Eltörölhetik-e a július 14-i nemzeti ünnepet Franciaországban?

2022. március 18. 15:45

Az európai szemlélő – valljuk be – kicsit gondban van a Franciaországban jelenleg zajló események elemzése és értelmezése kapcsán.

2022. március 18. 15:45
null

Cikksorozatunk első részét itt olvashatja el.

Pontosan mi tilos jelenleg Franciaországban?

A pontos, tárgyszerű és tényekre támaszkodó tudósítás jegyében ugyanis el kell ismerni azt, hogy a tüntetés joga – a tisztelt Olvasóban esetleg eddig kialakult benyomás dacára – mégsem szűnt meg teljesen Franciaországban. 

Tüntetni ugyanis számtalan témakörben és politikai célkitűzés mentén továbbra is bármikor megengedett és lehetséges dolog Franciaországban.

Lehet például tüntetni a Black Lives Matter mozgalom mellett, a gyarmatosító múlt és a rasszizmus ellen, a MeToo mozgalom jegyében, a feminizmus mellett és a szexuális kisebbségek jogainak kiterjesztése mellett, a klímaváltozás ellen, a hörcsögök és a bálnák jogai mellett, az állatokkal történő embertelen bánásmód ellen, a vegetarianizmus mellett, a dzsihadista terrorizmus ellen, a gyermekek jogaiért, az atomerőművek ellen, az óceánok szennyezése ellen, a szakszervezetek által megfogalmazott célkitűzések megvalósításért, a műanyag csomagolóanyagok betiltásáért, az eutanáziáért, a béranyaság jogi elismeréséért, a kábítószer fogyasztás legalizálásáért, a választói korhatár 16 éves korra történő leszállításáért, a Greenpeace mellett és a ketrecben tartott tyúkok haladéktalan szabadonbocsátásáért.

Ezt mind szabad, s ezzel semmi probléma nincs.

A fenti nemes célok megvalósításával ugyanis feltételezhetően maga a francia kormány is teljes mértékben egyetért.

Csak egy dolgot nem szabad: a kormány ellen tüntetni.

Erre az egy dologra ugyanis Emmanuel Macron és kormánya rendkívül érzékeny.

Ha lehet, még inkább érzékeny erre a végrehajtó hatalom jelenleg, a választási kampány időszakában.

Hogyisne ! Pont ilyenkor tüntetni! Még az a hamis kép alakulhatna ki a becsületes polgárok százezreiben, netán millióiban, hogy Emmanuel Macron köztársasági elnök az öt éves ciklus alatt nem nyújtott tökéletes teljesítményt!

A tüntetés – valljuk be férfiasan – a kormányzó hatalom elleni kritika egyik látványos megnyilvánulási formája.

Valószínűleg ezért léptek fel a hatóságok ilyen fenyegető módon (pénzbírságot és büntetőjogi eljárást is kilátásba helyezve) a francia fővárosban amúgy meglehetősen szokványos tüntetések épp aktuális – 2022 februári – hulláma ellen.

A fősodratú hírcsatornák pedig megfejelték mindezt azzal, hogy valószínűleg „már megint" a (korábban erőszakra is vetemedő) gaz sárgamellényesek egy újabb ördögi ötletéről van szó, ami rendkívüli veszélyeket rejt magában.

Ehhez kapcsolódik az a hír, hogy a párizsi rendőrök 2022 február 12-én a Champs-Elyséen letartóztatták a sárgemellényes mozgalom egyik országos hírnévvel rendelkező emblematikus vezetőjét, Jérôme Rodriguest (akinek személye többek között azért is került a figyelem középpontjába, mivel a rendőrök egy 2019 februári sárgamellényes tüntetés feloszlatása során gumilövedékkel kilőtték a bal szemét. Ismerős ?) A baloldali Le Monde napilap híradása szerint a rendőrök Jérôme Rodrigues 2022 február 12-i nyílt utcán történt letartóztatása kapcsán azon vád alapján intézkedtek, miszerint Rodrigues egy "erőszakos cselekmények elkövetésére készülő csoportosulásban vett részt" (erőszakos cselekmények tényleges elkövetésére azonban nem került sor...). 

A kormányzati politika ellen szervezett tüntetések tehát „erőszakos cselekmények elkövetésének" a veszélyét rejtik magukban; az egyéb témakörökben rendezett, illetve rendezendő tüntetések ellenben – természetesen! – nem rejtenek magukban semmi ilyen veszélyt. 

A rendőri intézkedésre reagálva Jérôme Rodrigues határozottan tagadta azt, hogy ő lett volna a tüntetés egyik „fő szervezője", mind pedig azt, hogy bármilyen „erőszakos cselekmény elkövetésére" készült volna (fizikai erőszakot épp a rendőrök alkalmaztak vele szemben, amikor 2019-ben gumilövedékkel kilőtték az egyik szemét...).

Jogi szempontból kétségtelenül a legérdekesebb kérdés az, hogy

pontosan miben különbözött Jérôme Rodrigues magatartása a helyszínen megjelenő bármely másik tüntető magatartásától (a válasz: semmiben) – és miért pont őt tartóztatták le a rendőrök?

A válasz erre az, hogy a rendőrök ma a puszta önkény alapján döntik el, hogy kit és milyen indok alapján tartóztatnak le Párizsban.

Ami a Jérôme Rodrigues ellen felhozott fő vádpont tartalmi aspektusait illeti, teljesen nyilvánvaló az, hogy az „erőszakos cselekmények elkövetésére irányuló szándék" jogi szempontból egy olyan „megdönthetetlen vélelmezést" jelent a hatóság részéről, amellyel szemben nincs és nem is lehet helye ellenbizonyításnak (azaz a vádban megfogalmazott állítás már önmagában bizonyítja a saját valóságtartalmát – a hatóságok álláspontja szerint). Mindenki könnyen beláthatja azt, hogy tárgyi bizonyítékokkal teljesen lehetetlen bizonyítani – sem pro, sem kontra – azt, hogy vajon mi történt volna abban az esetben, ha Jérôme Rodriguest történetesen nem tartóztatják le a rendőrök (vajon betört volna a későbbiekben néhány kirakatot vagy sem? ).

Az ilyen jogalapon – feltételezett jövőbeli események alapján – történő elmarasztalás és fogvatartás teljesen idegen az európai jogtól, és kifejezetten diktatórikus vonásokat hordoz magában. 

A tüntetés(ek) konkrét indokait és célkitűzéseit illetően ugyanilyen zavaros a helyzet, és – lássuk be – minél zavarosabb a helyzet, annál szélesebb a hatósági önkény mozgástere.

Mivel a jogi helyzet a fentiek kapcsán már egyáltalán nem transzparens, és az emberi jogok szempontjából egyre kevésbé érthető, talán az lenne a leghasznosabb és egyben legcélszerűbb, ha a polgárok ünnepélyesen felkérnék a francia kormányt, hogy a Belügyminisztérium hivatalos honlapján heti rendszerességgel tegye közzé azt, hogy pontosan milyen politikai témakörökben szabad és milyen témakörökben nem szabad tüntetni jelenleg Franciaországban: ez határozottan megkönnyítené mindenki számára a tájékozódást. 

A július 14-i nagy nemzeti ünnep és a Francia Köztársaság szellemi gyökerei

A szabad véleménynyilvánításhoz és a gyülekezéshez való alapvető jog gyakorlása kapcsán Franciaország vonatkozásában még egy további, rendkívül fontos aspektust is meg kell említeni.

Ez pedig a történelmi, politikai és alkotmányjogi hagyomány aspektusa.

Minden európai olvasónak célszerű ugyanis tudatosítani azt a megkerülhetetlen tényt, hogy

az európai országok eltérő történelemmel, különböző politikai és alkotmányjogi hagyományokkal rendelkeznek.

Ennél fogva a tüntetéshez fűződő jog történelmi és politikai beágyazottsága – mondhatni: „fekvése" – is némiképp más a radikális forradalmi hagyományokkal rendelkező Franciaországban, mint a világ más országaiban (például Németországban, Kubában, Chilében, Kínában vagy Iránban). 

A Francia Köztársaság megszületése ugyanis elválaszthatatlan az 1789-es Francia Forradalom egész Európára kihatást gyakorló eseményeitől, köztük a Párizsban zajló tüntetésektől, politikai gyűlésektől és jelentős tömegeket mozgató polgári kezdeményezésektől, amelyek – ha fogalmazhatunk így finoman – szinte egytől egyig „hatóságilag tiltott tüntetések" voltak. 

Ez bizony ténykérdés, amin nincs mit vitatkozni.

Különösen igaz ez az 1789 július 14-én szervezett nagy tüntetésre, amely végül a Bastille ostromába torkollott és több „hatósági személy" (katona) meggyilkolásával ért véget.

Ezt az erőszakba torkolló eseménysort ünnepli a mai napig a francia nép.

De beszélhetünk akár egy másik híres tüntetésről, az „Asszonyok Menete" névre keresztelt 1789 október 6-i tüntetésről is, amely a versailles-i palota szabályos ostromával ért véget a hajnali órákban – a királyi palotába behatoló tüntetők a testőrök egy részét kardélre hányták, s a palotát felforgatták, törtek-zúztak, egészen addig, amíg a bátor La Fayette a Nemzeti Gárda alakulatai élén meg nem érkezett, hogy lecsillapítsa a kedélyeket.

A rendkívül elnéző XVI. Lajosnak a történtek ellenére eszébe sem jutott az, hogy a rendbontókat súlyos börtönbüntetéssel vagy borsos pénzbírsággal sújtsa ; ehelyett megértést mutatott a tüntetők által hangoztatott „érvek" és indokok iránt. 

Emmanuel Macron köztársasági elnök úgy tűnik, sokkal kisebb toleranciaszinttel rendelkezik és jóval kevesebb megértést tanúsít a francia nép lelkében feszülő elégedetlenséggel, illetve általában a politikai tüntetések jelenségével kapcsolatban, mint amennyi megértést tanúsított két évszázaddal ezelőtt XVI. Lajos, az abszolút monarchia utolsó uralkodója.

S ami még ennél is súlyosabb, kifejezetten kapitális politikai hiba:

a most hivatalban lévő elnök a jelek szerint nem érti saját nemzete történelmét, a politikai összefüggéseket, a tüntetéshez fűződő alapvető jog kiemelkedő jelentőségét Franciaországban. 

Úgy tűnik, Emmanuel Macron köztársasági elnök még azt sem érti, hogy mit jelent pontosan és mit fejez ki szimbolikusan a legnagyobb nemzeti ünnep Franciaországban: nevezetesen július 14-e, a Bastille ostroma, és a párizsi nép fergeteges erejű – néhány év alatt politikai rendszerváltást eredményező – tüntetéssorozata.

A július 14-i tüntetés nélkül pedig nem beszélhetünk Francia Forradalomról, nincs „szabadság, egyenlőség, testvériség", nem beszélhetünk sem alkotmányos monarchiáról, sem köztársaságról, sem XIX. és XX. századi francia történelemről.

Vajon engedélyezett tüntetés volt-e az 1789 július 14-i felvonulás?

Nem volt engedélyezett.

Ennek ellenére megtartották:  az eseményt szervező orléansi herceg ugyanis fütyült arra, hogy mit mond a király, illetve a törvényes kormány.

Nincs olyan történész, aki a fentieket vitatná.

Még a baloldali és jakobinus történészek is készséggel elismerik azt, hogy 1789 júliusában Franciaországnak volt egy törvényes kormánya, törvényes uralkodója, és hogy a Bastille ostromát sem a törvényes kormány, sem XVI. Lajos nem hagyta semmilyen formában jóvá.

A július 14-i tüntetés tehát jogi értelemben törvénytelen volt.

Törvénytelen volt ugyan, de jogos és legitim – tanítják ma is a francia középiskolákban – hiszen a nép jogos elégedetlenségét fejezte ki a kormányzati politikával szemben, a szabad politikai véleménynyilvánításnak pedig mindenkor, minden körülmények között helye van. Pont.

A polgároknak tehát jogukban áll jogos elégedetlenségüket nyilvános formában kifejezni a mindenkori kormánnyal szemben.

Erre a szellemi talapzatra épül a Francia Forradalom, a Francia Köztársaság (az első, a második, a harmadik, a negyedik és az ötödik), és ezt ünnepli Emmanuel Macron köztársasági elnök minden évben nagy pompával, amikor nyitott gépkocsiban végighajt a Champs-Elyséen, kitüntetéseket adományoz, ünnepi beszédeket mond, és részt vesz a katonai díszszemlén.

De érti-e egyáltalán, hogy mit cselekszik?

Érti-e, hogy mit ünnepel?

A szabad politikai véleménynyilvánítás jogát ünnepli (többek között – de természetesen nem kizárólag, hiszen július 14 egyben a Föderáció ünnepe is), a polgárok tüntetéshez fűződő elidegeníthetetlen jogát – akár illegális körülmények között is! – , a kormányzattal szembeni elégedetlenség nyilvános kifejezésének jogát, a szabad dudálás, zászlólengetés, politikai lázító beszéd tartás, agitálás, berzenkedés és polgári tiltakozás jogát.

Ezt ünnepli Franciaország minden év július 14-én: síppal, dobbal, tűzijátékkal, nádi hegedűvel, ünnepi felvonulással, munkaszüneti nappal, általános örömódával.

De vajon érti-e a köztársasági elnök, hogy tulajdonképpen mit is ünnepel?

Hogyan érthetné, ha közben letartóztatja és börtönbüntetéssel fenyegeti azon honfitársait, akik csupán élni kívánnak az 1789 július 14-én kivívott magasztos jogokkal – amelyeket mellesleg a francia alkotmány és az Európai Unió is garantál?

Tanítják még ugyan a történelmet Franciaországban – de vajon értik-e a jelenlegi politikai vezetők saját nemzetük történelmét?

Valljuk be, hogy ezzel kapcsolatban immár erős kételyek merülnek fel.

Ha Macron elnöknek ez a történelmi hagyomány, s a kormányzati politika elleni tüntetés 1789-ben kivívott joga nem tetszik, akkor újraválasztása esetén az őszinteség jegyében akár el is törölhetné a július 14-i nemzeti ünnepet (végül is ez csupán parlamenti többség kérdése – láttunk már ennél cifrább dolgot is a huszadik században).

A választók kegyeiért folyamadó jelölti minőségében pedig még inkább elvárható Emmanuel Macrontól az, hogy mind a saját politikai támogatói, mind az egész francia nép előtt már az áprilisi elnökválasztás előtt egyértelműen tisztázza azt, hogy pontosan melyik történelmi hagyományt kívánja folytatni:  az 1789-es Emberi és Polgári Jogok Nyilatkozata által képviselt, alapvető szabadságjogokra épülő hagyományt, vagy az elnyomás és a börtönnel való fenyegetés hagyományát.

A fenti gondolatok összegzéseképp kellő szerénységgel azt állapíthatjuk meg, hogy

a kommunizmus igája alól felszabadult kelet-közép-európai országokban jelenleg jóval nagyobb a szabadság,

és a hatalmon lévő kormányok sokkal nagyobb tiszteletben tartják a szabad véleménynyilvánításhoz és a gyülekezéshez fűződő jogot, mint az Európában vezető szerepre törekvő nagy nyugat-európai országok kormányai.

A francia polgárokat úgy tűnik, hogy jelenleg még a saját fővárosukba való puszta belépés joga sem illeti meg (nemhogy a tüntetés joga).

Így áll jelenleg a jogállamiság helyzete Nyugat-Európában.

Tóth István Benedek
(a szerző Franciaország-szakértő)

Borítókép: LIONEL BONAVENTURE / AFP

Összesen 8 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
lvjtn
2022. április 01. 05:02
mondjuk július 14 az erőszakos csőcselék lincselésbe, fosztogatásba torkolló zendülése volt, méltó előképe a későbbi jakobinus terrornak eddig sem volt semmi ünnepelnivaló rajta
budapesti
2022. április 01. 05:01
Egyszer azt olvastam, hogy az 1979-es "iszlám forradalom" óta Irán az állandó politikai káosz állapotában van. De ezt valahogy sikerül jogi keretek között tartani, vagy azokkal leplezni. Mintha Franciaországról is el lehetne mondani mindezt, csak egészen 1789 óta...
Ögedej
2022. április 01. 05:01
Miért nem lepődök meg, csak a szokott. De azért büszkék is lehetünk, a szemkilövetést Fletótól tanulta. Valamiért a francia demokráciáért nem aggódik Von der Leyen, Jourova és a többi libernyák, csak O1G-vel van bajuk. Lehet, hogy neki is lövetni kellene, MZ/X, Fegyőr és társaik tökéletes célpont lennének.
KBA98
2022. április 01. 05:01
Atyám! Mi jöhet még?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!