyszolgáltatóknak és egyéb közvetítőknek kevésbé szigorú szabályoknak kell megfelelniük.
A DSA szerint
a legkisebbek kivételével valamennyi online platformnak belső panaszkezelési és jogorvoslati mechanizmusokat kell felállítania.
A vitás kérdések kezelésére pedig biztosítaniuk kell a peren kívüli vitarendezési igénybevételének lehetőségét. Továbbá együtt kell működniük úgynevezett „megbízható bejelentőkkel” (például az Europollal) a platformon megjelenő jogellenes tartalommal, illetve a szerződési feltételekkel összeegyeztethetetlen információkkal kapcsolatosan. Szintén új, a fogyasztói érdekeket védő rendelkezés az is, hogy az online piactereknek ellenőrizniük kell és közzé kell tenniük beszállítóik adatait, értékelve megbízhatóságukat, valamint közzé kell tenniük a hirdetőkre vonatkozó bizonyos információkat is. A legnagyobb online óriásplatformoknak pedig ezen túl értékelniük kell szolgáltatásaikkal kapcsolatos rendszerszintű kockázatokat, észszerű, hatékony intézkedéseket kell tenniük az ilyen kockázatok csökkentésére, emellett alá kell vetniük magukat külső és független ellenőrzéseknek is.